Niets zo schoon als een slapend kind, dat moet zowaar ons gezamenlijke motto zijn. Of hebben we het mis? Maar de strijd om die kinders op een sneltempo in bed te krijgen, is er soms wel te veel aan. Welnu, we hebben een truc gevonden die wel eens kan helpen! 

‘Maar ik ben niet moooooeeeeeee!’ Meestal ligt de klemtoon extra zeurderig op dat laatste woord waardoor we maar al te goed beseffen dat ze nu wel echt dringend een paar uur horizontaal moeten doorbrengen. Al is het niet zo evident om die kinders dat wijs te maken wegens zwaar in overdrive. We trappen een open deur in als we het hebben over routine. Want ja, is dat niet altijd de sleutel? Maar blijkbaar zijn er toch nog wat andere trucs die we uit onze mouw kunnen toveren. Volgens dit artikel is één daarvan een relaxatietechniek die alles te maken heeft met progressieve spierontspanning.

Easy peasy, lemon squeezy

Dat klinkt allemaal veel moeilijker dan het is, want in feite is het supersimpel. En daar houden we van! Eerst span je een bepaald deel van je lichaam op, je houdt het even vast en dan laat je het los. Een voorbeeld: maak stevige vuisten van je handen, knijp zo hard je kan - alsof je een limoen met de blote hand probeert uit te persen tot de laatste druppel - en laat dan los. Dit kan je doen met zowat alle lichaamsdelen. 

Het idee erachter is al even simpel: rust in je lichaam zorgt voor rust in je hoofd. Het is moeilijk om een bomvol hoofd te houden als je lichaam helemaal tot rust is gekomen. Maar je kan niet alle spanning die je hebt opgebouwd in één keer lossen. Vandaar dat deze relaxatietechniek zich op één lichaamsdeel per keer concentreert. Een progressieve spierontspanningsoefening duurt zo’n 10 à 30 minuten, afhankelijk van hoe lang je een bepaalde spiergroep aanspant. Deze techniek zou trouwens niet alleen helpen om beter de slaap te vatten, maar ook bij angsten. 

Lichten uit, boeken toe

Reden genoeg, als je ‘t ons vraagt, om het eens uit te proberen. Probeer deze oefening net voor bedtijd, idealiter met gedempte lichten en als je kind al in bed ligt. Als ze de techniek onder de knie krijgen, kunnen ze delen van de oefening gebruiken als ze in stressvolle situaties terecht komen. Blijkt het niet zo gemakkelijk voor die spring-in’t-veld van je om een duidelijk onderscheid te maken tussen de verschillende spiergroepen? Misschien kan een van onderstaande filmpjes wel helpen? 

Voor jongere kinderen 


Voor tieners, pubers en volwassenen 


Enluktdatdan? 


Zoals iedereen ongetwijfeld wel weet, zal dit met het ene kind al beter lukken dan met het andere. Mijn kinderen zijn er altijd als de kippen bij 's ochtends, maar kruipen gelukkig meestel zonder veel morren hun bed in. Onder het motto van 'baat het niet, dan schaadt het (hopelijk) niet', probeerde ik deze progressieve spierontspanningsoefening met mijn oudste dochter van zes. Toen we  overdag al eens oefenden, vond ze het allemaal vooral grappig (wat dus niet meteen het gewenste effect was). Toen we het een tweede keer deden net voor slapengaan, was ze wel meer gefocust (ondanks er haar af en toe een giechel ontglipte). Ik begon aan haar voeten en liet haar zo de verschillende lichaamsdelen van beneden naar boven eerst op- en dan ontspannen. Het lukte. Na de oefening ontsnapte haar niet nog een giechel, maar een grote geeuw. 's Ochtends verklaarde ze dat ze héél goed geslapen had en ze de oefening heel leuk vond. Opzet geslaagd, wat mij betreft.

Ik ga zeker nog op zoek naar meer relaxatietechnieken, want die wriemeltantes van mij kunnen dat wel gebruiken ...