Een vettige hamburger, frietjes of een goed stuk pizza, het klinkt waarschijnlijk als muziek in de oren van je puber. Want hoe vettiger, hoe prettiger bij die soort. Helemaal nee zeggen tegen al dat fastfood, dat is misschien een beetje drastisch. Maar het gezond maken, hoe klinkt dat? Ja ja, geloof het of niet, maar zélfs van frietjes kan je een gezonde variant maken, en we bedoelen niet gewoon de airfryer gebruiken. Wij geven je zes gezonde gerechtjes, die de fastfoodcravings van je puber (en jezelf) toch bevredigen. Smakelijk en tot nooit meer aan het frituur om de hoek! Mopje, dat is er wat over.

Groentenfrietjes

In het Engels is het dan wel French fries, we weten allemaal dat ze eigenlijk uit ons Belgenlandje komen. Logisch dus dat je puber zo'n fan is van een goede portie vettige frieten. Wie niet? Schuif die wekelijkse date met het frituur even opzij en ga voor de gezonde versie. Zoete aardappel of pastinaak, dat is je vriend voor komende zondagavond. Om helemaal gezond te doen, kan je als saus kiezen voor Griekse yoghurt met een beetje mayonaise en look. Smullen maar. Het hele receptje vind je hier

Bron: Betty's Kitchen

Bloemkoolpizza

Wacht! Haak nog niet af bij de naam. Wij dachten ook eerst: 'Excuseer, bloemkool?', maar het wordt beter. Het is hét perfecte alternatief voor die oudere kinderen, die wanneer ze alleen thuis zijn al eens rap een gemakkelijke diepvriespizza in de oven durven steken. Maar zo'n naar karton smakend ding, dat kan niet altijd even gezond zijn. Maak een pizzabodem van bloemkool en beleg hem met een lepeltje pesto of tomatensaus. De rest kies je helemaal zelf. Fan van paprika? Gooi het erop! Zin in salami? Kan! Varieer erop los en check hier hoe je die bloemkoolbodem in elkaar flanst.

Bron: Betty's Kitchen

Haloumi hamburger

De hamburger. Zo eentje die je fuivende pubers in huis waarschijnlijk al genoeg eten op feestjes (al is dat nu door corona waarschijnlijk al even geleden: toch bedankt voor iets), die laten we even links liggen. Serveer thuis de voedzame en veggie versie. Een meergranenbroodje, gegrilde groenten en wat heerlijke haloumi kaas is wat je nodig hebt. In de plaats van een goede klodder mayonaise, past hummus perfect bij deze burger. Het recept helpt je verder!

Bron: Burgerbites

Japanse ramen

Zeg bye bye tegen die potjes Aiki Noodles! De gezonde versie staat hier voor je neus. Vier ingrediënten en 20 minuutjes in de keuken, dat is wat je ter beschikking moet hebben. Het duurt misschien iets langer dan kokend water in zo'n geel potteke gieten, maar zelfs je puber gaat je dankbaar zijn voor deze heerlijke en gezonde maaltijd. Fan van? Haal je beste stokjesskills naar boven en check het receptje hier!

Bron: De hippe vegetariër

Courgetti

Een alternatief voor pasta-lovers? Dat konden we toch niet vergeten zeker! Het lijkt als twee druppels water op spaghetti, maar dat is het verre van. Courgetti maak je gewoon door wat sliertjes van een courgette te snijden en te bakken in de pan. Het zit boordevol vitamines en vezels die de real koolhydratenbom je niet kan geven. Ga als saus voor een avocadoroomsausje en zwier er nog wat tomaatjes op. Hier vind je alle stapjes. 

Bron: It's a food life

Gezonde frisdrank

Als je frisdrank in huis haalt, is je puber waarschijnlijk al met alle blikjes gaan lopen voor je het goed en wel beseft. Gezond is iets anders, maar zo'n suikerbommetje kan niet anders dan lekker zijn. Gelukkig kan je supergemakkelijk zelf limonades maken die een pak minder suiker bevatten. De homemade-ice tea die je in elke hippe koffiebar kan krijgen, maak je in vier simpele stapjes. Water in een kan, zakjes thee erbij, een scheutje citroensap en wat honing. Verfrissend, zoet én gezond, dat is wat frisdrank zou moeten zijn, toch? Hier vind je er nog een heleboel andere!

Bron: Kookidee

Groentenchips

Chipkes, de guilty pleasure van elke puber (en hoogstwaarschijnlijk ook die van jezelf). Het is dan wel van aardappelen gemaakt, zo'n zakje is niet bepaald gezond. We geven het toe, de naam zelf klinkt niet zo appetijtelijk, maar geef het toch maar een kans. Wortel, rode biet of zoete aardappel, die vormen de beste groentenchipjes. Maar niets houdt je tegen om ook eens een komkommer te proberen. Schillen, een paar minuutjes in de oven en besprenkelen met wat zeezout. Voila, daar heb je je snack voor het volgende aperitief. Hier het volledige recept. 

Bron: 24Kitchen 

HEADER: Betty's Kitchen