Onze kinderen zijn consumenten. En geen kleintjes. Langs alle kanten worden ze verleid door reclameboodschappen.  Bam bam bam. Het klein volkje heeft bovendien ook maar een beperkte filter om onderscheid te maken tussen kwaliteit en brol. Ah, en meer is altijd meer! Dat weet toch elk kind? Jij vraagt je af: hoe maak je kritische consumenten van die kinders? Aha, wij hebben 5 tips verzameld samen met Yongo!

“Mama, papa, kom eens kijkeuh!” Als we dat zinnetje horen, weten we al hoe laat het is. Het kind heeft iets gezien in de winkel/automaat/op de tv of tablet/… dat het wil. Meestal gaat het om speelgoed, snoep, schoenen met wielen onder, of onlangs zelfs een machine om groenten te snijden van zo’n teleshoppingkanaal. Oh help!

Dan kan je als ouder twee dingen doen. Je probeert ze wanhopig weg te houden van al die verleiders (yeah good luck with that). Of je leert ze ermee om te gaan. Geen gemakkelijke opdracht. Maison Slash en Yongo snellen je te hulp met vijf tips om van je kinderen kritische consumenten te maken. 

1. Unpacking video’s

 Vuur moet je met vuur bestrijden. Nu je kinderen toch verslaafd zijn aan de tablet, kan je dat ding evengoed aanwenden om ze een waardevolle les te leren: dat de reclame niet altijd overeen komt met de werkelijkheid. En Youtube staat vol met handige filmpjes om dat te bewijzen. Van werkelijk élk stuk speelgoed vind je wel een unpacking video van één of andere vlogger die minutieus de verpakking openprutst en laat zien wat er nu echt in de doos zit, en wat die actieheld nu wel en vooral niet kan.

Erik, papa van drie: “Onze zoon Flinn is zo behendig op Youtube dat hij tegenwoordig zelf de reflex heeft om meer informatie op te zoeken over een stuk speelgoed. Vaak is dan de conclusie: oh is het dat maar.”

Dit is een voorbeeld van zo'n unboxing video.

 

2. Nee. Daarom.

Een tijdje geleden hebben we het ja-weekend gepromoot. Maar daar tegenover moeten wel veel nee's staan, en vooral gefundeerde nee’s. En, je moet bereid zijn om je argumenten veeeeeel te herhalen als een soort Kabbalah mantra totdat ze het op een dag hopelijk begrepen hebben. Als de boodschap dan eindelijk is doorgedrongen, hebben je kinderen waarschijnlijk bijna zelf kinderen. 

Jenni, mama van twee:” De kinderen vragen elke dag wel iets. Wij proberen hen ook altijd uit te leggen waarom iets niet kan maar ik heb niet altijd het gevoel dat ze het echt snappen.” 

Gwen, mama van een dochter: “Ik vertel de dochter heel eerlijk hoe reclame werkt en dat er mensen zijn die bijvoorbeeld cartoons printen op verpakkingen van eten omdat ze willen dat kinderen eerder die dingen kopen. Ooit kreeg ze van een oma iets om te eten met zo’n figuurtje op en dat vond ze slecht, dus hoera voor zo'n precedenten!”

 3. Op uw bakkes

Iets wat verboden is, zal altijd extra aantrekkelijk zijn, ook als het gaat om luidruchtige brol, made in China. Je kind nu en dan eens stevig op zijn bek laten gaan, kan een waardevolle les zijn om in de toekomst meer verstandige keuzes te maken. 

Ellen: “Eén keer per jaar laat ik mijn zoontjes op de kermis de rommel kiezen die ze willen. En ja, het is meestal snel kapot. De rest van het jaar wordt er niet meer gevraagd naar dat soort speelgoed.”  

Leen: “Ik leg mijn kinderen uit waarom ze sommige dingen van ons niet mogen kopen, maar ze mogen soms ook een miskoop doen, en daar dan spijt van hebben. Proefondervindelijk leren, noem ik dat.”

 4. Op is op

Geen pedagogische techniek zo goed als zelf ondervinden dat een euro maar één keer kan worden uitgegeven. En dat leer je vooral door zelf zakgeld te beheren, of je kind nu een quick spender of een spaarder is. Geen idee hoe je daaraan moet beginnen? Daar schreven wij hier al een artikel over. Zelf zijn wij nogal fan van de Yongo-spaarapp van AG Insurance. Dat is samen sparen op korte of lange termijn dankzij je eigen account, die je beheert via de smartphone of tablet. Echt zot tof! Je leest er hier alles over.

Tuba, mama van Eren (7 jaar): “We proberen hem het belang van sparen bij te brengen. Eren lijkt meer en meer na te denken voor hij zijn spaarcentjes uitgeeft. Uiteraard blijft hij eindeloos vragen naar nieuw speelgoed, maar als hij het met zijn eigen geld moet kopen, is hij verwonderd over de hoge prijzen.”

 5. The future is green

Nu gebleken is dat onze jeugd het klimaat wilt redden, kunnen we er niet omheen dat de factor milieu zijn plaats heeft bij het opvoeden van kinderen tot kritische consumenten. Ook daar hebben we dus een verantwoordelijkheid om onze nakomelingen duidelijk te maken dat wat en waar we kopen een impact heeft op de planeet. Maar hoe moet je dat dan aanpakken?

Bij Annelies, mama van drie, gebeurt dat als volgt: “Als de kinderen een geschenk krijgen, moet er ook iets naar de kringloopwinkel. Dat is de regel. Dan kan daar weer een ander kind mee spelen.” 

Bij Heleen, mama van twee: “Sparen voor een ervaring is ook duurzaam. Het moet niet altijd weer een ding zijn.”

___________________________________________________________

Voor dit artikel werkte Maison Slash samen met Yongo. We publiceren hier enkel merken die bij ons/jullie passen, en waarin we zelf geloven. Je zal ons nooit horen zeggen dat iets gezond is als we daar niet zeker van zijn. Of dat iets plezant is, als dat niet zo is. We vertellen geen onzin. Beloofd. Hoe wij tegenover advertenties staan, lees je hier.