Ken je die ochtenden waarop je wakker wordt en al meteen denkt: pff, dit wordt geen topdag? Want ja, corona is er nog steeds en de ene dag gaat het vlot, de andere dag is kak. Je krijgt de kinderen niet rustig en de dingen niet gecombineerd. Dezelfde lockdown, totaal ander effect afhankelijk van het moment. Want soms zit de #schijfruimtevol. Test snel je mentale veerkracht en ontdek tips voor meer rust in je hoofd.  

Slashparents, onze coronavriend is er en is gelijk niet van plan om meteen zijn valies te pakken. We're in for the long haul. En dat is voor iedereen hetzelfde. Of toch niet. Voor sommigen kwam de ziekte al heel dichtbij, voor anderen gelukkig niet. De ene is technisch werkloos en heeft dus wel tijd voor die preteaching, maar z'n hoofd zit misschien vol zorgen. De andere moet net super hard aan het werk al dan niet van thuis uit. Sommige kinderen passen zich wonderlijk aan in deze bijzondere periode, voor anderen is het een drama. 

Niettemin, iedereen heeft nu nog meer dan anders nood aan pauzeknop. Hoe hard jij die nodig hebt, kan je super easy testen dankzij de nieuwe, heel korte test van Partena Ziekenfonds. Want om goed voor jezelf te kunnen zorgen, weet je best eerst hoe het eigenlijk echt met je gaat. Knippert het lampje zenuwachtig in het rood? Dit zijn alvast enkele ideetjes om een vol hoofd een beetje te verlichten. (En nee, 't is jammer genoeg geen miraculeuze oplossing voor dat hele corona-gedoe, maar misschien haal je er hier en daar wel wat inspiratie uit. Het kan maar helpen toch?).  

1. Lees! 

Een gouden tip als je een accuut gebrek hebt aan 'eigen tijd' en toch graag leest: lees voor aan je kinderen. Kies voor heerlijk nostaligsche boeken waar je zelf als kind urenlang hebt van genoten: Roald Dahl for the win! Leuk voor jou, maar ook voor je kids: samen lezen is gezellig en maakt rustig. Er zijn zelfs sommige scholen waar het leerkrachtenteam boeken voorleest in korte filmpjes op YouTube. Zalig!  

Misschien heb jij wel tijd om heerlijk weg te duiken in een boek, maar geen inspiratie? Dan is de app 'Goodreads' misschien iets voor jou. Niet alles werkt perfect, maar 't is leuk om op basis van boeken die je fijn vond, nieuwe voorstellen te krijgen én nog leuker om een beetje te kunnen volgen wat je vrienden lezen.

2. Beweeg! 

Tsjakka, weeral een open deur ingetrapt. Ja, natuurlijk weet je dat je moet bewegen en dat je 10.000 stappen per dag moet zetten. Maar doe het maar eens als thuiswerkende, lesgevende mama van x aantal kinders die ook een huishouden probeert te runnen. Maar het kan! Gooi het op een akkoordje met je kinders en hun vrienden. Dan kunnen ze afwisselend elkaars online 'coach' zijn en hun mama's heerlijk laten sporten. Dat is dus én gezellig én (een beetje) efficiënt. Maar het maakt vooral blij. Dus het helpt! 

3. Ruim op

Oké, klinkt misschien wel helemaal zot. Als je hoofd op ontploffen staat, is het laatste wat je wilt horen dat je moet opruimen. En toch. Het kan helpen. Elke professionele opruimcoach zal het beamen: een opgeruimd huis zorgt ook voor een leger hoofd. En laat die kinderen gerust helpen. Geen idee hoe je best begint? Met kleine, haalbare stapjes. Maak je bijvoorbeeld lid van een Facebookgroep zoals '365x opruimen'. Wedden dat elke kleine overwinning je terecht heel trots zal maken? 

4. Zorg voor jezelf

Oké, ook dit is niet zo simpel. Als er de hele tijd kinders aan je rokken hangen én je favoriete kapper z'n afsprakenmodule nog niet activeerde. Maar toch. Je voelt je zoveel beter in je vel als je bij een toevallige blik in de spiegel toch een beetje content bent met wat je ziet. Dus nee, je moet niet weer die jogging aan omdat ze je toch maar tot aan je middel zien in al die videocalls.  Weet je wat ook helpt? Regelmatig een crème smeren met een geur die je aan fijne tijden herinnert. Waar is dat restje aftersun achteraan in de kast dat je doet denken aan die lange, zalige dag op 't strand met vrienden vorig jaar? 

5. Begin vroeger aan je dag. 

Je geeft de hele dag het beste van jezelf: voor je werk, voor je gezin of voor iemand in je omgeving die het misschien lastig heeft en waar je elke dag wat optimisme heen stuurt via je telefoon. En dan is het avond. De kids slapen, je gaat nog even die ene e-mail sturen en dan ga je eindelijk lopen of een toertje fietsen of haal je de yogamat boven of neem je een bad of... Maar een uur later zit je nog achter de computer of ben je gedachteloos aan 't scrollen op je telefoon. En weg is de me-time. Herkenbaar? Probeer het dan eens anders. Sta vroeger op. Begin jouw dag voor al je huisgenoten. En start met een momentje voor jezelf. Wedden dat je helemaal anders de dag doorkomt als je dankbaar bent voor dat uurtje tijd dat je toch lekker al hebt gehad? 

6. Schrijf! 

Misschien besef jij door het doen van de test wel dat je hoofd vooral vol geraakt door eindeloos gepieker. Dat is ook ontzettend vermoeiend en moeilijk af te zetten. Zin om eens iets nieuws te proberen? Wel laat je dan inspireren door Julia Cameron en haar Morning Pages. Het idee is even simpel als geniaal: elke ochtend, meteen na het ontwaken schrijf je met de hand drie bladzijden vol. Je mag niet aarzelen, niet twijfelen, niet schrappen. Het dient tot niets en je moet de bladzijden niet terug lezen. Het is gewoon een geweldige manier om je hoofd leeg te maken en een stuk rustiger aan je dag te beginnen. En ja, het zou ook helpen om veel creatiever te worden. Dus wie weet, welke kunstenaar schuilt er in jou! 

Zoals iedereen corona anders beleeft, zo is ook ieders hoofd anders. Dus probeer een beetje voor jezelf te zorgen en claim nu en dan een beetje me-time. Al is het met een ontspannende podcast op je oren in de supermarkt (en hopla, dat is dan tip zeven!). Maar vooral, besef tijdig hoe vol je schijf eigenlijk is. Doe de test van Partena Ziekenfonds, dat kan ook als je tegelijkertijd met je jongste zoon naar Paw Patrol moet kijken. En ja, ik kan het weten, ik deed je het voor!

Voor dit artikel werkte Maison Slash samen Partena Ziekenfonds. We publiceren hier enkel merken die bij ons/jullie passen, en waarin we zelf geloven. Je zal ons nooit horen zeggen dat iets gezond is als we daar niet zeker van zijn. Of dat iets plezant is, als dat niet zo is. We vertellen geen onzin. Beloofd. Hoe wij tegenover advertenties staat, lees je hier.