Slashparent Elke Wouters (38) is naast mama van zoontjes Otis (5) en Isaak (8) sinds kort ook schooldirecteur. Ergens begin maart startte ze aan dit nieuwe avontuur en nog geen week later was het alle hens aan dek, want de Veiligheidsraad schorste alle lessen op. Vers van de pers schooldirecteur en dan krijg je zoiets op je bord. Dikke chapeau, want haar middelbare school bleef onmiddellijk op en top draaien.

Elke vertoeft al tien jaar op het GO! Atheneum Vijverbeek in Asse. Ze werkte er negen jaar als leerkracht wiskunde en nam sinds anderhalf jaar de ondersteunende rol van de directeur op zich. Toen de directie ontslag nam, kreeg zij een telefoontje. Directeur worden? Dat zag ze zitten! Samen met Marijke, een vroegere directeur van de school, begon ze met volle moed. Zij voltijds en Marijke halftijds. "Concreet nu wil dat zeggen dat ik drie dagen op school ben, Marijke één dag en ook de leerlingbegeleider neemt een dagje op zich. De andere dagen werken we gewoon van thuis uit, vertelt Elke. 

Hupsakee, daar waait corona binnen

Donderdagavond, op het einde van haar eerste week, werd ze geconfronteerd met een opschorting van de lessen. Vrijdagavond zette ze meteen met Marijke een structuur op zodat ze maandag konden pitchen aan het volledige team. Op woensdag kon er terug lesgegeven worden, van thuis uit weliswaar. Hoe snel is dat?!

Hoe ze dat regelen? Allemaal via Smartschool. Focusvakken, vakken die belangrijk zijn voor een bepaalde richting, krijgen de leerlingen elke week via een live les. Complementaire vakken worden opgesplitst per twee weken. Vakken als lichamelijke opvoeding en levensbeschouwelijke lessen zijn vrijblijvend. Er wordt even niet geëvalueerd met cijfers: "Mensen pinnen zicht te hard vast op punten, maar wat is een punt? Positieve evolutie is zoveel belangrijker!"

Wat als de scholen weer opengaan? 

Elke wacht de persconferentie vol spanning af. Echt stress heeft ze niet, ze gaat blij zijn als ze al die tieners terug kan zien. Wel heeft ze grote vragen bij de praktische gang van zaken: "Als ze maar met tien in een lokaal mogen zitten, brengt dat organisatorisch veel met zich mee. Er zullen nieuwe uurroosters moeten worden samengesteld, en er moet gekeken worden welke leerkrachten ingeschakeld moeten en kunnen worden. Elke hoopt dat de school en de leerkrachten uiteindelijk zelf een invulling mogen geven. "Sommige kinderen hebben meer nood aan lessen wiskunde, terwijl andere het slechter doen in taalvakken."

Moesten de scholen terug opengaan, wil ze dat alles op een veilige manier gebeurt, maar ook het welzijn van de kinderen vindt ze enorm belangrijk: "Wanneer leerlingen terug op school komen, kunnen die niet vijf minuten later een normale les volgen. Die moeten kunnen ventileren en daarover kunnen praten, dat merken we tijdens de livelessen ook. We merken ook dat de leerlingen school missen. Zo kreeg ik enkele dagen geleden dit mailtje in mijn mailbox, daarvoor doe ik het!"


Zomerschool?

Ze heeft een dubbel gevoel bij de optie 'school in de zomer'. Zelf zou ze het niet erg vinden om in juli en augustus te werken, maar ze zou het vooral jammer vinden voor leerlingen die zo hard hun best hebben gedaan en telkens goede cijfers haalden. "Mijn gevoel zegt dat we daar vooral moeten inzetten op kwetsbare jongeren. Ik denk dat ik heel veel leerkrachten ga vinden die zich daarvoor zouden willen inzetten. Ik zie die zomerschool dus heel leerlinggericht."

Kwetsbare leerlingen

Ze zijn een school die erg inzet op het welzijn van hun leerlingen, dat proberen ze ook in deze tijden verder te zetten. "We brachten onmiddellijk in kaart wie er thuis een laptop en internetverbinding heeft. Leerlingen die zich op welke manier dan ook in een bijzondere thuissituatie bevinden, worden regelmatig opgebeld door de leerlingbegeleider en de klastitularis voor een babbeltje."

Wat met de eigen kids?

Elke is dus drie dagen per week op school en soms pas laat thuis. "Mijn man is zelfstandige en daardoor heel flexibel. We proberen het thuis een beetje te verdelen. De dagen lopen niet altijd even gestructureerd, maar in deze tijden is dat een beetje loslaten."

Otis en Isaak zijn niet de grootste schoolliefhebbers en zijn stiekem wel blij dat ze thuis mogen blijven. "Ik zeg heel vaak in de ochtend: 'Ik ben hier precies de enige die hier graag naar school gaat.' (lacht)  De jongste is een kleuter en krijgt geen taakjes van school, bij de oudste stroomt er wel huiswerk binnen. Ze beginnen om half 10 en ten laatste om 12u zijn ze klaar met hun huiswerk. We geven Otis ook wat zelfverzonnen to-do'tjes, anders vindt Isaak dat niet eerlijk. De motivatie is soms ver te zoeken, dus we moeten er wat achter zitten."

Gouden tip

"Geduld hebben, veel geduld. En je kinderen positief aanmoedigen. Zeggen wat goed loopt en naar een oorzaak zoeken als er iets minder goed loopt."