Van september tot juni is “tussendoortjes” een extreem populaire zoekterm op het internet. Wat zijn de beste opties? Hoe houd je het spannend voor je kids? Zijn rijstwafels nu oké of niet? En kan die ene koek per dag écht kwaad? Want healthy willen we wel, maar ook gemakkelijk en snel! Al deze vragen zijn voedingscoach en slashparent Amélie niet vreemd. In haar praktijk en met haar blog Goodnesst helpt ze ouders op weg naar een gezond(er) gezin. Ze schreef zelfs een gratis ebook met 20 gezonde snacks voor kids. Bovendien werpt ze elke weekdag gezonde tussendoortjes in de schooltassen van Nelle, Lou en Jules, die ruim twee jaar op een Nederlandse school zitten.

Amélie vertelde al eerder over het belang van eiwitten en het gevaar van suiker. Kom je nu helemaal uit de lucht gevallen? Dan kan je dat hier en hier nog eens lezen en dan ben je weer mee. Smaakt het naar meer? Dan heeft ze hier nog een laatste hell of a tip voor jullie!

“Eat real food”

Of met de woorden van superkok en superdad Jamie Oliver: “Real food doesn’t have ingredients, real food is ingredients”. Het is een heel simpel basisprincipe waar je als gezondheidsleek al heel ver mee komt.

Wat houdt dit dan in?

Koop zoveel mogelijk losse ingrediënten en leer die op een slimme en snelle manier samen te gooien in een lekkere hap. En daarvoor hoef je heus geen uren te staan bakken om wafeltjes, cakejes, of koekjes de boekentas in te toveren.


Volgende ideetjes zijn in een handomdraai klaar:

-        Een banaan, te dippen in amandelpasta en fijngesneden nootjes

-        Volle yoghurt met besjes en honing

-        Een fruitsalade, of gewoon een lekker stuk fruit

-        Een prikker met olijfjes, snoeptomaatjes, en kaasblokjes

-        Mini worteltjes met hummus

-        Amandelnootjes met honing en sesamzaadjes

-        Dadelpasta op een volkoren rijstcracker

-        Nicecream (of een sorbet gemaakt van diepgevroren vers fruit in de blender)

-        No bake granola bars

-        Popcorn met kokosolie

-        Of onderstaande super gemakkelijke chocolade energy balls


WATHEBJENODIG?

  • 200 g amandelen (of cashewnoten, pecannoten, of een mix)
  • 20 Medjool dadels, pit verwijderd (gebruik enkel Medjool voor dit recept)
  • 4 el. puur cacaopoeder
  • 2 el. amandelpasta
  • 2 el. kokosolie
  • 2 el. chia zaadjes


HOEMAAKJEDAT?

Doe eerst de noten in een keukenrobot en mix ze enkele seconden.

Voeg dan de rest van de ingrediënten toe en mix alles tot een homogene massa.

Rol nu bolletjes met je handen (de grootte van een grote knikker). Of nog beter, laat je kinderen het rolwerk doen.

Bewaar ze een week afgedekt in de koelkast, of vries ze in.