In deze vers van het veld geplukte rubriek geven we groenten waar onze kinderen de neus voor ophalen een ongeziene make-over. Spruitjes, witloof, knolselder, aubergine, rode biet,... noem maar op. Met makkelijke tips and tricks krijg je in no time een mooie “Nog!!!” in plaats van “Mbwaahpfffrrttuf, ni lekker” uit de mond. Starten doen we met de groene knol der knollen: de spruit.

Oké, over spruitjes moeten we niet onnozel doen. Er is zelfs een groot kamp volwassenen die deze kleine kooltjes uit de weg gaat. En dat is volledig onterecht. Ik noem het ‘jeugdtrauma’s die voortkomen uit slechte kooktechnieken’. Akkoord, spruitjes hebben een penetrante geur die je al gauw de zin om ervan te eten ontneemt. Maar die geur verdoezel je al snel door enkele eetlepels melk of gepelde walnoten bij je kookwater te doen. Easy as that!

Vegetarisch racisme

Maar genoeg over de grote kinderen, op naar de kleine kinderen die ergens tijdens het opgroeien geconfronteerd worden met deze groene bollen. Nog voor ze ze geroken of geproefd hebben, zijn ze in hun ogen al afgekeurd. Niet dat ik ze wil beschuldigen van een soort vegetarisch racisme, maar de meeste kinderen kiezen nu eenmaal liever voor de kleuren geel, oranje, rood, paars,…

Gelukkig is daar al meteen een oplossing voor. Groene spruitjes bestaan namelijk ook in het paars. Die zijn iets moeilijker te vinden, maar als je ze weet te vinden, sla je wel meteen een heel aantal vliegen in één klap. De kleur spreekt meer aan. Bovendien zijn paarse spruiten dikwijls wat kleiner en daardoor een pak minder bitter. Ook zijn paarse spruiten zoeter en komt er een nootachtige smaak naar boven. Het zijn babysteps, maar het zijn wel al deze kleine stapjes die ervoor kunnen zorgen dat je peuter snel op eigen benen spruitjes leert eten.

Even een klein detail: de paarse kleur gaat verloren wanneer je de spruitjes kookt. Bij koken verliezen de spruitjes niet enkel kleur, maar ook voedingsstoffen en smaak. Ideaal voor de spruitenhater, niet zo ideaal voor een kind dat deze voedingsstoffen dubbel en dik nodig heeft en de smaak moet leren kennen. Stomen, roerbakken of roosteren is daarom een betere optie. 

Enkel voor de durvers

Dit waren al een hoop tips and tricks in theorie, tijd voor wat praktijk. Naast de optie: “Als ge uw bord niet leeg eet, krijgt ge gene chocomousse!”,  gebruiken veel ouders: “Als ge het niet ziet, is het er ook niet”. Die eerste techniek pakt niet echt bij mij. Die tweede met wisselend succes. Daarom deel ik graag twee manieren om je kinderen toch spruiten te laten eten. Bij het ene gerecht leggen we spruitjes vol in het zicht van de hongerige kleuter die goed genoeg weet dat er nog een chcocomousse in de frigo zit.

Bij het andere gerecht verstoppen we de spruitjes. Een gerecht voor de durvers en een gerecht voor de … nu ja, ook durvers. Want spruiten op het bord leggen, dat is durven.

spruitjespuree met feta en balsamico


Wathebjenodig?

  • spruiten
  • Balsamico azijn
  • citroen
  • rozemarijn
  • teentje look
  • aardappelen
  • room
  • boter
  • rucola
  • feta
  • zonnebloempitten

oedoededa?

Verwarm je oven voor op 200°. Start met het proper maken van de spruitjes en ze te halveren. Kook ze een 4-tal minuten en koel meteen af in koud water. Leg een bakvel op de bakplaat en besprenkel met olijfolie. Spreid de afgekoelde spruitjes uit op het bakpapier. Rasp de schil van een halve citroen over de spruitjes en kruid met peper, zout en fijngesneden rozemarijn. Leg een geplet teentje knoflook tussen de spruitjes en schuif 20 minuten in de oven. Zet de oven de laatste 5 minuten op grillstand. Zo krijgen je spruitjes een aangenaam bruin korstje aan de buitenkant.

Vlak voor je de spruitjes in de oven schuift breng je ook je geschilde aardappelen aan de kook. Terwijl je spruitjes in de oven staan en je aardappel garen, snij je een bosje rucola in stukken en verkruimel je de feta.

Vergeet ook zeker niet om je zonnebloempitten te roosteren. (Dit kunnen ook pijnboompitten zijn). Hou het goed in de gaten, want voor je het weet zijn je pitten zwart.

Wanneer je aardappelen gaar zijn, plet je ze samen met wat room, boter en peper en zout tot een smeuïge puree. Meng voorzichtig de fijngesneden rucola en feta onder de puree. Haal ondertussen de spruitjes uit de oven en besprenkel met de balsamico-azijn naar smaak.

Schep de puree op het bord, leg de spruitjes errond en strooi wat geroosterde pitjes eromheen.

Saté met ballen en rijst


Wathebjenodig?

  • spruitjes (paarse als je die kunt vinden)
  • 300 g kippengehakt
  • volkoren rijst
  • verse kruiden
  • gember
  • look
  • kurkuma
  • rode currypasta
  • kokosmelk
  • limoen

Oedoededa?

Maak de spruitjes schoon. Kook ze  gaar in kokend water (met wat melk) en laat even schrikken onder koud water. Rol je kippengehaktballetjes even groot als je spruitjes en kook ze gaar in het kookwater van de spruitjes. Breng ondertussen een nieuw potje water aan de kook waarin je de rijst gaart volgens de aanwijzigingen op de verpakking.

Fruit ondertussen de look, kurkuma en de gember aan in een pan. Blus met een blik kokosmelk en voeg rode currypasta toe naar smaak. Laat een tijdje pruttelen en werk af met het sap van een halve limoen.

Terwijl je rode currysaus pruttelt, verwarm je even een andere pan. Prik ondertussen de gehaktballetjes en de spruitjes op een spiesje. Besprenkel met olijfolie, peper en zout en schroei kort even aan in de pan.

Schep een portie rijst op het bord, overgiet met de rode currysaus en leg de saté met ballen daarbovenop. Let er wel op dat je peuter het veilig houdt. Zo’n saté heeft namelijk een punt. 

Amaai, hebde gij ne scheet gelaten?

Ik ga van de veronderstelling uit dat het ene probleem is opgelost en dat je kind nu spruitjes eet. Maar vlak nadat het ene probleem verteerd is, begint het volgende. Spruitjes zijn heel gezond maar bevatten ook raffinose, een soort suiker dat moeilijk verwerkt wordt door onze darmen en resulteert in winderigheid. Ook hiervoor is een heel eenvoudige oplossing.
Zorg ervoor dat je je kind spruitjes geeft de dag voor je hem of haar of x naar school, de ouder of (bij voorkeur) de schoonouders stuurt. Je zal merken dat wanneer je je kind weer gaat oppikken, het grootste deel van het probleem met de noorderwind verdwenen is.


Heb je zelf kinderen die de neus ophalen voor een bepaalde groente? Laat het ons weten via redactie@maisonslash.be