Heb jij ook soms het gevoel dat een dag 20 uur langer zou moeten duren? Want we zijn slashparents met véél plannen en weinig tijd. Toch lijkt het sommige mensen wél te lukken om alles in te passen in één dag. Hoe doen zij dat?! Lees hier het geheim van Slashparent Lobke. 

SlashParent Lobke krijgt wel vaker te horen dat ze meer uren in een dag heeft dan andere ouders. Want naast haar drukke job als hoofdredactrice voor het vrouwenblad Femma, is ze freelance journaliste in bijberoep, onderhoudt ze een leuke blog en zorgt ze samen met haar lief voor twee (bijna drie) kinderen. Hoe ze alle ballen in de lucht houdt, vraagt u zich af? Haar gouden tip, en hier komt ie – sta vroeger op! (al was het maar een paar keer per week)

Lobke:
Dit is niet mijn eerste stuk dat ik om 6u ‘s morgens schrijf. Toegegeven, ik ben altijd al een ochtendmens geweest. ’s Morgens opstaan voor iedereen wakker is en rustig genieten van mijn latté en gezond ontbijtje is pure me-time. Toch wilde ik iets aan mijn ochtendroutine veranderen om nog meer uit mijn dag te krijgen. Ik ging op zoek en botste op het boek ‘The Miracle Morning’. De ondertitel zegt al meteen waarop het staat: ‘The not so obvious secret guaranteed to transform your life before 8 am.’

’The Miracle Morning: the not so obvious secret guaranteed to transform your life before 8 am.’

The Miracle Morning vertelt het verhaal van Hal, een jonge gast die rond zijn twintigste een zwaar ongeval overleefd heeft en zes minuten lang doodverklaard geweest is. Wonder boven wonder is hij er weer helemaal bovenop gekomen. Maar sinds deze gebeurtenis staat hij anders in het leven. Hij bedacht  ‘The Miracle Morning’, een manier om elke dag positief en vol energie te beginnen. Wat een inspiratiebron!

Maar hoe maak je van je verloren ochtenden “miracle mornings”?

Hoe hoe hoe dan, denk je meteen? Ik ben zo moe-oe, zegt je hoofd? Deze tips hebben mij alvast op weg gezet:

1. Doe het niet drastisch
Sta je normaal op om 7 uur? Dan is twee of drie uur vroeger opstaan misschien wel té pijnlijk, dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden (lacht). Zet de eerste weken je goede oude wekker gewoon een uurtje vroeger dan normaal. Ga ook niet meer slapen met je smartphone op je nachtkastje maar laat hem beneden liggen, anders is de verleiding groot om ’s morgens al je Instagram of mails te checken terwijl je nog half aan het slapen bent en zo blijf je ongewild weer langer in je nest liggen.

2. ’s Avonds kleine man, ’s morgens grote Jan
Minder slaap kan een aanslag zijn op je lichaam, ook dat heb ik in het begin moeten aanvaarden. ’s Avonds tot 12u zitten werken achter je computer is geen goed idee als je je je ochtenduren positief wilt benutten. Wil je ’s morgens vroeg opstaan? In plaats van uren nutteloos voor de televisie te hangen of ellenlange conversaties te houden met je facebookvrienden, kruip je ’s avonds beter wat vroeger in je bed en verschuif je je slaappatroon.

3. Begin je dag met water
In plaats van je nuchtere maag aan te vallen met straffe koffie, is het beter om je dag te beginnen met één of twee glazen water. Daarna neem je een lekkere douche waarbij je wisselt met warm en koud water en poets je je tanden. Wedden dat je je keiwakker voelt? Bij mij werkt deze routine echt, voor elk ander lid van mijn gezin beneden is, voel ik me al fris en monter.

4. Van meditatie tot beweging
Echte ‘Miracle Morning’ believers starten hun dag met 5 à 10 minuten meditatie, het lezen van enkele bladzijden uit hun favoriete boek, een work-out van 10 minuten om hun lichaam in beweging te krijgen. Zo ver ben ik zelf nog niet geraakt, maar wanneer ik bevallen ben van mijn derde kindje, zou ik het wel geweldig vinden om ’s morgens voor iedereen wakker is een rondje te gaan joggen of 10 minuten yoga te doen. De ochtendstond heeft echt goud in de mond, nietwaar?

5. Planning is alles
Het is fijn om een dag op voorhand al aantekeningen te maken in je agenda over wat je wilt doen met je extra uren de volgende dag. Bij mij werkt een bullet journal echt om meer gedaan te krijgen in een dag, zeker op de momenten waarop de kinderen nog niet wakker zijn en het lijkt alsof ik even alleen op de wereld ben. Geen zin om een bullet journal te beginnen? Er zijn zeker ook een aantal handige apps die zorgen voor meer productiviteit zoals Evernote of de Get it Done app.

6. Benut je tijd
De tijd vliegt snel, gebruik hem wel en dat is zo waar! Zorg ervoor dat je de extra tijd die je jezelf cadeau hebt gegeven positief benut door bijvoorbeeld je mails bij te werken ’s morgens, je administratie of betalingen te doen of een online cursus te volgen. Allemaal dingen waar ‘ik heb geen tijd’ als grootste excuus gebruikt wordt.

7. Neem tijd voor een gezond ontbijt
Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik tijd neem voor mijn gezond ontbijtje. Meestal maak ik havermout met vers fruit. Maar als je minder tijd hebt kan je bijvoorbeeld ook overnight oats maken of een smoothie de avond van tevoren. Ik kom pas echt op gang na mijn ontbijt.

Conclusie? Sinds ik enkele ochtenden per week een uur tot twee uur vroeger op sta dan normaal voel ik me veel productiever. Ik ben dan om 7u helemaal klaar om de kinderen wakker te maken en aan de dag te beginnen met veel minder stress omdat je zelf al helemaal klaar bent. Toch kijk ik stiekem al uit naar de dag dat zij hun mama of papa helemaal niet meer nodig hebben ’s morgens en voor zichzelf kunnen zorgen. Maar het besef dat je al keiveel hebt gedaan op een dag voor je lunch geeft je echt het gevoel dat je meer uren in een dag hebt dan vroeger en dat is sowieso al miraculeus! Misschien moet ik toch maar overwegen om dit elke dag te doen?


lobke
Lobke is een rasechte SlashParent. Mama van (bijna) 3 +1/ gedreven blogster op leukewereld.be / journaliste bij verschillende magazines/ schrijft geregeld artikels voor Maison Slash / auteur van verschillende boeken, waaronder haar laatste Happy Kids. Aanradertje!