Onderzoek na onderzoek bevestigt: we zijn massaal verslaafd aan onze smartphones. We maken ons allemaal er-rug veel zorgen over het digitale gedrag van onze kinderen. Maar weet je wat? Kinderen kijken naar hun ouders om te weten hoe ze zich moeten gedragen. Juhu, daar wringt het schoentje inderdaad. Misschien tijd om te bezinnen, you slashparent? Lees alvast deze tips voor een digital detox mét slaagkans. 

We onderschatten met z’n allen de immense tijd hoelang we op het net surfen. Met het succes van de smartphones stijgt die trend alleen maar. Ruim zestig procent van de smartphone-gebruikers zegt te veel tijd te besteden aan z’n telefoon. Gemiddeld kijken we 88 keer per dag naar het schermpje. Het gevolg? Een bende ouders die afgeleid zijn en nog amper luisteren naar de verhalen van hun kinderen. Slik. We denken dat we niet schuldig zijn, maar we doen het met z’n allen toch.

‘Ouders worden veel minder responsief als ze met hun telefoon bezig zijn’, verklaarde onderzoekster Mariek Vanden Abeele nog onlangs in de Standaard.  ‘Dat kan zijn weerslag hebben op de ontwikkeling. Jonge kinderen bijvoorbeeld leren hun taal dankzij hun omgeving. Als een kind naar de lucht wijst en “ietui” zegt, zal een attente moeder of vader herhalen en aanvullen: “ja, dat is een vliegtuig”. Als je met je aandacht bij je smartphone bent, mis je veel kansen.’

Ook het boek ‘Superverslavend’ van Adam Alter – onlangs vertaald en uitgebracht in België- bevestigt de trend. Na het lezen van dit boek snáp je waarom er niet meteen geluisterd wordt als jij roept dat de tafel gedekt moet worden. Onze kinderen imiteren massaal onze digitale verslaving.

Tijd voor een dikke vette Digital Detox!

Hoog tijd om luid aan de alarmbel te trekken en ons gedrag dringend aan te passen. Als we nu niet het goede voorbeeld geven aan onze kinderen, in welke richting evolueert het dan voor hen? Daarom hier 6 tips om mee aan de slag te gaan en werk te maken van die hoognodige digital detox.

Ontkennen heeft geen zin

Bewustwording is de eerste en belangrijkste stap in het verbeteren van je gedrag. En ook: meten is weten. Achterhaal met apps als Quality Time (Android) en Moment (iOS)  hoeveel tijd je daadwerkelijk besteedt aan je digitale vriend(en). Hou een spiegel voor en ga de confrontatie aan. Ontkennen heeft nu geen zin meer.

Zet je notificaties uit

Is ‘even snel een notificatie checken’ bij jou ook al snel gelijk aan ‘een half uur lang door je telefoon browsen’? Je bent niet de enige. Bovendien is het intussen wetenschappelijk bewezen dat fabrikanten ons bewust verslaafd maken. Je hebt dus niets om je over te schamen. De boodschap is enkel: BLIJF AF EN TOE WEG VAN DAT SCHERM. Zorg dat je niet in de verleiding komt.  Notificaties zijn zo slim ontworpen dat jouw brein onmiddellijk de neiging heeft om  te reageren. Zet onnodige notificaties daarom uit (nope, even 5 minuten scrollen bestaat niet) en kies zelf een moment waarop je besluit om de laatste updates te checken. Ook handig: de slaapstand. Zet ‘m zo nu en dan aan en je zult wonderen beleven.

Creëer schermloze momenten

Dit is misschien nog de allerbelangrijkste tip. Want wist je dat uit onderzoek blijkt dat ruim zeventig(!!) procent van de ouders aan tafel afgeleid is door zijn smartphone? Alloo, doe het ding weg, smijt het aan de kant, blijf weg van de verleiding!

Ook bij McDonalds hebben ze dit begrepen. Ook daar zien ze dat smartphones een impact hebben op een van de belangrijkste ‘familiemomenten’ van de dag: samen eten, luisteren en praten. Daarom ontwikkelden ze de ‘Snoozehoes’. Een gsm-hoesje die je niet op de achterkant, maar op de voorkant van je gsm klikt. Even deconnecteren dus. Deze hoesjes worden naar aanleiding van de Internationale dag van de familie (15 mei) in beperkte oplage verdeeld in de Belgische McDonald’s restaurants.

Gebruik je smartphone niet als een wekker

Hoeveel van ons checken ’s avonds nog snel-snel ‘5 minuutjes’ enkele apps bij het zetten van de wekker? En hoeveel doen de volgende ochtend hetzelfde nadat de wekker is gegaan? Juist. Koop een ouderwetse wekkerradio.

Verwijder functies uit je telefoon

Van het een komt vaak het ander.  Waarom schrijf je je notities per se in je telefoon op? Neem een papieren notitieblokje mee en scan die desnoods later in. Draag een horloge in plaats van de tijd te checken op je smartphone. En is een papieren agenda niet een idee?

Orden je thuisscherm

Zoals gezegd zijn apps, notifications en smartphones tout court ontwikkeld om je te verleiden. Zet daarom apps die je afleiden en niet echt nodig hebt op het tweede scherm. En hupla, plots ben je minder geneigd om te beginnen rondklikken zodra je het beginscherm opent voor andere zaken.

Dit artikel kwam er in samenwerking met McDonalds. Lees hier alles rond ons advertentiebeleid.