Welk interessants vind je vandaag op het kleine scherm? Wat gebeurt er op de youtube-kanalen die populair zijn bij je kinderen? En wat voor moois hebben de verschillende streamingdiensten te bieden? Geef toe, dat is veel aanbod waar jij sowieso het bos door de bomen niet meer ziet. In onze rubriek [Maison Slash zapt] belichten we steeds een programma of reeks die de moeite is voor slashparents! Deze maand: De Luizenmoeder op NPO3 (maar vooral online). Ultrakort samengevat: deze comedyserie gaat over het wel en (vooral) wee van een bende ouders (killer moms, vooral), leerkrachten (juf Ank, vooral) en een directeur (Anton) die doordraaien. Ingrediënten genoeg voor een hype, zo blijkt. Als zelfs Culture Club op Radio 1 er aandacht aan besteedt (een programma waar doorgaans vooral conceptuele theatermakers en choreografen dure woorden gebruiken), wil dat iets zeggen. In dat programma mocht ‘Vlaamse Hollander’ Peter Vandermeersch (vroeger hoofdredacteur van De Standaard, nu van NRC Handelsblad) met lof strooien. We vatten samen: het is ‘héérlijk’, want zeer herkenbaar en zeer politiek incorrect. https://www.youtube.com/watch?v=2mz165_R4fo

Succesfactor #1: de herkenbaarheid

Elke ouder met schoolgaande kinderen zal regelmatig grijnzen bij zoveel aha-erlebnissen. Er zijn de gezonde traktaties (perenmuizen met oogjes van drop? Afgekeurd!), de verjaardagsrituelen (twee kindjes op één dag jarig? Afgekeurd!), de mommy wars op de speelplaats (moet je kind al op dag één in de opvang blijven? Afgekeurd!), de vreselijke luizenperikelen (nieuwe, alleenstaande mama Hannah wordt prompt aangewezen als ‘luizenmoeder’ die na elke vakantie met een kammetje door alle kinderkopjes moet gaan), de juf die de ouders betuttelt alsof ze zelf zes zijn. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Succesfactor #2: de aangebrande humor

Het begint al in aflevering één, wanneer juf Ank de nieuwe leerlingen in haar klas leert kennen. Bij het geadopteerde meisje Rianne loopt dat niet zo vlot. Juf Ank begroet haar op z’n Chinees, verwacht niet dat het kind Nederlands kan en refereert later naar haar als ‘dat meisje met die oogjes’. Als blijkt dat Rianne geadopteerd is door twee vaders, schiet ze helemaal in een kramp. ‘Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar héél bijzonder.’ En dan had ze alleen nog maar papa 1 gezien. Op de kennismakingsavond komt papa 2, een man van Afrikaanse origine, iets later binnen. ‘Nog een halfuur voor er wordt schoongemaakt’, aldus juf Ank. En ook het seksisme van directeur Anton (hij kan zijn kwijl nog net binnenhouden wanneer een kortgerokte stagiaire voor z’n neus staat) is behoorlijk aangebrand. Het is het soort pijnlijke humor waarbij je af en toe je handen voor je ogen slaat. Al is het in sommige scholen helaas nog vrij realistisch. https://www.youtube.com/watch?v=6vS_XG5Z59w

Succesfactor #3: de hype

In Nederland groeien de kijkcijfers gestaag: intussen zijn ze al aan 3,5 miljoen kijkers. En dus kun je geen Nederlandse krant openslaan of talkshow bekijken zonder met De Luizenmoeder om het hoofd te worden geslagen. In De Wereld Draait Door zong André Van Duin zelfs een carnavalsversie van ‘Háll-ó áll-e-máál, wat fijn dat je er bent’, het vreselijke liedje waarmee juf Ank elke schooldag begint (ook herkenbaar, geef toe). Intussen lijkt die hit uitgegroeid tot Hollands nationale hymne, want natuurlijk bijdraagt tot de hele hype. En kondigde NPO3 al een tweede seizoen aan. Voor wie dit allemaal net iets te Hollands vindt: VTM werkt aan een Vlaamse herwerking. Daarover is nog niet veel bekend, maar wij zetten ons geld in op Nathalie Meskens als juf Ank.

Kijken dus. Al zijn we ook een tikkeltje kritisch

Zeker de eerste afleveringen was het wennen. Die zéér karikaturale humor, waardoor de personages nogal een bordkartonnen uitstraling kregen. Behalve dan Hannah, die – afgezien van haar looks – het enige realistische personage lijkt te zijn. En die, net als de kijker, geregeld met haar ogen rolt wanneer ze weer eens kritiek krijgt van een schoolpoortmama (met een dochter die, fonetisch dan toch, joewendie heet. Van ‘you and I’. We mogen hopen dat dit niét herkenbaar is). Soms is het FC De Kampioenen-gehalte hoog. Maar gelukkig sluipt er na enkele afleveringen wat meer diepgang in (juf Ank is niet zomaar gefrustreerd, ze heeft liefdestrauma’s!). Kijk dus zeker naar De Luizenmoeder. En als u daarna nog betere schoolfictie wilt zien, kijk dan naar Rita, een Deense topserie op Netflix. Maar dat is voor een volgende keer. De Luizenmoeder: herbekijk voor 15 april alle afleveringen via deze link.