“Mijn Vader is een Saucisse! ” Geef toe. Als je een catchy filmtitel zoekt die de nodige nieuwsgierigheid uitlokt, dan heb je hem hier gevonden. Voor mij en mijn twee zonen (11 en 13 jaar) werkte het alvast. We mochten deze nieuwe Vlaamse jeugdfilm in preview zien - ja, gewoon nog coronaproof thuis in de zetel - zodat jij sebiet weet wat te gaan kijken als de cinemazalen weer opengaan.

"Mijn Vader is een Saucisse!" gaat over de 12-jarige Zoë die stevig vastzit in de sleur van het leven. Verhuisd en nieuwe school. Vervelende zus. Gekke crazy in the head-broer. Drukbezette carrière-moeder. Leeggebluste vader. Tot pap een big bang knal ervaart in zijn hoofd. Wij zouden het een midlifecrisis noemen, maar evengoed gaat het verhaal over het najagen van dromen op gevorderde leeftijd. Net zoals zijn jongste dochter, zit de mens in een sleur: hij wil meer van het leven. Hij wil acteur worden, een jeugddroom. Vader ziet het groots en verwachtte waarschijnlijk niet dat hij als saucisse zou eindigen in een reclamefilm. Niet zomaar een saucisse trouwens, een waardige vleesvervangende worst. En ook eentje waar dochterlief bijzonder trots op is. ‘Papa is niet belachelijk. Papa is een vegetarische saucisse’. Zoiets komt alleen geloofwaardig uit een kindermond.

Kijk hier naar de trailer van deze leuke feelgood komedie, geschikt voor de hele familie!
(Tekst gaat verder onder de video)

Verfrissend met een heerlijk Gentse tongval

Je moet weten dat wij - het reviewgezin van dienst - met onze bubbel het afgelopen coronajaar Netflix en vrienden hebben leeggekeken. We hebben dus wel wat bagger en Hollywoodshit achter de kiezen. Het was daarom bijzonder verfrissend om nog eens een écht leuke Vlaamse familiefilm te kunnen bekijken met bevlogen acteurs als Johan Heldenbergh (love the accent!), Hilde De Baerdemaeker en een glansrijke bijrol voor Frank Focketyn. Voor alle duidelijkheid: wij zeggen nooit nee tegen een goeie komedie!

De verhaallijn is lekker gelaagd, het heeft de humor die we zoeken én inhoudelijk is de prent de perfecte aanleiding voor een fijn gesprek met de kinders. Want wat vinden zij van ouders die plots alles omgooien en oude dromen najagen? Kan je als moeder of vader zomaar bepaalde keuzes maken? En welk effect heeft dat dan op je gezin? In de film “Mijn Vader is een Saucisse!" zorgt de nieuwe professionele keuze alvast voor de nodige spanningen in het (knotsgekke) gezin.

Nykly N

Ouders zijn ook 'kinderen van'

Blijkt dat niet alleen je kinderen een mening hebben over wie of wat je moet zijn. Ook ouders hebben vaak zelf ook nog (schoon)ouders die hun kinderen - ongeacht hun volwassen leeftijd - steeds weer de les spellen. ‘Ge gaat u belachelijk maken.' 'Wanneer hebt gij eigenlijk voor het laatst gestofzuigd?' We weten intussen dat hoe ouder we worden, hoe minder fantasie we overhouden. Maar de film maakt pijnlijk duidelijk: wanneer precies in een mensenleven ben je vrij om helemaal je eigen keuzes te maken? Waar ligt het snijpunt waarop je de mening van je (schoon)ouders kan negeren en nog geen eigen kinderen (met een uitgesproken mening hebt) hebt?

Kris Dewitte

“Mijn Vader is een Saucisse!” is een 'grappige' film met randjes. Over jezelf zijn in je bubbel. Over de moed die je nodig hebt om je eigen weg te gaan. Met als heerlijke conclusie: ook al voel je je soms een saucisse, ook dan nog geloven je kinderen uiteindelijk blindelings in jou. Wij zeggen: olé, iedereen saucisse!

"Mijn Vader is een Saucisse! " is vanaf 23 juni te zien in de cinema. Leuk voor kinderen vanaf 9 jaar (én ouders natuurlijk)