Met bijna 5000 waren we! Gezinnen die allemaal hun stem laten horen en luid roepen: "Ik ben meer dan mijn kassaticket, beste supermarkt." Afgelopen week deden we met z'n allen enthousiast mee aan de Seizoensgroente-Challenge. En plots is het dan alweer mei, zowaar #plasticvrij. Deze keer doet slashparent Elke haar zegje hierover in een nieuwe brief naar de supermarkten. 

Zo ongelofelijk trots dat we zijn op iedereen die meegedaan heeft aan de Seizoensgroente-Challenge. Al was het maar één dag. Want daar gaat het precies over: elk steentje verlegd is een stap vooruit. 

***Duurzamer kopen, mag dat ajb? 

Hoevelen onder jullie willen duurzamer leven? Of duurzamer kopen? Uhu. Met de artikelenreeks ‘Beste supermarkt’ laten we verschillende gezinnen aan het woord. Zoals slashparent Elke die ongevraagd met een hoop verpakkingsafval thuis komt na een bezoek aan de supermarkt. 


Acht brieven lang laten we een slashparent aan het woord die worstelt met goede voornemens en het effectieve resultaat. Want [Beste supermarkt], we zijn meer dan een kassaticket!

De briefschrijver

Elke woont in Londerzeel, is een ondernemer en mama van 2 dochters (9 en 7).  Met haar bedrijf Fairytale Moments maakt ze persoonlijke ceremonies voor de mijlpalen in het leven.  Wat ze in haar persoonlijk leven doet en denkt, deelt ze op haar blog fairytales.live – soms lijkt het op een sprookje, vaker op het echte leven.


Sinds ze haar drukke “corporate leven” vaarwel zei, heeft ze wat meer tijd, maar die vult ze bij voorkeur niet met huishoudelijke taken in.  Met de kinderen naar de supermarkt gaan, dat vindt ze dan weer niet zo heel vervelend.  Gewapend met een lijstje kan je ze er op zaterdagvoormiddag achter een bomvolle kar terugvinden.  Helaas zit er ook veel in die kar dat Elke helemaal niet wilde hebben… 

[Beste supermarkt],

Jawel, ik ga dus graag naar de supermarkt met mijn kinderen. Maar vaak zit mijn kar vol met spullen die ik helemaal niet wil hebben. Ik hoor u nu denken: “Ha ja, je kinderen zullen waarschijnlijk ongevraagd snoep in de kar gegooid hebben!”.  Fout gedacht.  Mijn flinke kinderen zijn niet de oorzaak van de ongewenste karinhoud. (OK, misschien een ietsiepietsie beetje). Nee, beste supermarkt, de grote verantwoordelijke, zijn al die overtollige verpakkingen.

Ik worstel namelijk wekelijks met de hoeveelheid verpakking waarmee ik naar huis ga. Ik doe anders echt mijn best. Maar neem nu de groente- en fruitafdeling. Ik kies al zoveel mogelijk voor producten die in bulk worden aangeboden.  Zo vermijd ik alvast dat schaaltje waarop voorverpakt fruit veelal ligt. Ik probeer ook zo min mogelijk plastic zakjes te nemen. Paprika’s, courgettes, venkel e.d. belanden rechtstreeks in de kar. Maar soms moet ik er toch aan geloven. Bij kerstomaatjes bijvoorbeeld, die heb je tegenwoordig in verschillende kleuren.  Dat heeft wellicht voornamelijk een esthetische functie, maar het doet mijn kinderen ook meer groenten eten.  En het staat ook wel goed in de bento, dacht ik in een poging de hipster uit te hangen.  Dus keilde ik een assortiment in zo’n zakje.

Heel erg fout zo bleek.  Het leverde me net geen kassa-rij-agressie op toen alle wachtenden moesten toekijken hoe de man met de scanner de tomaatjes in kwestie per soort opsplitste.  Dat ze afzonderlijk gewogen moesten worden.  Dat ze anders niet wisten wanneer ze elke kleur moesten bijbestellen.  Dat ik dus de volgende keer beter 3 aparte zakjes maakte.  DRIE ZAKJES?!?  Voor een stuk of wat kerstomaatjes?!?  Ja.  Dat of één kleur kiezen.

[Beste supermarkt], ik beloof voortaan braaf mijn kerstomaatjes te sorteren. Net als mijn perziken en nectarines en alle andere zaken waarvoor u me al een keer scheef bekeek. Mijn vraag aan u is: kunt u niet zorgen voor minder overtollige verpakkingen? En waar er toch zakjes nodig zijn, kunt u dan geen duurzame zakjes voorzien? Die bestaan toch al een tijdje? U liet ons in het verleden al massaal plooien voor, nou ja, de plooibak. Hoog tijd voor de volgende uitdaging!

Duurzame groeten,
Elke


De [Beste supermarkt]-reeks is een samenwerking van Maison Slash met Rikolto (Vredeseilanden), en verschillende andere partners zoals Fairtrade België, KVLV, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop.  Samen bundelen we onze stemmen richting supermarkten en retailers. Check de website www.meerdanmijnkassaticket.be en laat je stem horen! (En check meteen ook de antwoorden die de supermarkten achterlieten op onze vorige brieven)