Wij pakken bij Maison Slash al eens graag een tof filmpke mee. Al weten we natuurlijk nooit op voorhand of dat dan überhaupt een tof filmpke zal zijn... Maar als de film blijkt te gaan over een zoektocht van een ietwat excentrieke avonturier naar een yeti, zijn wij al voor meer dan de helft verkocht! Wij stuurden slashparent Elke en haar gezin naar de bioscoop om 'Missing Link' te gaan bekijken. En of dat goed was?! Tja, wat denkt ge?

Het verhaal

Ontdekkingsreiziger en losgeslagen avonturier Sir Lionel Frost is vastbesloten harde bewijzen te leveren van het bestaan van de Yeti, en zo zijn lidmaatschap bij ‘De Eliteclub van Ontdekkingsreizigers’ te verzilveren. Zijn zoektocht naar een yeti verloopt vlot, erg vlot. Misschien een beetje té vlot. Al snel worden ook zijn vooroordelen over harige monsters aan diggelen geslagen en ondervindt Frost dat hij nog maar aan de start staat van zijn échte missie. Een film zou geen film zijn zonder de nodige vleug romantiek en ook op dat vlak komt Lionel Frost voor uitdagingen te staan. Achternagezeten door degenen die het bestaan van yeti’s in de doofpot willen steken en hem daarmee ook zijn lidmaatschap willen ontzeggen, reist Frost de halve wereld rond met zijn gigantische nieuwe vriend Mr. Link. om hem te laten aansluiten bij zijn familie, die echter niet op hem zat te wachten.

Wiejorekikier?

In de originele film herken je in de stemmen van Sir Lionel Frost en co onder meer Hugh Jackman, Stephen Fry en Zach Galifianakis. In de Nederlandstalige versie neemt Matteo Simoni de stem van Mr. Link voor zijn rekening, Peter Van Den Begin herkennen we in de stem van Sir Lionel Frost. Sien Eggers is Adelina Fortnight en verder vertolken ook Gert Lahousse, Griet Dobbelaere, Gert Winckelmans en Michael Pas enkele van de stemmetjes. Die laatste fungeerde trouwens ook als regisseur van de Vlaamse stemmencast.

We loooove Yeti's

Deze animatiefilm gaat er met al je vooroordelen over bigfoots en yeti’s vandoor. De weldoordachte personages grijpen meteen je aandacht en houden die doorheen de hele film makkelijk vast. Zelfs de kleintjes in de zaal (lees: 4 tot 6-jarigen) lieten zichzelf vlot op sleeptouw nemen. Tijdens de spannende scènes zat de hele zaal aan het scherm gekluisterd, zelfs het geritsel van snoep- en chipszakjes verstomde enkele minuten lang. Zoals het een animatiefilm anno 2019 betaamt, worden niet enkel de kinderen om de oren geslagen met grappige oneliners en situaties. Ook bij de volwassenen rond me spotte ik geregeld een brede glimlach. Geen schaterlach van het ‘Ice Age’-niveau, maar zeker genoeg om je op te offeren om de kids eens mee te nemen naar de cinema.

Vet/Njet

Een leuke manier om je zondagnamiddag in te vullen en zeker geschikt om met gemengd publiek naartoe te gaan. Mijn 11-jarige dochter vond het een grappige film en vond de personages erg mooi. Ze scoort hem 8/10 en zou hem wel aanraden aan een vriendin, “als er eens niets te doen is.” Mijn 9-jarige zoon zat het volle anderhalf uur gekluisterd aan het scherm en scoort hem 8,5/10: “Leuk en grappig, maar niet zo grappig als Shrek.” Hij zou Missing Link zeker aanbevelen aan vriendjes en zou dan zelfs nog eens meegaan. Mijn zus (moeder van een 2,5 jarige meisje en eentje van 4 jaar), was ervan overtuigd dat haar oudste dochtertje het een heel leuke film zou vinden, maar vreest dat anderhalf uur te lang is voor die leeftijd. Ikzelf ben fan wegens de verschillende soorten humor die ook de +18 in de zaal bekoorde. Mijn moeder vertelde me vroeger dat je de slechteriken in een film altijd kan herkennen aan hun scherpe neuzen, maar … laat je niet misleiden.