To bio or not to bio? That's the question. Ja! Roepen jullie nu allemaal heel luid. Maar. Hoe. Dan? Voel. De. Radeloosheid. Stop met jammeren, want hier komt de hulp. Vier keer laten we een slashparent-expert los in de plaatselijke Bio-Planet en guess what? Die geeft jou keigrave bio-tips. Uhu, zwier die klassieke ontbijtgranen en choco alvast van tafel want slashparent Annelies heeft voor jou enkele hyperschnelle doch evenwichtige ontbijttips. Zelfs jouw kinderen gaan danku zeggen!

Als ik mijzelf ’s ochtends uit bed gehesen heb, de wallen onder mijn ogen weggewerkt zijn met een dikke laag concealer, en ik de kinders in één adem ook nog aangekleed gekregen heb, kan ik maar aan één ding meer denken: koffie! Maar voor ik de knop van mijn levensreddende espressomachine kan indrukken, hoor ik de vragen al komen: “Mamaaaa, hebben we niks anders in huis?”

En ja, zelfs ik, als doorgewinterde foodie, heb niet altijd zin om achter het fornuis te kruipen en al zeker niet op een ontiegelijk vroeg uur in de ochtend. Maar elke morgen diezelfde boterham met choco, geserveerd op een bedje van kindergejengel, dat hoeft voor mij ook niet. En dus heb ik een aantal creatieve ontbijtjes achter de hand, die regenachtige lenteochtenden nét dat tikkeltje aangenamer maken. En mooi meegenomen: de kinderen zijn er ook dol op!

Uit het uitgebreide aanbod van Bio-Planet koos ik een aantal passe-partouts, die zowel bij het kleine grut als hun baasjes in de smaak vallen. Daarenboven maken ze het mij makkelijker om snel een evenwichtig ontbijt op tafel te zetten. Want ook al durven we wel eens vals spelen, ik wil toch vooral dat mijn dochters met een gezond ontbijt de dag kunnen starten, en dat ze een uur later nog geen koek moeten gaan afvragen bij hun vriendjes. 

Broodfrietjes met dips

Ha, welk kind springt geen gat in de lucht als er frietjes op het menu staan? En welke papa of mama rekent zo’n pak vettigheid ook niet tot de uitverkoren guilty pleasures? Ik was al bedreven in het omtoveren van groenten (wortel-, komkommer- en knolselderfrietjes gaan hier regelmatig mee in de brooddoos), maar nu heb ik het ontbijt ook in een snackbar-jasje gestoken! 

Ik koop een wit brood, snijd er dikke boterhammen van en rooster ze licht in de broodrooster. Terwijl mijn dochters boven nog in de badkamer in de weer zijn, vouw ik snel twee zakjes van boterhampapier, snijd de boterhammen in frieten en steek ze in de zakjes. Erbij zet ik twee potjes met verse kaas en vruchtencompote op tafel, als mayonaise en ketchup. Hun gezichten als ze de keuken binnen lopen, spreken boekdelen. En ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel een leuke manier van ontbijten vind.

Leuk is dat je bij Bio-Planet heel wat fruitspreads en -compotes vindt met minder of zelfs helemaal geen suiker. Deze keer koos ik appel-bosbessenpuree, maar ik nam ook een potje aardbeienfruitbeleg mee voor de volgende keer. Dat is een confituur met meer fruit en minder suiker. Altijd handig om in huis te hebben! 

sVxo94TBEMhpP2w6ZQtKIaOjryel2bkcwrzXGASb.jpeg

Yoghurtbowl met granolabuffet

Zelf ontbijt ik graag met yoghurt of skyr met mijn zelfgemaakte granola. Maar de meisjes trekken hun neus op voor die mengeling. Ze houden niet van de kaneel en kardemom die ik toevoeg, en de jongste is ook geen grote fan van rozijnen. Bio-Planet to the rescue! 

Om de dames aan de muesli te krijgen, zet ik als eens een “granolabuffet” op tafel. Dat bestaat uit granen, noten en gedroogd fruit in aparte potjes en kommetjes, zodat ieder zelf zijn favoriete mengeling kan samenstellen. De gepofte quinoa haal ik soms vooraf door het cacaopoeder, zodat ze denken dat ze alsnog chocopops voorgeschoteld krijgen. Yoghurt serveer ik natuur of ik laat hen zelf een potje fruityoghurt kiezen. Ik geef er nog wat fruit bij, zoals bosbessen of frambozen. En als ik wat meer tijd heb, snijd ik ook al eens een appel of kiwi in plakjes. Afwerken doen we met een beetje vloeibare honing, en iedereen stapt met een grote glimlach van tafel. 

Zs6C1AedKViJZNq8HAqniUu7tytx6Gqn0Ix1IakL.jpeg

Omeletrolletjes met verse kaas

Hoezeer wij hier met drie ook voorstander zijn van een zoet ontbijtje, de jongste telg prefereert hartig. Ze vraagt als eens of ze een sneetje frikandon of hespeworst tussen haar boterham mag. Om dat toch een beetje voedzamer te maken, eten wij af en toe omeletrolletjes. Ook leuk voor de lunchbox trouwens.

’s Avonds bereid ik alvast de omeletten voor. Ik roer een drietal eitjes los met een scheutje melk, en kruid het geheel royaal met peper en zout. In een licht ingevette antikleefpan bak ik daar 4 dunne omeletten van, die ik opgerold bewaar tot de volgende dag. ’s Ochtends beleggen we de rolletjes dan met roomkaas, wat slablaadjes en enkele sneetjes kippenwit. Oprollen, in stukken snijden en klaar! Ik eet er zelf graag nog wat gehalveerde kerstomaatjes bij, maar dat hoeft niet per se. De rolletjes hebben van zichzelf voldoende smaak, en bevatten genoeg voedingsstoffen om er een drukke ochtend mee door te komen. 

Veel werk?!

Denk je nu dat ik wel gek moet zijn om zoveel tijd en energie te steken in iets wat je ook kan oplossen door gauw een boterham in je mond te proppen? Think again! Deze ontbijttips vergen echt niet zoveel meer tijd dan de tafel dekken met 3 potten choco, een doos hagelslag en een brood. Het gaat hem eerder om presentatie dan om echt uitgebreid koken. Akkoord, voor de omeletrolletjes moet je de avond voordien 10 minuten extra in de keuken doorbrengen, maar dat is het dan ook. De rest is een kwestie van organisatie. De tevreden gezichtjes van je kroost én dat gelukzalige gevoel in je buik… Dat krijg je er gratis bij.




Voor dit artikel werkte Maison Slash samen met Bio-Planet. We publiceren hier enkel merken die bij ons/jullie passen, en waarin we zelf geloven. Je zal ons nooit horen zeggen dat iets gezond is als we daar niet zeker van zijn. Of dat iets plezant is, als dat niet zo is. We vertellen geen onzin. Beloofd. Hoe wij tegenover samenwerkingen staan, lees je hier.