Als je tiener spontaan voorstelt om mee inkopen te gaan doen in de supermarkt omdat hij of zij gezonder wil gaan eten, springt de gemiddelde ouder een gat in de lucht.  Maar er is een maar!  Een stevige verandering in het dieet van je tiener kan ook een alarmbel zijn. Want hallo orthorexia, watisda?

Orthorexia is niet te verwarren met anorexia. Het draait allebei om voeding en eetstoornissen. Maar bij orthorexia heb je een ongezonde en immense obsessie voor gezond eten. Volledige focus op de sla en de wortelkes dus. Ongeveer één op de vijf tieners zou obsessief bezig zijn met te gezonde voeding.

't Is nu niet dat we allemaal in paniek naar de dokter moeten rennen. Maar gewoon een beetje in het oog houden en af en toe samen een frietje steken, kan geen kwaad. Olé!

Gezond ongezond, huh?

De schoonheidsidealen zijn vandaag nogal uitgesproken. That you know.  En met dat steeds veranderende lichaam en de gigantische lading aan hormonen die door dat tienerlijf giert, is het niet simpel om aan die idealen te voldoen. Gezond eten lijkt dan misschien de perfecte oplossing. Maar als de focus in dat puberhoofd enkel nog daarop gericht is, en alles moet wijken om aan die levensstijl te kunnen voldoen, gaat het stiekem mis. 

Het klinkt misschien vreemd. Maar obsessief gezond eten, zorgt voor een minder goede gezondheid. Je kind krijgt bij eenzijdige voeding namelijk niet alle voedingsstoffen binnen die het nodig heeft. 

De gevolgen die orthorexia in deze cruciale periode voor de ontwikkeling van het lichaam met zich meebrengt, zijn niet min. Het kan fysieke gevolgen hebben op lange termijn, op bijvoorbeeld de botdichtheid en het voortplantingssysteem. 

Ook op de mentale gezondheid kan orthorexia een enorme invloed hebben. Daarom is het een goed idee om van die maaltijden echte familiemomentjes te blijven maken. En van eten een manier te maken om te genieten, dingen te vieren en gezellig samen te zijn. En samen af en toe dat frietje te steken dus. 

Wowkes, watkanikdoen?

Vooral niet panikeren, wij willen hier gewoon even het fenomeen bekend maken. Maar maak je zeker niet meteen zorgen. Probeer als ouder voedsel voor te stellen als iets dat veilig en neutraal is. En geniet vooral zelf van een uitgebreid aantal soorten maaltijden (een kroket! nen durum? zelfgemaakte chicken fingers!) Hier vind je bijvoorbeeld al gezondere alternatieven voor fast food zonder dat de slinger doorslaat. (Kan zeker helpen want wij krijgen er al een hongerke van! ) Zo kunnen we onze kinderen beschermen tegen het misleidende beeld dat onze samenleving vaak geeft over voeding en eten.

Smakelijk hé!