Beeld je in dat je kind in moeilijkheden zit, en op zoek is naar hulp. Dan is een initiatief als Awel – de vroegere kindertelefoon- een geschenk uit de hemel. Alleen, Awel heeft te weinig middelen om elk kind meteen te kunnen helpen. Daarom start de vzw vandaag met een campagne: #ikgeeftijd. 

Je kent hem misschien nog wel: de kindertelefoon waar je vroeger met al je twijfels en vragen terecht kon. Intussen is de kindertelefoon de hippere versie van zichzelf (inclusief chat en email) en al even omgedoopt tot Awel. De onderwerpen gaan van de relatie van kinderen of jongeren met hun ouders tot gesprekken over verliefdheid.

Vorig jaar had Awel in totaal 33.253 gesprekken met kinderen en jongeren. Maar- en nu komt het – niet elke oproep kan door Awel beantwoord worden. Slechts 1 op 8 (!!) kinderen of jongeren kan gehoord worden. Geen tijd, geen middelen, niet voldoende opgeleide vrijwilligers. Met als gevolg: wachtrijen. Kan jij je inbeelden dat je met iets zit, en dat je vervolgens in de wachtrij staat?! (Ja uiteraard, kan je dat, denken wij verwijzend naar ongeveer élke helpdesk) Maar het zal jouw kind maar zijn die even hopeloos en zoekend is.

Met de campagne #ikgeeftijd wilt Awel daarom geld inzamelen om élk kind te kunnen helpen. Awel, dat vinden wij een goeie zaak. #ikgeefkeigraagtijdzelfs. En tijd is zowat het mooiste geschenk dat je een kind kan geven.

Al groeide het aantal vrijwilligers de voorbije jaren gestaag, maar nog steeds niet genoeg. Bovendien moeten al die vrijwilligers ook nog eens een goede opleiding krijgen. Gedurende 7 maanden worden ze ondergedompeld in gesprek- en schrijftechnieken. En daarna volgt permanente vorming, coaching, supervisies en nog veel meer.

Allemaal dingen die handenvol geld kosten, maar voor de goeie zaak. Wil jij Awel graag steunen? Surf dan naar de site www.ikgeeftijd.be!