Natuurlijk ben jij al op de hoogte van onze #1000UurDeDeurUit-Challenge. Met deze actie proberen we alle slashparents en hun kinderen meer uit hun kot te lokken. Maaaaaaaar wist je dat je ook als school kan deelnemen aan onze supercoole challenge? Slashparent Nele Vandeviane is sinds begin dit schooljaar leerkracht in Freinetschool Context in Brugge Sint-Kruis en stimuleerde haar hele school om #1000UurDeDeurUit te gaan. Misschien kan jij je school ook overtuigen? Hoe? Door dit artikel onder de neus van de directie te schuiven en hen de voordelen te laten zien van lekker veel buiten zijn. 

Buiten zijn met haar gezin is het liefste wat Nele - trouwe fan van Maison Slash én juf- doet. Toen ze hoorde over #1000UurDeDeurUit greep ze de kans met beide handen om dit initiatief op haar gloednieuwe Freinetschool Context te organiseren. 'Op school krijgen we de kans om onze passies zoveel mogelijk te integreren waar en wanneer dat mogelijk is. Ik gooide dit leuke idee in één van onze teamvergaderingen en iedereen was er meteen voor te vinden. We maakten affiches en vertelden onze kinderen dat we graag meer naar buiten wilden gaan met hen. Jawel, ook om les te krijgen (lacht). Via ons schoolnieuws kondigden we dit heuglijke nieuws aan bij de ouders van de kinderen. Iedereen was meteen dolenthousiast, hoe kan het ook anders?'


Hoepaktedataan?

Nele: 'Elke leefgroep pakt de challenge op zijn eigen manier aan. Eén van onze troeven is dat we heel wat buitenruimte hebben. Onze school is erfgoed en heeft heel unieke kenmerken. Elke groep heeft een buitenklas met veel groen rondom. We hebben zelfs twee overdekte delen die het handig maken om ook bij slecht weer toch buiten te zijn. Nu we in coronatijden volop moeten ventileren en onze grote schuiframen open blijven staan, is de stap naar ons terras snel gemaakt. Onze stukken ‘groenland’ met bomen en struiken zorgen voor op en top ervaringsgericht natuurbeleven!

Echte afspraken over wie wanneer en hoe vaak we naar buiten gaan, hebben we niet. Het is niet de bedoeling om elkaar dingen op te leggen, maar wel om elkaar te inspireren. Zo hebben we een inspiratiemap op onze gemeenschappelijke drive en sturen we elkaar mails wanneer we leuke ideeën, materialen of bijscholingen zien passeren. Het is iets wat moet groeien en het vergt wat meer denkwerk om je methode los te laten en een andere werkvorm te gebruiken die je buiten kan inzetten om hetzelfde doel te bereiken.'


Van outdoor wiskunde met takken en eikels, tot schrijven op de speelplaats

Buiten lesgeven is echt niet zo moeilijk en er zijn verschillende manieren. Je kan met je werkboek buiten zitten of met materiaal uit de klas naar buiten gaan. Maar de ultieme ‘outdoor education’ is leren met wat je om handen hebt in de natuur.


Nele: 'Hoe onze school buiten lesgeeft? Bij de peuters en kleuters spelen en dansen ze buiten. Maar ze leren ook met materiaal uit de natuur, zo leggen ze bijvoorbeeld takken van groot naar klein. Met een loep gaan ze op zoek naar kriebelbeestjes, ze luisteren in de buitenlucht naar verhalen en krijgen verkeerseducatie op de speelpaats. De oudste kleuters doen vaak schrijfdans buiten en tekenen figuren zoals de driehoek, cirkel of vierkant met stoepkrijt op de speelplaats. 




Zelf ga ik met mijn leefgroep 1 vaak naar buiten voor de wiskundelessen. We maken getallenrijen of splitsingen met eikels, optellen en aftrekken doen we met enkele hoepels en stoepkrijt, tijd 'ervaren' we buiten en meten en metend rekenen doen we in 't echt met flessen water op de speelplaats. Een voordeel? De vloer van de klas blijft droog wanneer we over liters leren (lacht). Ook voor taal doen we spelletjes buiten of doen we een ‘wandel en wissel’ waarbij de kinderen wandelen naar een vriendje, hun rijtje lezen en dan de kaartjes wisselen. Onze nieuwe letters schrijven we in 't groot buiten op de speelplaats.

De grotere kinderen gaan aan de slag met een meetcircuit, gaan afval rapen en onderzoeken insecten. Als het weer het toelaat, werken ze op het terras in hun werkboekjes. Of ze gaan op ontdekking in de moestuin, tekenen de tijdsband op de speelplaats of berekenen de oppervlakte van onze school.'


Getest én goedgekeurd

Dat een openluchtschool een goed idee is, lazen we hier al. Maar na één maand #1000UurDeDeurUit op school, merken juf Nele en de kinderen echt een verschil. Nele: 'In het begin moesten de kinderen wennen aan het veel buiten les krijgen. We gingen niet naar buiten om te spelen, maar om te leren. Je gebruikt andere werkvormen en stapt weg van het invullen van de klassieke werkblaadjes. Kinderen ‘doen’ meer en zijn ook meer samen. Daardoor werk je onbewust aan hun sociale vaardigheden. Een buitensituatie is helemaal anders dan in de klas. Omdat kinderen meer bewegen en niet op hun stoel moeten zitten, vallen de kinderen die anders erg beweeglijk zijn in de klas, buiten minder op.

Na een uur buitenles zijn ze veel rustiger eens ze weer binnen zijn. Het allergrootste voordeel? Hun grotere betrokkenheid en welbevinden. Wat je buiten leert, komt beter binnen! Volgens wetenschappelijk onderzoek zou één van de effecten van buitenonderwijs ook zijn dat de kinderen veel bewuster omgaan met hun omgeving en de natuur in het algemeen. Doordat ze er zo vaak mee in contact komen, nemen ze sneller hun verantwoordelijkheid op. En laat dit net nu het allerbelangrijkste zijn. Dat we dit door dit experiment kunnen meegeven van kinds af aan en hen intrinsiek kunnen motiveren om voor Moeder Aarde te zorgen vind ik zo’n grote meerwaarde!'

Nele en haar team zijn enthousiast. Nele: 'Ik ga buitenlessen structureel inplannen. Hoe langer we dit zullen doen en hoe meer we buiten zijn, hoe meer dit deel van het DNA van onze school zal worden. Wij zijn overtuigd! Allemaal de deur uit!'