Jongens jongens, lang geleden dat we ons nog zo heerlijk kind en opgelaten hebben gevoeld tijdens het bekijken van een film. De nieuwe Mary Poppins Returns katapulteert je zo weer naar je kindertijd. (Zelfs de pinguins waren weer van de partij!) We geven je één slim advies: ga keihard deze film kijken tijdens de kerstdagen!

Groot applaus vooral voor de makers van de film. Disney is er meer dan geweldig in geslaagd om een 2.0 versie te maken van de klassieker Mary Poppins. Het verhaal is dan wel een vervolg, het is in onze ogen nù al een nieuwe klassieker. Fans van Poppins (ja, wij!) zien een personage dat niks van haar kleur is verloren. Maar ook heel het "gevoel" van de film- muziek, animaties, die Londense sfeer! - zit compleet juist en sluit naadloos aan bij de versie met Julie Andrews uit de jaren 1960.

In 't kort

Mary Poppins in de vorm van een geweldige Emily Blunt komt ook in deze film (letterlijk) aanvliegen om de familie Banks te helpen. Kleine Michael en zus Jane zijn intussen volwassen geworden. Met alle gevolgen vandien. Je kent dat wel: onbetaalde rekeningen en een job die niet zo blij maakt. Volwassen shit waardoor de kinderdromen vergeten zijn.

Michael heeft ook drie (geweldig schattige) kinderen waar hij niet geweldig voor aan het zorgen is omdat zijn echtgenote - de mama des huizes - recent overleden is. Het is van ballen in de lucht houden en dat mislukt duidelijk. Michael dreigt ook tot overmaat van ramp zijn huis kwijt te spelen aan de bank (met een geweldige Colin Firth als slechterik). Bottom line: zowel vader als kinderen zijn al hun kinderlijke fantasie aan het verliezen, zowat het schoonste wat er is.

nanny met attitude

Enter Mary Poppins. "Alles is mogelijk, zelfs het onmogelijke." Dat is het credo van de allertofste nanny ter wereld. We waren als kind al megafan van deze lichtelijk arrogante kinderjuf. (Echt heerlijk toch, die attitude!) Streng, maar rechtvaardig, een hart van goud en een handtas vol avontuur. Een vrouw naar ons hart, quoi.

Check dat heerlijke tuttige en Engelse accentje: "Off you go, spit spot." Met Mary Poppins is het leven nooit saai. Het leven is een feest. Er is altijd muziek, er is altijd show (met knappe choreografieën!), en er valt altijd iets te beleven. Altijd.

Levenslessen als takeaway

En wie het dieper zoekt dan de toeters en bellen: er is absoluut geen gebrek aan levenslessen in de film. Zoals: vergeet niet het gevoel dat je als kind had, wanneer alles mogelijk leek. Of: 'Het is maar hoe je het bekijkt, verander eens van perspectief". Of: 'Je kan niet verliezen, wat je nooit verloren bent. En deze uitspraak plan ik zelf nog te gebruiken: 'We zijn op avontuur, verpest het nier door te veel vragen.' Misschien wat minder diep, maar zeker niet minder waar. Ha!

Het is lang geleden dat we zo opgelaten de cinemazaal verlieten. De nostalgie deed zeker zijn werk, maar dat was het niet alleen. "Mary Poppins Returns" is een feel good film die gewoon must see is samen met je kinderen (de film is ook beschikbaar in gedupde versie). Of zonder. Voel gewoon zelf weer die kinderlijke vreugde en speelse verwondering. Het kan.

En als je mij nu wilt excuseren. Ik ga dan even Mary Poppins film één herbekijken.