Gezond en duurzaam: dat is zowaar een dingetje in het ouderschap. En al zeker bij ouders met kersverse baby’s. Het is vaak zoeken naar de groenste bomen in een bos vol babyproducten. Zeker met zo’n boreling is dat een zoektocht die je kunt missen als kiespijn. Dat vond ook Slashparent Kim na de geboorte van haar eerste kind. Met haar man Jan en een bevriend koppel, Annelies en Jente, stampte ze daarom zelf maar Blabloom uit de grond, een babywinkel waar alles (maar dan ook écht alles) duurzaam en gezond is. Een nieuwe parentpreneur was geboren! 

Maar eerst nog even dit: want wat betekent het woord #parentpreneur dat je in de titel leest? Het is een samentrekking van parent + entrepreneur = parentpreneur. In deze reeks belichten we nl. slashparents die hun eigen onderneming zijn gestart. Niet gewoon werkende ouders, maar moeders en vaders die de sprong hebben gewaagd om zelf iets uit de grond te stampen (en specifiek dan nog in de wereld van #parentfriendly shizzle).

Blabloom? Watisda? 

Een dikke acht jaar geleden startten twee koppels (Kim en Jan en Annelies en Jente) met Blabloom, een winkel (zowel in fysieke als digitale bakstenen) voor ouders van (jonge) kinderen met baby- en kinderproducten waarin alles staat of valt met de adjectieven gezond, duurzaam en persoonlijk. Elk product dat in de shop terecht komt, wordt getest door het team en vaak ook door een heel arsenaal aan testouders waarop Blabloom kan rekenen. 

Hoe het allemaal begon 

We spraken met één van de oprichtsters, Kim (nu 40) en mama van Jule (8), Mille (7) en Helder (4). Toen ze voor het eerst zwanger was, kreeg Kim er samen met haar nieuwe rol als mama een hoop vragen bij als ‘cadeau’. Die vragen kiemden al tijdens haar zwangerschap en al zeker toen ze een geboortelijst moest samenstellen. Daar stond ze dan, in een reguliere babywinkel, met een kar waar ze alles in mocht droppen die ze op de lijst wilde zien. Maar wat had ze écht nodig? En waarop moest ze haar keuze baseren? Want allemaal schoon enzo, maar is dat wel veilig? En is dat wel gezond? En waarom zijn er in godsnaam zo veel opties? 

De échte aha-erlebnis kwam er na een studie over schadelijke stoffen in de traditionele vochtige doekjes die ons land bereikte. Blijkbaar zorgen we er met het reinigen van de billetjes van onze baby’s niet alleen voor dat ze verlost worden van nummer 1 en 2, maar smeren we er schadelijke stoffen op! Dat moest anders, vond Kim. Haar zoektocht naar alternatieven bracht aan het licht dat er een gat was in de markt voor duurzame en gezonde babyproducten. 

Vochtige doekjes vol meuk 

Samen met haar man Jan en een bevriend koppel, Jente en Annelies, stampte Kim om die reden Blabloom uit de grond. ‘De eerste en belangrijkste doelstelling was om op een persoonlijke manier de zorgen over duurzaamheid en gezondheid voor babyproducten weg te nemen', legt Kim uit. 'Alles wat we verkopen, heeft de test van duurzaamheid doorstaan.’ Het is Kim zelf die deze research voor haar rekening neemt. ‘Voor elk nieuw product ga ik na of het duurzaam genoeg is en of er geen schadelijke stoffen in zitten.’ 

Daarnaast is het voor de oprichters ook belangrijk om de stap naar ecologischere producten te verkleinen. ‘Niet iedereen is klaar voor wasbare doekjes en luiers’, horen we. ‘Wij bieden daarom verschillende opties aan zonder met het vingertje te wijzen. Is het een stap te ver om over te schakelen naar wasbaar? Dan past een ecologischere variant van bijvoorbeeld een luier of een doekje misschien wel bij je aanpak?’ 

En die aanpak lijkt te werken, als ze de klantenbasis mogen geloven. ‘We hebben best kritische klanten’, vertelt Kim. ‘Dat is soms een uitdaging, maar ik zie het vooral als een zege. Onze klanten zijn onze sterkte en hebben best veel inspraak. Zo vragen we hen elk jaar welke producten ze missen in de shop en gaan daarmee aan de slag. We beschikken ook over een heus testouderarsenaal die we wekelijks inzetten om nieuwe producten uit te proberen en ons hun eerlijke bevindingen te bezorgen. Die plaatsen we dan als reviews bij de artikels.’ 

Ondernemerschap vs. loondienst 

In een ver verleden was Kim verpleegster, maar omkijken doet ze niet vaak. ‘Als verpleegkundige werkte ik in shiften, maar bij de start van mijn eigen zaak was het écht werken van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. Dat is best wel pittig als je drie jonge kinderen hebt. Gelukkig zit er ondertussen een heel team achter Blabloom waar ik gewoon een deel van uitmaak. Er is nu balans tussen Kim als onderneemster, Kim als mama, Kim als Kim … Dat is waar we natuurlijk allemaal naar streven. Jan en Jente zijn nog steeds de zaakvoerders. Zij hebben echt de ondernemersgeest en zorgen voor een goede structuur en organisatie. Ik richt me zoals gezegd eerder op het inhoudelijke, de productresearch, en Annelies ging ondertussen een andere uitdaging aan. Onze onderneming evolueert constant en daar kunnen we alleen maar dankbaar voor zijn.’

Wat de toekomst brengt, is natuurlijk moeilijk om in te schatten, maar Kim licht toch al een tipje van de sluier op. ‘We willen nog méér inzetten op de persoonlijke connectie met onze klanten, met allerhande workshops bijvoorbeeld. Maar nu ook mijn kinderen groter worden, besef ik dat die zoektocht naar duurzame producten nog steeds blijft spelen. Ons aanbod voor iets grotere kinderen zal daarom ook alleen nog maar uitgebreider worden …’, sluit ze af.