Het onderwijs. Er valt wat over te zeggen. Je beslist naar welke school je kinderen gaan en hoe je
ze tijdens hun schooljaren stimuleert. Maar hoe kies jij DE SCHOOL voor
jouw kind? Wij leggen bij Maison Slash maandelijks een alternatieve
onderwijsmethode onder de loep. Deze maand klopten we aan bij #slashparents Heleen en Jurgen, reizigers in hart en nieren die hun dochters onderweg onderwijzen. De wereld is hun klaslokaal. Benieuwd hoe zij dat doen? 

Heleen is getrouwd met Jurgen. Samen hebben ze twee dochters Yuna (9) en Hanne (10) die ondertussen ook gebeten zijn door de reismicrobe. Geen korte vakanties in de zomervakantie, maar echte wereldreizigers. Zo trok het gezin vorig jaar een heel jaar rond en ondertussen gaf het koppel les aan Yuna en Hanne. Vandaag gaan de meisjes even naar een gewone school in België maar het kriebelt ondertussen om weer te vertrekken.

Thuisonderwijs, hoekomtda?

Heleen: 'Als kind ging ik naar een gewone school. Ik vond het een logische stap dat ook mijn kinderen hetzelfde traject zouden volgen. Maar... wanderlust is er altijd geweest. Toen we beslisten om voor een jaar of langer op reis te gaan, en op termijn zelfs een full time reisfamilie te worden, onderzocht ik de mogelijkheden van thuisonderwijs. De kinderen waren toen 6 en 7 jaar en gingen naar het tweede en derde leerjaar.'

'Ondertussen ben ik blij dat ik dankzij onze reizen met deze onderwijsmethode in aanraking kwam, want anders zou ik het nooit geprobeerd hebben. Het is echt een heel verrijkende ervaring. Na een jaar thuisonderwijs besef ik dat ik nu heel anders kijk naar het klassieke onderwijs. Zeker niet negatief, maar mijn visie en invalshoek is erdoor veranderd.'


"De kinderen hoeven geen 5 dagen per week in een klaslokaal te zitten"

Heleen: 'Eén van de grootste voordelen is de tijd. De kindjes hebben bij thuisonderwijs zoveel meer tijd over om te spelen, buiten te zijn of zich op andere manieren te ontwikkelen. Ze kunnen meer hobby's doen, workshops volgen of zich verdiepen in iets dat ze heel interessant vinden. Ze hoeven geen 5 dagen per week in een klaslokaal te zitten. Met enkele voormiddagen in de week, kunnen ze zich de pure kennis van rekenen en taal eigen maken. Wat wil zeggen dat ze de rest van de week tijd hebben om andere dingen te doen.'


Wanneer de wereld je klaslokaal is...

'Mijn favoriete uitdrukking is: ‘When the world is your classroom...’. Tijdens onze reizen is dat zeker het geval,' vertelt Heleen. 'Door het thuisonderwijs en de extra tijd die we hierdoor hebben, is er tijd om de wereld te ontdekken. Ze leren niet uit een boek over een vulkaan en gletsjers, maar ze zien ze met hun eigen ogen. In plaats van over dieren te lezen, gaan ze zelf op zoek naar krokodillen en olifanten in de rivier. In Australië en Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld hebben ze geleerd over de Aboriginals en Maori’s. Je hoeft hier zelfs niet zo ver voor te gaan. Ook wanneer je thuis blijft, kunnen kinderen, door uitstapjes, veel meer aan den lijve ondervinden in plaats van het zich proberen voor te stellen in een klaslokaal.'

DICHTBIJ HUN ONTWIKKELING

Een tweede voordeel is dat het gezin door thuisonderwijs veel nauwer in contact staat met de ontwikkeling van hun kinderen. Heleen: 'Ik ken nu precies hun sterke en minder sterke kanten en kan hen daar ook veel beter in begeleiden. Aangezien ik heel klassiek opgevoed ben (veel studeren, goede punten halen, zo ver mogelijk geraken) was ik vroeger erg zenuwachtig wanneer de kinderen iets niet begrepen. Nu snap ik meer dat elk kind zijn eigen tempo heeft om iets te leren. En bij thuisonderwijs kan je hier veel meer op inspelen.'

