Was het op 1 september rond een uur of 9 ook plots zo angstaanjagend stil bij jou in huis? Van dat soort stilte waarvan je dacht dat het niet meer bestond sinds ergens in maart? Enjoy, want aangezien de verrassing van de dag parallel loopt met de dagelijkse corona-cijfers kan het in een vingerknip alweer over en uit zijn. Tenzij je slashparent Eva haar tips voor wat stilte in huis achter de hand houdt. Misschien niet allemaal even koosjer, maar wij zijn dan ook geweldige promotor van het nood breekt wet principe, dus gaan met die banaan (en in dit geval: calippo's)! 

Stilte. Sinds ik moeder ben heb ik stilte leren appreciëren. Zeker sinds de kinderen  maandenlang voltijds thuis (lees:luid) waren. Voor mij was dat misschien wel het moeilijkste aan de hele lockdown: getater, gegieber en gebabbel, van het ontwaken tot na bedtijd. Nochtans is stilte essentieel om te recupereren. Uit onderzoek blijkt het: stilte is uitstekend voor je brein. Ik citeer uit onderzoeken allerhande: "Stilte verlicht stress en spanning in brein en lichaam" "Het herstelt de aandachtsgebieden van ons brein". "Voortdurend lawaai put je vermogen tot aandacht uit"."Stilte stimuleert het diepe en creatieve denken". "Dagdromen, mediteren, fantaseren over de toekomst, jezelf toestaan af te dwalen zijn belangrijke brein-processen". Kinderen maken dat vaak onmogelijk. Stilte werkt ook therapeutisch. Daarom: een paar tips om wat stiltemomenten in te bouwen in de dag.

1. Bad

Ga in bad. Ik weet het, de kans dat je daar langer dan 3 minuten ongestoord kan liggen is miniem. Maar dat zijn wel drie minuten dat je onder water kan blijven en even niks hoort. Hoor je je kinderen toch nog door de watermassa heen, laat dan de kraan lopen.

2. Koptelefoons

Investeer in goede koptelefoons voor je kroost. Regel: geen schermtijd zonder oorbedekking. Liefst zo van die dingen met een volumebegrenzer op. Anders loop je kans dat je Enzo Knol nog door de koptelefoon door hoort.

Bijkomende tip: gebruik hun schermtijd om zelf NIKS te doen. Zet wel de timer; anders riskeer je wakker te worden als het donker is.

3. Lollies, calippo’s en pudding

Maak van de nood een deugd. Snoepen moeten ze toch. Dus kies voor dingen die tijd vragen om te verorberen en waardoor ze ondertussen moeilijk kunnen praten. Denk aan lollies, ijsjes, pudding, dipsticks, enzovoort. Geef gerust een tweede portie als je daar nood aan hebt.

4. Geen vragen

Een kind vraagt gemiddeld 300 keer per dag iets. Dat is, voor alle duidelijkheid, per kind. Wees dus efficiënt en vraag nooit zelf iets. Praat gewoon niet tegen een kind dat stil is. Het zal altijd vanzelf weer beginnen praten.

5. Auto

Deze tip is ecologisch onverantwoord. Maar soms moet een mens aan zichzelf denken. Haal de kinderen van school met de auto. Je pretendeert nog te luisteren terwijl je van school naar de wagen loopt. Dan laat je ze in de auto klimmen, gooit de deuren dicht, en… Tadaaa. Stilte. Wacht nu zolang mogelijk om zelf in te stappen. Dat momentje me-time leunend tegen de koffer, heerlijk. Doe desnoods alsof je nog een telefoontje moet doen en zwaai af en toe eens naar de achterruit.

6. Nothing on my radio

“Heb je ’t gehoord op het nieuws?” Vragen bazen of collega’s steevast op het werk. Helaas, ik heb helemaal niks gehoord. In het begin probeerde ik het nog, het ochtendnieuws te combineren met de ochtendspits. Maar dat heb ik opgegeven. En ben ik alleen thuis of alleen in de auto? De radio blijft stil. Die extra prikkels kan je missen als kiespijn. Hetzelfde geldt voor je eigen schermen trouwens: Zet, eens de lawaaimakers slapen, tv en smartphone eens  uit en lees een boek, ga (nog eens) in bad of mediteer. In stilte.

7. Opsplitsen

Niet iedereen is gezegend met een huis met veel kamers. Maar als het kan, splits dan op. Je kinderen in de zetel? Dan ga jij naar boven, doen alsof je de was vouwt. Je kinderen zitten boven? Dan ga jij de tuin in, met de terrasdeur dicht en een tas koffie. Je hoeft niet de hele tijd samen te zijn. Social distancing in uw kot, als het ware.

8. Wedstrijd

Een noodoplossing voor als je het echt niet meer weet. Aan tafel bijvoorbeeld. Doe een wedstrijdje om ter langste zwijgen. Dat lukt meestal aardig, voor zeker een minuut. Meestal blijk ik dan toch weer degene te zijn die de stilte eerst verbreekt, volledig in strijd met regel 4. Toeme toch.

9. Vlucht

Als je een partner hebt, ga dan om beurten even iets doen. Een brood halen, een brief posten, een pakketje posten. Zorg dat je even alleen bent en neem de langst mogelijke omweg, bij voorkeur te voet en door een park of bos. Laat je gsm thuis- je zal zien dat iemand anders je nodig heeft net op dat moment.

Enjoy the silence!