Lange to do-lijstjes, monkey minds, slapeloze kinders of gewoon een te lichte slaap: in ons drukke bestaan als slashparent ligt een slechte nacht altijd op de loer. Volgens verschillende onderzoeken is slapeloosheid een groeiend probleem en krijgt nu al 1 mens op 2 er ooit mee te maken. Hoog tijd dus om opnieuw #geweldiginbed te worden! Samen met Partena Ziekenfonds verzamelden we de leukste getuigenissen over hoe jullie de slaap proberen te vatten. En wat blijkt? Een middagdutje doen als volwassene om extra rust te tanken, dat is meer dan dik oké. 

Aah... slapen. Hoe hard we als kinderen soms tegenstribbelden of de platte rust op kamp maar sa-haai vonden, zo graag zouden we nu dagelijks ongestoord willen kunnen powernappen. Dat bleek meer dan duidelijk uit alle reacties die we ontvingen op onze oproep om getuigenissen te delen over het onderwerp. Jullie doen het massaal en onbeschaamd (en zo hoort het ook). Zoveel zelfs dat we in staat zijn om een heus rapport op te stellen van de ideale middagtuk. En omdat we jullie lieve slashparents ook helemaal correct willen informeren, geven we jullie en passant ook extra do's en don'ts van de middagslaap mee, samen met onze partner Partena Ziekenfonds.

Het middagdutje: hoe het voor jullie begon 

Er was eens… een periode in ons leven waarin we zeeën van tijd leken te hebben en tomeloze energie. Daarna begonnen we te werken, huizen en kinderen te kopen en werd het leven precies een stuk ingewikkelder en vermoeiender. Zo eentje van rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. Genoeg om - tenzij je de genen van een batterij-konijn (om geen merken te noemen) hebt geërfd- af en toe eens behoorlijk vermoeid in de ogen te wrijven. Voor veel slashparents begon het dutten dan ook op het moment dat de kinderen in hun leven kwamen. 

Celine: ‘Sinds ik kinderen heb, wordt mijn nachtrust vaak (lees: bijna elke nacht) verstoord en drastisch ingekort. Mijn slaap-DNA hebben ze helaas niet geërfd. Dat betekent dat ik overdag soms de nood voel om bij te tanken.’

Mieke: ‘Vroeger lachte ik ermee als mijn ouders een dutje deden. Dat was iets voor oude mensen, dacht ik toen. Nu weet ik wel beter. Tegen de middag heb ik al bergen verzet. Gekookt, met de kinderen gespeeld, opgeruimd, een poging gedaan om te strijken, nog eens opgeruimd (want wat is er nu leuker dan met dingen gooien) en de kip eten gegeven. Na het middageten doet de jongste een dutje en begin ik ook te geeuwen. Slapen doe ik dan niet, maar rusten is ook al mooi. Even mijn ogen dicht doen en aan niks moeten denken. Za-lig!’

Toch ligt de oorzaak van de nood aan een hazenslaapje niet altijd bij onze bloedjes van kindjes. Voor sommige slashparents is een break overdag een medische noodzaak. Zoals bij Evi, die slashparent is van 4 kinderen en chronisch ziek is: 'Ik heb het chronisch vermoeidheidssyndroom en fibromyalgie. Drie jaar geleden werd ik ziek, mijn lichaam was op en ik sliep de hele dag. Deed ik dat niet, dan kreeg ik koorts. Ondertussen leerde ik beter naar mijn lichaam luisteren. Elke dag een dutje doen is een must-do geworden.’ 

De ideale middagslaap, die is voor iedereen anders

Leve de verscheidenheid! De wat/waar/hoe van een uiltje knappen, is voor elk van jullie verschillend. De ene slaapt heel diep, terwijl de andere gewoon even wil chillen op bed. Daarnaast zijn er de chronische slapers, die elke dag wel een dikke dut kunnen gebruiken. Zo ergens na de lunch.

Kirsten: Heel lang sliep ik zo goed als elke dag, tussen 13 en 15u. Of de kindjes nu thuis waren of niet. Nu is het minder, maar het gebeurt nog regelmatig op woensdagnamiddag of in het weekend. Zodra ik de nood voel, geef ik me eraan over.'

