Als jullie aan de combi kinderen en schermen denken, dan zie je waarschijnlijk een hoop lagere school kiddo’s en tieners voor je die op hun smartphones en Nintendo Switch-spellekes 'losgehen'. Maar ouders van jonge kinderen weten dat de ienieminies ook al vroeg hun weg vinden naar de digitale wereld. Gek genoeg was daar in Vlaanderen nog geen onderzoek naar gedaan. Hoe gaan kinderen jonger dan 7 jaar dus om met media, en wat vinden hun ouders daarvan? Laat het aan de welbekwame wetenschappers van MediaNest over om dat zwarte gat op te vullen. 

Aan de hand van 493 online enquêtes (ouders die daar tijd voor maakten: respect!) en een hoop diepte-interviews werpt MediaNest voor het eerst een licht op het mediagebruik van kinderen onder de 7 jaar in Vlaanderen. Wist je dat één op vijf ouders soms aan hun eigen kleuter media-advies vragen? En dat Youtube nog altijd populairder is dan YouTube Kids? Hup, lees maar rap verder voor nog meer boeiende feiten over de mediawijsheid van het kleine grut en hun opvoeders.

 Ik hou van de tv, olé olé!


In de zetel of in uw zitzakske gezellig naar de televisie kijken, dat blijft de absolute topper voor jonge kinderen. 84% van de ouders geeft aan dat hun kinderen tv-kijken, maar ook de tablet (66%) en de smartphone (63%) zijn populair.

Krab alvast even in uw uitdunnend haar, want we gebruiken deze schermen als een soort 'shut-up toys'. Je weet wel, om de kinderen stil te houden zodat je eindelijk eens iets gedaan krijgt in huis of aan je bureau. Wij snappen da! Gelukkig kunnen die tv-programma’s en spelletjes ook een educatieve waarde hebben, dus steek je schuldgevoel maar terug in je zak. Maar misschien ook niet te diep want...

All day, every day

Uit de resultaten van MediaNest blijkt dat we de allerkleinsten op alle mogelijke momenten van de dag naar schermen laten kijken, of erop laten spelen. Ongeveer één vierde van de ouders gunt de kinderen voor de crèche of school al wat schermtijd. Maar vooral ’s avonds zijn schermen heel populair. Voor het avondeten (45%), na het eten (55%) en zelfs tijdens het eten (6%) en vlak voor bedtijd (32%): schermpjes aan en snaveltjes toe!

Youtube. Netflix. En chill.


En wat is er hot bij de kleuters? Wel, 42% van de ouders laat weten dat hun kinderen dagelijks naar filmpjes kijken, en 25% laat elke dag wel eens een muziekje knallen door één of andere box. De meest populaire apps voor filmpjes en muziek blijven YouTube, Netflix en YouTube Kids.

Gamen is dus niet de meest populaire activiteit bij jonge kinderen. Logisch, met die kleine worstenvingertjes en een beperkte fijne motoriek geraak je in geen enkel level. Bijgevolg houden kinderen vooral van simpele dingen, zoals foto’s maken, videobellen en digitale kleurplaten inkleuren.

Hoewel gamen dus eerder iets voor oudere kinderen is, scoren eenvoudige games waarbij kindjes onbewust al hun eerste stappen zetten in het programmeren (13%) wel relatief goed. Ja ja, misschien is uw kind wel the next Mark Zuckerberg. 


 Media-opvoeden: oedoedegijda?

Gaan er na bovenstaande cijfers rode alarmbellen af? Geen paniek, er bestaat wel degelijk een oplossing, met name, de opvoeding! Uit onderzoek blijkt immers dat hoe wij als ouders met media en technologie omgaan, een grote invloed heeft op het gedrag van jonge kinderen. Lap seg, die kleine na-apers!


MediaNest stelde vast dat ongeveer de helft van de ouders wakker ligt van de hoeveelheid schermtijd van de kinderen. 92% maakt afspraken met de kinderen over de balans tussen tijd met en zonder scherm. Ouders maken zich minder zorgen over bij wie ze advies kunnen krijgen rond mediagebruik, en ook de privacy van hun kinderen online verontrust slechts een vijfde van de ouders. 96% procent van de ouders geeft wel toe dat ze het mediagebruik van de kinderen in de gaten houden. Dat doen ze door kindvriendelijke apps en websites (79%) aan te bieden, samen te zoeken naar geschikte apps (58%), software te installeren (30%), afspeellijsten te maken (25%) and so on.

Hoewel ouders de schermen vaak als een handig zoethoudertje gebruiken, blijven 97% van de ouders ander speelgoed verkiezen boven de vierkante bakjes. Ouders zijn er wel van overtuigd zijn dat de media de kinderen ook veel interessante dingen kunnen leren. Awel ja, wij ook!

We want more!

Uiteraard zijn de resultaten hierboven slechts een doorsnede van het hele onderzoek van MediaNest. Er is nog een hele wereld aan feiten en cijfers over het mediagebruik van die jonge koters te ontdekken. Wist je bijvoorbeeld dat er vijf verschillende soorten opvoedingsstijlen zijn als het gaat over digitaal opvoeden? Wil je meer weten of concrete tips krijgen maar dan zonder onze commentaar erbij? No worries, hier sè, een link om op te klikken. Op ons kunt ge rekenen hé. Andere vragen over digitaal opvoeden? Eén adres: de website van MediaNest natuurlijk!

______________________________________________________________

Voor dit artikel werkte Maison Slash samen met MediaNest. We publiceren hier enkel merken die bij ons/jullie passen, en waarin we zelf geloven. Je zal ons nooit horen zeggen dat iets gezond is, als we daar niet zeker van zijn. Of dat iets plezant is, als dat niet zo is. We vertellen geen onzin. Beloofd. Hoe wij tegenover advertenties staan, lees je hier