REEN
Mijn partner is meestal met de auto weg. Een tweede auto is bij ons niet aan de orde, want ik verplaats mij  (joepie!) met de fiets. Vaak neem ik mijn twee allerschattigste kinderen op sleeptouw. Momenteel gebeurt dat in de klassieke opstelling waarbij de jongste vooraan in een stoeltje zit en de oudste achteraan.

Maarrr, dochterlief is wat wij noemen ‘een stevig bolleke’ van om en bij de 15 kg. Haar vooraan in het stoeltje zetten is niet zo evident meer. Trouwens 15 kg is het limiet van die stoeltjes. Stevig bolleke zou dus naar achteren moeten verhuizen. En stoere zoon van ruim 20 kg en 115 cm fietst gelukkig vaak al zelfstandig.  Alleen is dat niet altijd mogelijk. (Of laten we eerlijk zijn: soms ontbreekt de goesting om rustig de tijd te nemen om hem door het verkeer te begeleiden en de kneepjes van het fietsvak te leren.)

Een klassieke fiets voldoet niet meer

Samen met drie op de fiets dan maar. Naar de bakker, beenhouwer, winkel, apotheker, … Dochter in het voorzitje, fiets balanceren met één hand, en ondertussen zoon het achterzitje insleuren met de andere. En dat x aantal stopplaatsen. Om dan nog maar te zwijgen van de extra bagage die je onderweg erbij stapelt. Het is duidelijk dat mijn klassieke fiets niet meer voldoet. Tijd voor een oplossing.

Alternatieven genoeg tegenwoordig. Je kan kiezen voor de populaire fietskar, de veelbesproken bakfiets of zelfs een familietandem. Diepgaand onderzoek, stevig denkwerk en verschillende testritten later blijken deze toch niet te zijn wat wij nodig hebben. Iedereen heeft andere noden maar hier onze reflectie.

Welke fiets past bij ons?

De fietskar?

615

De fietskar is een beetje krap voor twee grote kinderen. Ook zitten ze laag bij de grond en relatief ver achter je, wat communiceren tijdens de rit moeilijk maakt. Wil één van beiden een crisis krijgen onderweg (ja, dat gebeurt wel eens) dan is stoppen niet zo vanzelfsprekend. Het ding neemt best wel wat plaats in, en is niet zo eenvoudig te manoeuvreren. Ook het typische argument van gebrek aan zichtbaar zijn en stabiliteit is niet geheel onterecht.

Een bakfiets?

Annette-op-de-babboe-city-bakfiets

Een bakfiets is heel tof omdat je kinderen vooraan zitten. Zo leren ze goed op te letten in het verkeer en ook de interactie onderweg is een stuk plezieriger. Nog een plus is dat je er heel wat mee kan vervoeren. Keerzijde is dan weer dat een bakfiets veel plaats inneemt in je huis. Bovendien zijn het zwaardere en soms zelfs logge fietsen wat starten, stoppen en manoeuvreren in een stadsomgeving niet ten goede komt. En wat met het lange voorstuk als je weinig ruimte hebt om het hoekje om te kijken alvorens je oversteekt of indraait? Lijkt me handiger als je in een meer landelijke omgeving woont.

Een familietandem?

actiefoto-tandem-5

Leuk als de kinderen wat groter zijn. De fiets is slanker maar neemt naar lengte toe ook wel wat plaats in. Bovendien lijkt deze me niet optimaal voor het vervoeren van veel boodschappen.

Een longtail cargo-bike?

Jaaaaaa! Na alles te wikken en te wegen wat voor ons gezin de beste keuze was, kozen we voor een longtail-cargobike! Geen beest maar een superhandige fiets met het laadvermogen (tot 200 kg!) van een bakfiets en het rijcomfort van een gewone fiets.

In essentie is het een fiets met een lange bagagedrager. In Amerika is het al een trend, in Europa zijn ze aan een opmars bezig. En terecht. Het lijkt niet zo, maar eigenlijk zijn longtail-cargobikes niet zoveel zwaarder of langer dan een gewone fiets.

esterdepret2

De lange bagagedrager biedt tal van mogelijkheden voor het vervoeren van meerdere kinderen en/of grote boodschappen. Maak je gebruik van de stoere Monkey-bars dan kan je veilig tot wel drie kleinere kinderen vervoeren. Of er kunnen twee fietsstoeltjes achteraan. Combinatiemogelijkheden genoeg. De fietszakken gaan tot een volume van 85 liter dus er kan wel wat extra gerief mee. De fiets laat zelfs toe om andere fietsjes mee te slepen. Zo kan zoonlief zelf trappen tot hij het moe wordt.

SurlyBD_preview

Ontgroeien je kinderen het achterop zitten? Dan verliest deze fiets zijn waarde niet. Boodschappen zijn (helaas) een terugkerende activiteit. Of doe eens romantisch en ontvoer je partner Gers Pardoel-gewijs achterop de fiets voor een gezellig avondje weg. Comfortabel en origineel!

Nieuwsgierig?

Wil je zelf een gelijkaardige fiets? Surf dan naar www.fietsenmetkinderen.info  voor meer info en een up-to-date overzicht van het huidig aanbod.  Nog niet helemaal overtuigd? Lees dan ook eens het verhaal van Ester De pret. Of kom een longtail bike testen op Hicle Family, en krijg er meer informatie van ervaren gebruikers .


hicle familyHicle wat?  Hicle Family van ‘Hiking and cycling families’. Een unieke beursbeleving voor actieve ouders én kinderen waarbij alles draait om informatie uitwisselen, materiaal vergelijken en testen. Pin 10 of 11 februari in je agenda dan vind de eerste editie plaats tijdens de Fiets en Wandelbeurs

Geef een reactie