Binnenkort is het - voor sommige kinders dan toch - een beetje 1 september. Eindelijk terug naar school en vooral eindelijk terug die vriendjes en vriendinnetjes zien. Er hangt wel een grote MAAR aan vast. Spelen op de speelplaats gaat niet hetzelfde zijn als twee dikke maanden geleden. We horen jullie denken: 'Hoe in godsnaam gaan ze dat gecontroleerd regelen?!' Wij weten evenveel als jullie, bitter weinig dus. Tikkertje en handjeklap zullen we even op pauze moeten zetten. Gelukkig zijn er een tal van andere spelletjes die (met een twist) perfect op een veilige afstand gespeeld kunnen worden. Laat gewoon telkens een kleine (of een grote, kan zeker geen kwaad) twee meter tussen, speel in lijnen of cirkels en wordt een corona-proof-spelletjes-expert! 

Stijlvolle moves

De titel verklapt het al een beetje. Bij deze zijn toffe dansmoves een must. De regels gaan als volgt: alle spelers vormen een cirkel op twee meter afstand van elkaar. Er wordt een dansleider gekozen die in het midden gaat staan en erop los shaket. Pirouettetjes, hippe TikTokmoves, doe het! De anderen in de cirkel moeten de dansleider kopiëren. Wie fout is of niet kan volgen, valt af en gaat zitten. De laatste die overblijft, wisselt van plek met de dansleider. 


Bron: Asphaltgreen

Zip, zap, zoom

Weer die cirkel, weer die twee meter afstand, wel een ander spel. Een willekeurige speler begint het spel door te klappen en erbij 'zip' te zeggen, tegen de speler links van hem of haar. Die speler klapt op zijn beurt met een 'zap' naar een  speler ergens rechts van hem of haar. En als laatste gaat die speler met een 'zoom' klappen naar een nieuwe speler ergens in de cirkel. Vergeet vooral geen oogcontact te maken! Zo moet het patroon telkens in stand worden gehouden. Om er een moeilijkere draai aan te geven, kan iedereen die niet aan de beurt is op één been gaan staan. Wie valt, ligt uit het spel en gaat zitten.

Bron: Asphaltgreen

Alien

Je hoeft voor dit spel niet helemaal naar de ruimte om afstand te creëren, in een cirkel gaan staan is genoeg. De begeleider in het spel zorgt ervoor dat iedereen een rol krijgt. Iedereen doet z'n ogen dicht en krijgt van de begeleider een tik (tikken met voeten op voeten is de boodschap!) Twee keer getikt? Dan ben je een buitenaards wezen. Als je maar één keer werd getikt ben je een detective. De bedoeling is dat de detective in het midden van de cirkel gaat staan en de aliens probeert te ontmaskeren. De aliens kunnen samen andere spelers meenemen naar de ruimte door te knipogen naar een bepaalde speler. Degene die werden geknipoogt, moeten gaan zitten. De detective heeft drie kansen om de aliens te raden. Om het wat moeilijker te maken: kies voor één alien. 

Bron: Asphaltgreen

Dierenverzorger

Wat is er leuker dan dierengeluiden imiteren? Maak een cirkel (what's new) en kies iemand die dierenverzorger van dienst is. Die gaat in het midden staan, sluit de ogen en zegt hoe de andere kinderen, de cirkel moeten laten bewegen. Al stappend, al springend, op handen en voeten,.. Na een tijdje roept hij 'bevriezen' en moet iedereen stilstaan. De dierenverzorger wijst met z'n ogen toe naar iemand en zegt een dier. Degene die wordt aangewezen moet het geluid van dat dier maken. De dierenverzorger moet dan raden wie van de groep het geluid maakt. Raadt hij het juist? Dan mag hij wisselen van plek. 


Bron: Asphaltgreen

Rood licht, groen licht

1,2,3 piano, maar dan een tikkeltje anders en met meer afstand. Opstellen met voldoende afstand aan de startlijn en go! Iemand staat helemaal aan de andere kant en stelt een verkeerslicht voor. Alle andere spelers zijn auto's. Als het verkeerslicht zich omdraait en 'groen licht' roept, kunnen de auto's vrij bewegen in één rechte lijn vooruit. Wordt er 'rood licht' gezegd, moeten de auto's direct remmen en stilstaan. Beweeg je toch tijdens een rood licht? Ga dan terug naar de startlijn. De eerste die het verkeerslicht bereikt (op 1,5 me afstand), is gewonnen. 


Bron: Asphaltgreen

Rekenspel

Leren rekenen en sportief bezig zijn? Het kan samen! Verdeel de groep in gelijke teams en stel ze op aan de startlijn (uiteraard afstand houden op elke manier, maar dat is ondertussen al wel duidelijk). Verdeel kegels zoals op onderstaande foto. Er is één leider (een wiskundewonder) die telkens een wiskundeprobleem roept, bijvoorbeeld 2+3=? Elke speler van een team moet dan om te beurt de afstand van het aantal kegels afleggen. In dit geval moeten ze telkens naar de vijf kegels rennen en terug. Het is om ter eerste en de volgende van het team mag pas vertrekken wanneer de vorige achteraan in de rij zit. Het team dat als eerste allemaal op de grond zit, is gewonnen. 


Bron: Asphaltgreen

Rivier, oever, rivieroever

Iedereen zet zich op één lijn en één andere speler gaat aan de andere kant van de lijn staan. Hij of zij roept één van volgende woorden: 'rivier', 'oever' of 'rivieroever'. Wanneer er 'rivier' wordt geroepen, moeten de andere spelers springen. Bij 'oever' zetten ze een stap achteruit en bij 'rivieroever' zetten ze een stap zijwaarts. Maakt er iemand een fout? Dan moet die terug naar de startlijn. De eerste die foutloos tot het einde geraakt, is de winnaar. 

Steel de hesp (of iets anders)

Een klassieker! Maar dit keer moet je het voorwerp niet stelen, maar tikken met je voet (100% coronaproof). Er worden twee teams gevormd. Beide staan in een lijn met twee meter afstand naast elkaar en zes meter tussen de twee teams. Iedereen krijgt een nummer, die ze moeten onthouden. In het midden ligt een voorwerp: een kegel, een keukenhanddoek,... Wanneer ze hun nummer horen, rennen ze naar het voorwerp, tikken ze het met de voet en rennen ze terug naar hun team. De eerste speler die het snelste terug in de lijn staat, wint. Op het einde wint het team met de meeste punten. 


Bron: Asphaltgreen

Slow motion race

3, 2, 1: schildpadmodus on! Jep, je leest het goed, een slow motion race. Spelers gaan op een lijn staan en moeten allemaal tegen elkaar racen. Iemand speelt jury. Die persoon zal zeggen hoe de spelers moeten bewegen en oordelen of het wel traag genoeg is. Wie te snel gaat, stopt met bewegen of zijn evenwicht verliest, krijgt vijf seconden straftijd. De eerste speler die over de finish komt, is de winnaar. 


Bron: Asphaltgreen