Wie hoogsensitieve kinderen heeft, weet dat goedzittende, niet-prikkende kleding essentieel is. Helaas is dat iets waar de doorsnee confectiegigant geen rekening mee houdt. ’t is vaak van prik-prik en schuur-schuur alom. Slashparent Ann, mama van een hoogsensitieve zoon en zélf HSP’er staakte deze hopeloze zoektocht en besliste prompt om zelf maar een anti-prik kledingmerk uit de grond te stampen. Sam Sensory én een nieuwe Parentpreneur werden geboren!

Maar eerst nog even dit: want wat betekent het woord #parentpreneur dat je in de titel leest? Het is een samentrekking van parent + entrepreneur = parentpreneur. In deze reeks belichten we namelijk slashparents die hun eigen onderneming zijn gestart. Niet gewoon werkende ouders, maar moeders en vaders die de sprong hebben gewaagd om zelf iets uit de grond te stampen (en specifiek dan nog in de wereld van #parentfriendly shizzle).

Sam Sensory, watisda?

SAM ontwikkelt prikkelarme, duurzame kledij zonder harde naden of labels voor hooggevoelige kiddo’s. Op die manier creëren de kleren zo weinig mogelijk prikkels. En voor HSP’ers betekent weinig prikkels = kinderen die zich goed in hun vel voelen. Wat dan weer een positieve invloed heeft op hun gedrag. Dat zeggen wij niet, maar de experten hè.


Uit het hoofd van?

SAM ontstond in het brein van An, een goedlachse Kempense die door haar hoogsensitieve zoon Lex ontdekte dat ze zelf ook HSP’er is. An: ‘Via hem begrijp ik nu veel beter mijn eigen persoonlijkheid. Ik win snel het vertrouwen van mensen waardoor ik in een professionele context de processen en menselijke aspecten juist kan combineren tot een win-win situatie waar medewerkers achter staan. Allemaal positieve kenmerken van hoogsensitiviteit die, in het juiste kader, volledig tot hun recht kunnen komen.’

An is van opleiding ingenieur-architect, en werkt nu halftijds als consultant voor bedrijven die bijvoorbeeld een herstructurering doormaken. Deze day job combineert ze met SAM. En ook daar blijkt haar hoogsensitiviteit veel voordelen te hebben. Niet enkel om zich te kunnen inleven in haar klanten, maar ook om haar bedrijfje doorheen de woelige wateren van een start-up te loodsen. An: ‘Ik ben zeer planmatig en de manier van werken in mijn job als consultant, helpt me ook in het opstarten van mijn eigen zaak. En ik ben een doorbijter: als ik iets vastpak, laat ik het nooit meer los. Ik wil er dan ook alles aan doen om SAM te laten slagen.’


Hoe het begon

Dat deze slashparent de problemen bij de basis aanpakt, blijkt ook uit het ontstaan van SAM. An: ‘Mijn zoon maakte heel snel duidelijk wat hij wilde dragen en wat niet. Hij stond vaak letterlijk aan zijn broek te trekken en ik ben die dan beginnen te analyseren. Dat bleek vaak echte horror te zijn: naden die loszitten of te hard zijn, ruwe stoffen en labels op de meest ongelukkige plaatsen. Ik sprak kinderpsycholoog Wim Tops hierover aan en hij bevestigde mij dat de impact van slechtzittende kleding bij hoogsensitieve kinderen veel groter is dan we denken. Ze geraken overprikkeld, waardoor ze bewust of onbewust geïrriteerd gaan geraken en zich minder zullen concentreren.’

Er bleken geen kledingmerken hiermee rekening te houden, dus begon An er gewoon zelf aan. Allemaal goed en wel, maar hoe begin je als modeleek aan zoiets?! An: ‘Eerst heb ik heel veel informatie ingewonnen bij experten en andere ervaringsdeskundigen en nadien heb ik gewoon naar een freelance ontwerpster gegoogeld! Via via kwam ik terecht bij een dame uit Kopenhagen, die - je gelooft het nooit - ook een hoogsensitief kind bleek te hebben! Zij neemt het creatieve proces voor haar rekening.'

'Ik wilde van bij de start ook rond duurzaamheid werken, en daarom heb ik zeer bewust gekozen voor een Belgische producent. De productie kon doorgaan in hun dochterbedrijf in China. Afgelopen zomer ben ik die ook gaan bezoeken omdat ik met mijn eigen ogen wilde zien dat er geen kinderarbeid aan te pas komt- wat gelukkig niet het geval was. Bingo, de puzzelstukken vielen in elkaar!’ 

En zo was de eerste collectie eind december 2019 een feit.


De reacties

An krijgt veel directe feedback van klanten, en dat vindt ze het allerfijnst. An: ‘Mama’s mailen me om te zeggen dat hun kind een lievelingsbroek heeft. Of dat ze er zelfs mee gaan slapen omdat die zo goed zit: daar doe ik het allemaal voor.’

Wat betekent SAM voor jou?

‘Het klinkt allicht heel cliché, maar door SAM weet ik eindelijk wat mijn missie is in het leven.’ Daarnaast is het ook iets dat haar in evenwicht houdt. ‘Mijn job als consultant zou ik niet kunnen opgeven, omdat het mij de financiële zekerheid geeft waardoor ik de ruimte heb om mijn eigen pad uit te stippelen met SAM. Doordat ik nog een andere bron van inkomsten heb, kan ik de juiste keuzes maken en kwalitatief te werk gaan. Maar daarnaast is het ook verfrissend om in beide werelden te kunnen staan: het creatieve werk dat ik kan doen met SAM biedt een goede tegenpool voor de soms harde zakenwereld.’

Wat brengt de toekomst?

Momenteel bestaat de collectie uit drie type broeken, maar daar komt snel verandering in: ‘Ik ben volop bezig met de ontwikkeling van onderbroeken, kousen en een t-shirt. Samen met studenten toegepaste psychologie van de Thomas More Hogeschool werk ik ook aan een prototype van een prikkelarme trui. Die zal zacht zijn aan de binnenkant, maar extra friemelelementen bezitten aan de buitenkant. Hoogsensitieve kinderen vinden het vaak fijn om ergens aan te kunnen prullen.’ 


Ik ben Slashparent van een hoogsensitief kind en ik wil kleding kopen die eindelijk gedragen wordt!

Voorlopig is de lijn enkel te koop via de website van SAM, maar binnenkort komen daar een aantal samenwerkingen met webshops bij!