Wij slashparents lezen ons een ongeluk op zoek naar handvaten en oplossingen voor de dagelijkse kleine issues in het huishouden. En af en toe gaat Maison Slash zelf op onderzoek uit. We vonden het plots een prima idee om wat dingen in het leven van een slashparent te halveren en te ontdekken welk effect dat heeft. Slashparent Jente schoof zichzelf naar voor als vrijwilliger en werd zo wild enthousiast van dit experiment 'de helft' dat ze het zowat op alles probeert toe te passen. Deze maand schoof ze haar voiture wat meer aan de kant.

de mwatjee/mwatjee verlaving

Die van Maison Slash hebben me wat aangedaan. Of ik eens wou proberen van alles in de helft te doen en wat dat deed binnen ons gezin. 1 artikel en dat was het. Maar wat zij en ik waarschijnlijk niet verwacht hadden, is dat dat halveren zoals een microbe is. En ik heb de Mwatjee-microbe duidelijk te pakken. 

Want eens ik begonnen was, kon ik niet meer stoppen. Ineens ga je over alles kritischer nadenken en heb je goesting om met van alles te experimenteren en meerdere dingen uit te proberen. Zeker omdat het al zoveel leuke resultaten heeft opgeleverd. En soms dient een oppurtuniteit zich ook gewoon aan. Zoals recent, toen we aan auto delen zijn gaan doen. 

anderhalven otto

Om te beginnen bij het begin: ik heb altijd gezegd dat mijn man en ik eigenlijk 1,5 auto nodig hebben. Hij werkt van thuis uit en ik kan regelmatig met de fiets naar het werk, maar toch zijn er momenten dat je door de kinderen, dubbele afspraken, etc. toch twee auto's nodig hebt. Daarom dat we na lang met 1 auto rondrijden, vorig jaar besloten een bestelbusje bij te kopen. Euhm Jente, je bent niet aan het halveren maar aan het verdubbelen?!

Don't worry, ik heb ze nog allemaal op een rij. The story continues. Schoonmama werkt bij mijn man in de zaak en levert voor hem. Vandaar ook het bestelbusje. Auto van de zaak en al. Schoonmama woont bij ons in de straat een paar 100 meter verderop. Schoonmama had ook een eigen wagen maar sinds kort niet meer. En nu zijn we er. We delen nu een auto met schoonmama. Niet enkel voor het werk maar ook privé. En hoe dit gaat? Awel, wederom bijzonder vlot. 

Het idee: alle auto's staan doorgaans bij ons thuis. Ik rijd afwisselend met de auto en de fiets en mijn man heeft daardoor een auto waar hij mee op pad kan, indien nodig. Schoonmama gebruikt de tweede wagen meestal overdag voor het werk maar vraagt ook vaak of ze hem mag komen halen voor een bezoekje aan zus A of vriendin B en dat lukt quasi altijd. Hierdoor heeft zij geen nieuwe wagen nodig en wordt onze tweede aanwinst ook effectief nuttig gebruikt. 

Gooien met voordelen à volonté

Een ander voordeel is dat ik hierdoor gedwongen wordt om kritischer te kijken naar mijn autogebruik en ik al eens vaker voor de fiets moet kiezen. En dat is goed voor me want ik durf nog al eens de luie doos uit te hangen. Als ik mag beslissen, is de auto vaak de meest efficiënte manier om van A naar B te geraken en laat ik de fiets staan. Niet dat ik niet weet hoe leuk fietsen kan zijn of welke andere voordelen dit allemaal biedt, maar gewoon lazy as f* als het er soms op aankomt. Maar als man of schoonmama de auto's nodig hebben dan is de fiets wel plots de enige keuze en doe ik dit zonder morren. En hoe meer ik ervaar hoe fijn de kinderen het fietsen vinden of hoe leuk al die podcasts zijn die je op de fiets naar het werk kan beluisteren, hoe meer ik ook naar die fiets grijp zelfs wanneer er een auto beschikbaar is. 

En we delen niet enkel de auto maar ook die (elektrische) fiets. Want ik zit daar geen 24u per dag op (schokkend, I know) en dus kan schoonmama hem gebruiken om ook weer zus A en vriendin B te bezoeken bij goed weer. She loves it. I don't mind. 

Dus dames en heren, ik kan dat halveren opnieuw aanraden. Het is misschien niet voor iedereen weggelegd om iemand te vinden waarmee je aan car sharing kan doen, maar er zijn leuke alternatieven genoeg vandaag de dag. En anders kan je nog altijd beslissen om de wagen gewoon wat vaker te laten staan (luie doos gone pretentieus, hehe). Moederke Aarde zal u danken. Amen.