We weten het, de lente is nog niet kwistig geweest met “het goei weer”. Het eerstvolgende weekend dat onze weerapp positieve signalen uitstuurt,  trekken we massaal naar ’t zeetje met de kinders. Ijsjes lekken, pootje baden en zandkastelen bouwen. Schepje en emmertje in de aanslag. Zeg eens, hoeveel van die plastieken ondingen hebben jullie al versleten? Elke zomer een nieuw setje van het winkeltje op “den dijk”?  Want, ja, die hengsels breken af. Gedaan met zandsoep maken. En dat belachelijk klein schupje? Niet simpel, naar China graven met zo’n stuk breekbaar plastiek. Gelukkig zijn er parentpreneurs, zoals Wim, die de drive en de verbeelding hebben om speelgoed te ontwerpen dat wel generaties meekan. Welkom Quut!

Maar eerst nog even dit: want wat betekent het woord #parentpreneur dat je in de titel leest? Het is een samentrekking van parent + entrepreneur = parentpreneur. In deze reeks belichten we nl. slashparents die hun eigen onderneming zijn gestart. Niet gewoon werkende ouders, maar moeders en vaders die de sprong hebben gewaagd om zelf iets uit de grond te stampen (en specifiek dan nog in de wereld van #parentfriendly shizzle).

QUUT? Watisda?

Quut (uitspreken als “cute” in het Engels) is een Vlaams speelgoedmerk, en ontstond ongeveer acht jaar geleden. Quut kwam eerst op de markt met drie stuks innovatief en duurzaam strandspeelgoed, maar ondertussen is dat gamma flink uitgebreid. Onlangs zag hun eerste collectie badspeelgoed het levenslicht: Quutopia. Vergeet alle mankementen van het standaard strandspeelgoed. So long, half ingestorte zandtorens, en emmers die uw waterkiekens niet zelf kunnen ontvormen.  Farewell, tranen omdat die emmer water leeg is tegen dat ze terug tot bij mama en papa zijn gestrompeld. De kinderen mogen er ook gerust eens goed mee smijten tijdens één van hun crisismomenten, het zal de tand des tijds doorstaan. Met de speeltjes kan je trouwens ook losgaan in de sneeuw en de (moes)tuin.


Uit het hoofd van?

Quut spruit voort uit het brein van parentpreneurs Wim, Koert, Bruno en Dimitri, die samen wel 11 kinderen hebben.  Zalig, een team vader-parentpreneurs. Vuistje. Maison Slash ging aan de babbel met Wim, die net zoals zijn vrouw, een productontwikkelaar is in hart en nieren. Zijn twee dochters (13 en 17 jaar) fungeren al hun hele leven als kritische proefkonijnen van de speelgoedideeën van Wim en zijn kompanen. Het is te zeggen, Wim heeft iets toe te geven: “Al onze kinderen zijn kwistig ingezet als modellen voor marketingfilmpjes en - foto’s tijdens onze gezinsvakanties. Aanvankelijk kochten we hen om met een ijsje, maar met de jaren moesten we hen soms ook wat geld toesteken.” Wij snappen da, Wim.


Hoe het allemaal begon?

Wim: “Quut is eigenlijk een samenloop van omstandigheden. Voor we met Quut begonnen, waren we al jaren actief als productontwikkelaars in ons eigen Design Agency “Pars Pro Toto”. Dat bestaat trouwens nog altijd. We hadden via ons bureau al veel ervaring met het bedenken van kinderartikelen, toen in 2008 de financiële crisis toesloeg. Als team waren op zoek naar meer autonomie en een efficiënter gebruik van onze tijd. Bovendien waren we allemaal jonge ouders. We beseften dat die zomermaanden met onze kinderen de meest waardevolle ooit zijn. En zo werd Quut geboren.”

 

Welke reacties kregen jullie?

De papa’s van Quut hebben de voorbije jaren met hun strandspeelgoed al vele stranden van de wereld veroverd, en prestigieuze awards binnengesleept. Wim vertelt: “Dat ging wel met vallen en opstaan. Je moet beurzen afdweilen, het allemaal financieren, distributeurs vinden en op een bepaald moment liepen we ook tegen de limieten van seizoensgebonden speelgoed aan. Maar de internationale erkenning en de positieve aandacht die we in Vlaanderen krijgen, stuwen ons vooruit.” Ook kleine verhalen koestert Wim. Zo gaf  hij ooit op het strand in Spanje één van de eerste prototypes van de “Scoppi” weg, omdat een jongetje er zo weg van was. “Mijn kinderen waren daar echt niet vrolijk om,” lacht Wim.

Wat betekent Quut voor jullie?

Voor Wim is het duidelijk: “Quut is voor ons een laboratorium, waarin we niet alleen qua design volledig onze goesting kunnen doen. Het is ook een leerschool in ondernemen van A tot Z. Een belangrijke rode draad in het verhaal is dat onze kinderen altijd mee betrokken waren als kleine ontwikkelaars. We willen dat onze klanten ook die emotionele binding kunnen ervaren met ons duurzaam  en ergonomisch speelgoed. Het moet garant staan voor samen herinneringen maken over de generaties heen. “


Wat brengt de toekomst?

 “We willen blijven meedraaien in de Champions League van de speelgoedmerken, en niet alleen wat betreft strand-en badspeelgoed.”, vertelt Wim. “Er zitten nog totaal nieuwe speelgoedproducten- met dezelfde filosofie- in de pijplijn. Hoewel wij allemaal vooral heel graag creatief bezig zijn, moet een bedrijf met een groeiende internationale ambitie steeds stappen zetten om verder te professionaliseren. Ook daar zit dus nog een belangrijke uitdaging voor Quut.”