Ai, er staat een grote toets in de agenda van je koters en moeten ze dringend beginnen studeren! Of je zit al aan de pubers die je ijverig achter hun boeken wil krijgen én houden. Lopen je kinderen of jijzelf op zo'n momenten als gekken door het huis te razen? Of is stilzitten niet hun sterkste talent? Dan kunnen deze snacks en andere food shizzle alvast wat helpen om de concentratie op te krikken! Lekker en gezond, het proberen waard toch?

Tussendoortjes

Noten

Tegenwoordig weet bijna iedereen dat een hand vol noten erg goed is voor ons lichaam. Maar waarom nu juist? Wel, in veel noten zitten omega 3 vetzuren. No stress, dit zijn dus gezonde vetten! Want ze dragen bij aan de hersenfunctie. Resultaat: betere concentratie!

Avocado

Niet meer uit het winkelbeeld te slagen die avocado's en terecht! Ook hier vinden we omega 3 vetzuren die helpen bij de concentratie. Daarnaast zorgen de voedingsstoffen in een avocado ook voor een betere communicatie tussen onze neuronen én ze reinigen ook nog eens de slagaders, hallowkes!


Banaan

A banana a day, keeps the doctor away! Alé, we willen maar zeggen dat in een banaan kalium, vitamine C, magnesium en vezels zitten. Wat dat betekent? Dat dat geel stukske fruit wel héél goed is voor ons geheugen! En dankzij de vitamine B6 kunnen we ons ook nog beter concentreren. Meer als twee vliegen in één klap, seg!

Bosbessen

Je vindt bosbessen bijna overal als je ergens een ontbijt of vieruurtje of zo bestelt. In de yoghurt, op je pannenkoeken, ... overal, zoals we dus zeggen! Maar die kleine schattige fruitjes, zorgen er voor dat je bijna een supergeheugen hebt! De vele antioxidanten maken namelijk een enzym in je hersenen wakker waardoor je je dus beter kan concentreren en je makkelijker dingen onthoud. Snel naar de winkel dus! (Of een lekker ontbijt plekkie!)

Yoghurt

Een goed ontbijt bevat vaak een potje yoghurt en gelijk heb je! Zuivelproducten bevatten veel calcium (goed voor de botten) en voedingsstoffen die goed zijn voor je lichaam. Maar wat er speciaal is aan yoghurt? Wel, dat bevat ook nog eens antioxidanten. En waar die voor zorgen? Voor een betere productie van de neurotransmitters! Bon, ze zorgen er dus voor dat je, zoals de rest in dit lijstje, je beter kan concentreren, maar je bent ook alerter.

(foto: hellofresh.nl)

Chocolade

Deze klinkt ongetwijfeld als muziek in de oren! We moeten er wel bijzeggen dat het om chocolade gaat met een very high cacaogehalte (hoe puurder, hoe beter). Cacao stimuleert ons zenuwstelsel waardoor er een stofje, endorfine genaamd, wordt losgemaakt. Al van gehoord? Dan weet je vast dat dat stofje er voor zorgt dat je je gelukkig voelt, maar ook verzadigd én je voelt je minder angstig. Zalig toch?! 

Voor het avondeten

Pasta

Bij het horen van pasta denken veel mensen aan koolhydraten en dat klopt! Maar niet in de negatieve zin, zoals veel mensen het zien. Ze zorgen voor glucose dat naar de hersenen gaat en zorgt er dus voor dat de concentratie omhoog gaat! Maar je eet best niet te veel pasta, anders val je in het slaap achter je boeken.

(foto: happinessishomemade.be)

Kip

Kot kot, kedEI! Hoera voor eiwitten in kip! Ze zorgen voor moeilijke namen, zoals tyrosine, wat weer zorgt voor dopamine en noradrenaline. Je denkt vast: 'Say whut whut now?'. Wel, om het makkelijk te zeggen: eiwit zorgt er voor dat je sneller en helderder kan nadenken. Simpel toch?!

Vis

Met vis doe je nooit iets mis! Al weten we dat kinderen al eens makkelijk een scheef gezicht trekken als ze een stukje zalm of tonijn voorgeschoteld krijgen. Dankzij de natuurlijke zuren in zalm, tonijn of makreel zal het centrale zenuwstelsel beter ontwikkelen bij kids en het versterken bij volwassenen. Probeer de vis te 'verstoppen' in de puree of in een korstje, ze merken er vast niets van! (Hopelijk toch).

Spinazie

In het algemeen zijn alle groene bladgroenten gezond omdat ze foliumzuur (ofwel vitamine B11) bevatten. Dit is goed voor onze hersenen want zowel het geheugen, de leerprestatie én de concentratie gaan er door omhoog! Daarnaast zorgt het er ook nog eens voor dat je stressbestendig wordt! Superspinazie dus, met al die en'ekes!

Rode biet

Dit is de bodybuilder onder de groenten. Waarom? Rode biet bevat nitraten en die sportievelingen zorgen er voor dat er meer bloed en zuurstof naar je hersenen wordt gepompt. Daardoor kan je je dus beter concentreren! 


(foto: severienskwizien.com)

(header:  nachhaltigleben.ch)