Niet ieder kind is gemaakt op school hele dagen probleemloos stil te zitten en op te letten. Heel weinig kinderen zelfs! In Canada zijn ze ervan overtuigd dat het prima anders kan! Daar bestaat zoiets als een natuurschool, waar wandelen door de bossen en ravotten in de modder gewoon deel uitmaken van een gewone schooldag. #1000UurDeDeurUit next level, als je het ons vraagt. Hoe doen ze dat daar dan? Zo!

In de Environmentalschool in Canada zijn alle leerlingen elke schooldag bezig met de natuur en alles wat daar te beleven en te leren valt. Biologie, fysica, chemie, wiskunde, de leerlingen zitten er met hun neus recht op en zien dagelijks in de praktijk hoe hun vakken deel zijn van de natuur. 

Foto: Environmental School Project - Maple Ridge BC

“Hoezo, wiskunde in de natuur? Is dat dan van eikenbomen plus eekhoorns gedeeld door everzwijnen?”. Hoewel dat wiskunde al veel leuker zou maken, is vooral meetkunde iets dat gemakkelijk in de praktijk kan worden omgezet. De kinderen zeggen zelf dat ze het veel leuker vinden om de oppervlakte van de weide waar ze met hun modderige laarzen instaan, te berekenen, dan de oppervlakte van een getekend vierkant in een werkboek. Snappen we!

Complementaire groepen

Niet alleen de locatie van deze scholen is anders dan bij ons, ook de klassenverdeling gebeurt op een totaal andere manier. Ze verdelen de groepen niet per leeftijd, maar zorgen dat de groepen complementair zijn en letten er bij de verdeling vooral op dat het kind in de groep kan aarden. Zo worden de oudere leerlingen vertrouwenspersonen voor de kleinsten, waar ze altijd op kunnen terugvallen. Ze helpen elkaar en de oudsten fungeren daarbij bijvoorbeeld als buddy readers voor de ukkies, zo leren ze elkaar dingen bij. Soit, dat werkt natuurlijk in twee richtingen. Ook de oudere leerlingen geven zelf aan dat ze van de kleinsten veel bijleren en zijn blij dat ze op school vrienden hebben van alle leeftijden. Vriendengroepen vormen zich daar niet op basis van leeftijd, maar eerder op basis van interesse.

Foto: Environmental School Project - Maple Ridge, BC 

Kweetnihoetof als je ’t ons vraagt, en dat verschil in leeftijden zorgt ook dat de druk voor de kinderen daar minder groot is. Binnen je klasgroep is er namelijk niet één standaard waar elk kind op het einde van het jaar aan moet voldoen. Elk kind wordt ‘geëvalueerd’ in vergelijking met zijn eigen prestaties en eigen kunnen, zodat het kan groeien op zijn eigen tempo.

Bovendien bestaat er ook niet zoiets als 'de coolste kleren dragen'. Kleren moeten je beschermen tegen de vier natuurelementen, meer dan dat doet er niet toe. 't Hoeft allemaal niet schoon te zijn, enkel functioneel. Het grootste nadeel volgens de ouders van de leerlingen? De wasmachines thuis draaien elke avond op volle toeren. Maar het plezier waarmee hun kinders naar school gaan, en hoe uitgeleefd ze terug thuis komen maakt dat wassen elke avond het helemaal waard. 

Iemand hier in the house die ook in Belgie weet heeft van een Natuurschool? Laat dan zeker een reactie achter in de comments of mail naar redactie@maisonslash.be!