NIET ALTIJD ROZENGEUR EN MANESCHIJN

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan thuisonderwijs. 'Ik heb moeten leren om geduld te hebben,' vertelt Heleen. 'Doordat ik lesgeef op reis, moet ik ze soms onderwijzen in niet zo'n ideale omstandigheden. Soms is het te warm of is er te veel afleiding waardoor het heel moeilijk is om te focussen. Hierdoor ontstaan er al eens wat discussies (lacht). Als het dan echt niet gaat, stop ik en de volgende dag gaan we er opnieuw voor. School draait rond structuur en regelmaat. Bij thuisonderwijs kan je daar wel eens van afwijken en dit komt zowel het kind als de ouder ten goede.'

De grootste struikelblok? 'De kinderen zijn altijd bij ons en dat is niet altijd gemakkelijk omdat ik ondertussen online werk terwijl we reizen. In België zou ik ze meer kunnen inschrijven voor activiteiten, hobby's en kampen wat het voor ons dan iets gemakkelijker zou maken om ons werk en reizen te combineren met thuisonderwijs.'

Wat met die eindtermen?

'Zullen je kinderen wel naar de middelbare school kunnen?' Het is een vraag die Heleen regelmatig krijgt. Heleen: 'Inderdaad. Maar net als in een gewone school moeten onze kinderen ook de eindtermen halen. Voor het schooljaar bereid ik me voor op basis van de eindtermen en de boeken die ze op hun vorige school gebruiken. Aangezien ze nog in de lagere leerjaren zitten, hoef ik me niet echt in te werken in de leerstof. Ik denk wel goed na over hoe ik hen iets moet uitleggen. Welke trucjes ik moet gebruiken bij rekenen en taal bijvoorbeeld. Of ik zoek bepaalde regeltjes of hulpmiddelen die ze kunnen gebruiken.

Online vind je een schat aan informatie. Daarnaast ga ik online ook op zoek naar leuke lessen over andere onderwerpen of speelse reken-en taallesjes. Bijvoorbeeld de tafels inoefenen met UNO, iets knutselen, een meet- of weegles. Ik vind het ook leuk om ze te laten werken rond een thema. Naar aanleiding van wat we tijdens onze reizen zien, probeer ik hierop in te spelen. Als we onderweg vulkanen zien, dan laat ik hen tekenen, knutselen of dingen opzoeken.' 

"KINDEREN SPREKEN EEN UNIVERSELE TAAL MET ANDERSTALIGE KINDEREN"


'Hebben ze wel genoeg sociaal contact?' Ook dit is een vraag die Heleen regelmatig moet beantwoorden. Heleen: 'Mensen vragen mij vaak of mijn kinderen wel genoeg sociaal contact hebben en ik begrijp waarom. Ze missen natuurlijk de groepsdynamiek van een klas, maar in mijn ogen is dat niet onoverkomelijk. Wanneer ik mijn kinderen vergelijk met leeftijdsgenoten, zijn ze zeker niet minder sociaal, integendeel. Vaak zijn ze een stuk socialer en beter in omgang in nieuwe situaties. Ze kunnen zich niet verstoppen in de massa van de klas. Als ze iets willen, moeten ze er zelf om vragen. Tijdens het reizen leerden ze om vreemde mensen aan te spreken, zelfs in een andere taal. Bovendien hebben ze voldoende sociale contacten doordat we regelmatig andere gezinnen met kinderen tegenkomen en met de lokale kinderen. Kinderen spreken een universele taal en met elkaar spelen is dus nooit een probleem.'

EEN ABSOLUTE AANRADER! 

Heleen: 'Of ik thuisonderwijs zou aanraden aan vrienden? Ja! De meeste mensen reageren: "Dat is niets voor mij!" Dat zou vroeger ook mijn reactie geweest zijn. Maar het is eenvoudiger en leuker dan je denkt. Mocht je erover twijfelen, is het zeker de moeite om het uit te proberen! Misschien omdat je ook op reis wilt, misschien omdat je nauwer betrokken wilt zijn, misschien omdat je kinderen ongelukkig zijn op school? Je haalt sowieso een deel van de ratrace uit hun dagelijkse routine. Ik ben zo blij dat ik door het reizen kennismaakte met het thuisonderwijs. Er ging een hele nieuwe wereld open voor mij en de kinderen, letterlijk en figuurlijk. Mensen mogen misschien vooroordelen hebben over thuisonderwijs, toch vind ik het een evenwaardig alternatief voor het klassieke systeem van onderwijs. Ze hebben allebei hun voor-en nadelen. En nee, ik ben zeker niet tegen het klassieke onderwijs maar ik kijk met een open blik naar beide onderwijsvormen.'

Wil je zelf meer te weten komen over thuisonderwijs? Check dan zeker eens de website van de Vlaamse Overheid.

Volg de reisavonturen van Heleen en haar gezin via hun blog The Global Wizards