Hoe kies je de juiste school voor jouw kind? Ga je voor klassiek of toch liever voor methode-onderwijs? In Frankrijk deed het boek van Céline Alvarez alvast veel stof opwaaien. Want volgens de schrijfster belemmert het klassieke onderwijs het natuurlijk leerproces van onze kinderen. 

Als slashparent krijg je er vroeg of laat mee te maken. Je moet een school kiezen voor je kind. Ga je voor klassiek onderwijs, Steiner of Montessori?  Of kies je gewoon op basis van locatie en de convenience van de school? Wat is de impact van het onderwijs op je kind? Maw: wat kies je!?

Als het van de Française Céline Alvarez afhangt dan kies je vooral niet voor het klassieke onderwijs. Dat systeem zou er namelijk voor zorgen dat onze kinderen veel trager leren dan hun eigenlijke mogelijkheden. Kinderen worden geboren met een natuurlijke aanleg om nieuwe informatie gemakkelijk op te nemen. Maar in de klassieke scholen – zegt Alvarez- worden kinderen niet gestimuleerd -en erger- gedemotiveerd. Zo creëen we een gigantische achterstand op wat kinderen op een natuurlijke manier eigenlijk al zouden kunnen.

Alvarez_Annabelle Lourenço_FotorEen experiment waard

Céline Alvarez is een taalkundige en leerkracht uit Frankrijk. In 2014 startte ze met een experiment in een klasje in een achtergestelde buurt. Alvarez wou testen of haar vermoedens klopten. Zorgt het klassieke onderwijssysteem effectief voor gedemotiveerde kinderen en leerkrachten?

Haar antwoord is voluit JA. Volgens Alvarez is het intussen ontegensprekelijk bewezen dat kinderen in een klassiek systeem de pedalen verliezen. Wie is ooit op het idee gekomen dat kinderen uit hetzelfde geboortejaar dezelfde leerniveaus kunnen of moeten behalen? En waarom is er zo weinig oog voor specifieke talenten en de natuurlijke mechanismen van menselijk leren? Dat allemaal met één groot gevolg: het licht dooft in de ogen van veel leerlingen.

Bestseller in Frankrijk

Het boek van Alvarez kreeg alvast veel bijval van ouders in Frankrijk, en werd een dikke hit in de bestsellerlijst. Intussen is het boek ook vertaald in het Nederlands: de natuurwetten van het kind. Want ook hier staat een grote groep mensen te popelen op nieuwe inzichten en frisse winden in het onderwijs. Het bewijs daarvan was de lezing die Alvarez onlangs nog in Brussel gaf voor 1500 aanwezigen en nog eens 1300 mensen op de gastlijst. Waarvan de meesten leerkrachten of mensen uit het onderwijs.

Celine alvarez
Foto: @Laurent Pistiaux

Kan het anders?

Ons huidig onderwijs steunt vooral op tradities en waarden, schrijft Alvarez in haar boek. En niet op de kennis van leren. Schoolse omgevingen zijn helaas vaak niet aangepast aan de manier waarop onze kinderen functioneren. Kinderen zijn in staat om zonder inspanning te leren, maar daar is volgens Alvarez te weinig oog voor. Zo geraken kinderen hun zelfvertrouwen kwijt en krijgen ze het moeilijk in de klas. Met ook oververmoeide leerkrachten tot gevolg.

Alvarez:
“Geef kinderen een aangepaste klasomgeving en de overgrote meerderheid zal ons verrassen met hun snelle denken en met het gemak en plezier waarmee ze plots in staat zijn om te leren.
Probeer kinderen bijvoorbeeld meer zelfstandig te leren zijn. Geef hen taakjes en verantwoordelijkheden zoals bv. jezelf aankleden, of de klas vegen. En geef hen veel keuzevrijheid. Laat hen zelf beslissen wat ze wanneer aanpakken. Uiteraard met de nodige begeleiding. Op die manier leren kinderen gemakkelijk te plannen, te onthouden, van strategie te wijzigen, … Kortom, te leren. 

Klinkt als Montessori

Hoewel het boek intussen verslonden wordt door de Franse ouders, kreeg Alvarez ook haar portie kritiek. De hele theorie zou een kopie zijn van de Montessori- pedagogie. Vooral vanuit de onderwijshoek krijgt Alvarez klappen. Zo zou haar studie niet voldoende onderbouwd cijfermateriaal bevatten en zou ze volgens sommigen de gemakkelijke weg hebben gekozen. Zo staat ze intussen meer voor de klas, maar geeft ze dik betaalde presentaties.

Dus….

Wat er van aan is, het is sowieso nuttig om af en toe eens stil te staan bij de manier hoe we onze kinderen laten schoollopen. Uit reacties en signalen van jullie – onze lezers-  leiden we ook af dat veel ouders hopeloos snakken naar vernieuwd onderwijs. Eentje dat op het ritme inspeelt van onze kinderen, en niet andersom.


Céline AlvarezBenieuwd naar meer info over het onderwerp? Céline Alvarez heeft een website met tonnen informatie op. Nu nog enkel in het Frans, maar vanaf september ook in het Engels. En uiteraard is er nu ook het boek – uitgegeven bij Horizon – met al haar bevindingen.