Heb jij al eens kinderyoga geprobeerd? Straks gaan onze kinders weer richting school, en stress zal niet alleen bij ouders een dingetje zijn. Onze kinderen zitten binnen een dikke week weer allemaal samen in één groot hok: school. Jeweetwel, die dierentuin waar je kind dagelijks prikkelgewijs voor de leeuwen wordt gegooid. Slashparent Sara Vanaenrode vond de perfecte oplossing voor haar 3 kinderen: yoga. 

SARAH

We staan er soms niet bij stil maar onze kinderen krijgen vandaag ontzettend veel prikkels te verwerken. Niet alleen via televisie of school, maar ook via de computer, gsm, hobby’s, voeding… (het nieuws!). Bovendien verwachten we ook veel van hen: heel de dag stilzitten aan een bank, geconcentreerd zijn en blijven, huiswerk maken, taakjes in het huishouden doen, na schooltijd nog hobby’s beleven, enz. Voor sommige kinderen lukt dit vlot, voor anderen wordt dit teveel. Voor kinderen die het moeilijk hebben met al die prikkels, bestaat het gevaar dat ze uit zelfbescherming de verbinding met zichzelf en de buitenwereld loslaten.  Hierdoor  raken ze (volledig) uit balans, met mogelijk concentratieproblemen, faalangst, boosheid, agressief gedrag of slaapstoornissen tot gevolg. Herkenbaar?

Burn-out

Tijdens mijn burn-out leek ik mezelf te verliezen. Ik merkte hoe mijn kinderen met mij mee leken te wankelen. Op dat moment kwam ik erachter dat er ook zoiets als kinderyoga bestond.

Om zelf eerst weer in balans te geraken, volgde ik eerst een workshop yoga voor mezelf. Ik probeerde enkele van de oefeningen die ik daar leerde uit op mijn eigen kinderen. Het effect op mijn zonen was duidelijk!

Sindsdien probeer geregeld  kinderyoga in ons gezin binnen te brengen. Zo doen we ’s avonds al eens een kindermassage voor het slapengaan of stampen we als een olifant om de boosheid van een ruzie te kanaliseren. Het mooiste bewijs dat mijn jongens het leuk vinden, kreeg ik enkele weken geleden: plots stond mijn driejarige aan zijn papa uit te leggen hoe hij een hond moest nadoen.

Wat is kinderyoga?

Bij het woord “yoga” denken veel mensen helaas nog altijd aan een kale man in kleermakerszit op een mat. Maar dat is het he-le-maal niet. Tijdens kinderyoga proberen kinderen op een speelse manier in contact te komen met zichzelf en met de buitenwereld. Dat kan via verschillende manieren: niet alleen via speelse houdingen, maar ook via relaxatie, dans en beweging, ademhaling, soms massage, meditatie en visualisatie en spelletjes. Door de afwisseling van actie, beweging, ontlading en rust en relaxatie tijdens kinderyoga (her)ontdekken kinderen de mogelijkheden van hun lichaam.
Van yoga krijgen kinderen ook een beduidend positiever zelfbeeld en innerlijke rust. Zo kunnen ze zich ook weer langer concentreren, positiever denken, respectvol omgaan met zichzelf en anderen, … Kinderyoga houdt het lichaam soepel, verbetert de motoriek en brengt hierdoor ook een gezonde nachtrust. Tijdens kinderyoga wordt er geen (prestatie)druk en verwachtingen ervaren. De kinderen voelen dat ze gewoon mogen zijn wie ze zijn.

Kinderyoga ft. 2020 schoolstresskes

Laat de hierboven genoemde prestatiedruk en verwachtingen nu nét zijn wat onze kinders dagelijks ervaren op school. Zeker toen tijdens de lockdown van hen verwacht werd dat ze hun plan trokken met dat hele preteachingconcept. We gaan er niet om liegen, thuis blijven werd opeens nóg stresserender dan naar school gaan (wie had dat ooit gedacht?!). Meer stress, meer druk, meer nood aan yoga dus! En bovendien veel gemakkelijker om naast de keukentafel even op de grond te gaan liggen dan in de klas tussen de banken, boekentassen en krioelende kinderen, niwaar? Hoewel er steeds meer leerkrachten zijn die tussen al dat concentreren door kinderyoga naar de klas brengen, het zou verdorie een vak apart moeten zijn in het schoolleven anno 2020. Want stel je nu eens voor dat je kind na school helemaal zen en volledig in balans thuiskomt. Hoe schoon zou dat wel niet zijn?