Voor anderen is slapen overdag een acuut geval, als de nood het hoogst is, zeg maar. Zo getuigde iemand -begrijpelijkerwijze- anoniem over powertukkies op het werk: ‘Als het echt te moeilijk wordt, trek ik me even terug op het toilet om daar ongestoord mijn ogen te sluiten. Vijf minuutjes en ik kan er weer tegenaan.' 

Toch zien velen onder jullie het dutten als dé ultieme beloning om in het weekend te bekomen van een drukke werkweek.

Celine: Tijdens de weekdagen kan ik onmogelijk slapen aangezien ik twee jobs combineer met een huishouden én een gezinsleven. Maar in het weekend kan ik de drang om mijn luikjes overdag te sluiten niet weerstaan. Ik plof dan na het middageten in de zetel mét dekentje. Manlief (de held!) neemt dan de kinderen mee naar de speeltuin (zij doen helaas niet mee).' 

En blijven die kinderen toch thuis, dan zijn er ook nog steeds andere creatieve oplossingen.

Kristien: 'Lang leve Netflix en de tablet om de kindjes ondertussen zoet te houden.'

Als we total loss mogen gaan, dan is onze droomslaap ergens ver weg, zonder wekker.

Kirsten:Het liefst zou ik slapen op een exotisch strand, op een comfortabel ligbed met een parasolletje, het geluid van de zee op de achtergrond, met zachte badhanddoeken en een dekentje.’

Wat ons betreft is elke slaap er één die eindigt met een druipende mondhoek, eentje van de gelukzalige soort.

maar euh... is dat wel gezond??

Er bestaan heel wat tegenstrijdige berichten over hoe (on)gezond zo'n middagdut wel is. Wel, zoals zo vaak in het leven is de waarheid genuanceerd. Volgens slaaponderzoek van de NASA is een powernap dé manier om occasionele slaapachterstand weg te werken. Meer zelfs: piloten die een powertuk deden, scoorden hoger qua concentratie, alertheid én reactietijd. Hear hear! Maar we hebben het dan effectief over korte dutjes van een halfuur, na de middag, wanneer de natuurlijke middagdip de kop opsteekt. Wie langer slaapt, riskeert suf wakker te worden en zijn biologische klok in de war te sturen. En onze experten ter zake willen ook even benadrukken dat dutjes niet bestaan om de nachtrust systematisch te vervangen. Die uren 's nachts blijven het allerbelangrijkste. Meer daarover kan je lezen op de website van Partena Ziekenfonds. 

Conclusie: elke dag bijslapen om een tekort in te halen is een no go, maar korte powernaps zijn een dikke vette ja! De voordelen zijn legio en dan zijn er volgens jullie nog deze leuke side effects:

Mieke: ‘Mijn moraal wordt er echt stukken beter van.’

Kristien: ‘Een middagslaapje zorgt ervoor dat ik de kuren van mijn kinderen terug kan trotseren.’

Kirsten:Slapen overdag is even uitchecken, op adem komen. Dat dutje is de reset-button, waardoor ik nadien weer rustiger kan nadenken. Het is een cadeautje aan mezelf.’

Feiten versus fabels!

Oké, wat tukjes betreft is onze kennis weer helemaal up-to-date. Maar euh... wist je ook dat er nog veel andere fabeltjes over de wondere wereld van slaap bestaan? Wij deden de slaaptest op de website van Partena Ziekenfonds en vielen van de ene Aha-Erlebnis in de andere. Wist je bijvoorbeeld dat je met een kop warme melk sneller in slaap valt en dat lekker lang uitslapen in het weekend toch niet zo helemaal gezond is? Doe zelf de factcheck en wordt elke ochtend als een dartelend veulen wakker. 


Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met  Partena Ziekenfonds.  We publiceren hier enkel merken die bij ons/jullie passen, en waarin we zelf geloven. Je zal ons nooit horen zeggen dat iets gezond is als we daar niet zeker van zijn. Of dat iets plezant is, als dat niet zo is. We vertellen geen onzin. Beloofd. Hoe wij tegenover advertenties staat, lees je hier.