Een nieuw jaar start bij velen met en goeie resetteketet, zo ook voor slashparent An. Ze heeft één groot voornemen, en meteen ééntje van een knaller van formaat! An nam het besluit om zich te wagen aan #thenobuychallenge. Zes. Maanden. Niets. Kopen. Oegaatdiedatoen?! 

AN 

In mijn fantasie leef ik in een gerieflijke Japanse bungalow waar elk item een plek en functie heeft. Ik draag er een elegant pakje en overschouw de luchtige opgeruimdheid van mijn omgeving. In realiteit heb ik een huis bomvol gerief en ligt een groot deel daarvan in lades te wachten op hun acte de présence. Ik kan ’s morgens niet beslissen over welk kleur ondergoed ik aan moet en overschouw 'the chaos of things' door een mistige waas omdat ik mijn bril niet vind.  Toen ik de oproep zag van de Nederlandse blogger Sara Dubbeldam , wist ik wat me te doen stond. 

Knagend koopgedrag

Een groeiend bewustzijn rond de impact van onze consumptiedrang, propvolle kasten en toch altijd het sluimerende gevoel iets nieuws nodig te hebben: mijn koopgedrag speelt me parten. Naast maatschappelijke en praktische redenen heb ik dus een persoonlijke drijfveer om minder te kopen. Bij ervaringsdeskundigen las ik dat je in een No Buy Challenge verschillende stadia doorloopt die je inzicht over je gedrag en emoties geven. Benieuwd hoe dat bij mij zal uitpakken! 

Alles of niets (of toch bij mij)!

Sommige mensen kunnen goed matigen: ze eten één koekje en kopen één paar kousen. Voor anderen is volledige onthouding de beste kans op succes. Ik hoor bij die laatste soort. Het brengt me rust om bepaalde kwesties mentaal uit te schakelen. Kamperen zonder mobiel netwerk. Een maand geen alcohol. 10 dagen mijn haren niet wassen. Lekker duidelijk is dat! Na zo’n reset heb ik altijd een fijn gevoel: ik wéét dat ik zonder kan.

No Buy Challenge for dummies 

Wie challenge zegt, zegt uitdaging. Iedereen kiest weliswaar eigen regels, maar het mag best pittig zijn! Hier de leidraad die ik - na heel wat wikken en wegen - voor mezelf heb opgesteld.

1. Hoe lang moet dat duren?

Ik kies bewust voor een langere periode van 1 januari tot 1 juli in de hoop een punt te bereiken waarop de focus op niet-kopen plaatsmaakt voor het nieuwe normaal. Ik wil me niet enkele weken inhouden om me dan lam te kopen. Neen, die 6 maanden ga ik nodig hebben om te stabiliseren. Dat is bij die strenge diëten toch ook altijd zo!

2. Verboden goederen?

Dat zijn logischerwijze niet-essentiële zaken waar je het meest en het vaakst geld aan uitgeeft. Dus bij mij komen kleding, schoenen, accessoires, sieraden en cosmetica er voorlopig niet in: niet als aankoop, maar ook niet als geschenk. Ook voor boeken las ik een vastenperiode in. Ik heb nog heel wat ongelezen boeken en kan zo nodig naar de bib. Moet lukken!

3. Wat met gezinsaankopen?

Net als ik, komen mijn man en kind niets tekort. Het basisidee is: behelp je met wat je al hebt. Als dat een half jaar lukt, lukt het misschien wel langer. Als er iets nodig is, dan kijken we eerst of lenen of ruilen ook kan. Benieuwd wat we uiteindelijk toch zullen kopen! Een hond staat bij mijn dochter op nummer 1. Mmm, ik weet eigenlijk niet wat de No Buy Challenge daarover zegt.

4. Omgeving inschakelen

Ik vertelde iedereen die het weten wil over mijn challenge: ondanks licht ongeloof gaan mijn gezinsleden, familie en vrienden me 'on track' houden en motiveren.

5. Temptationnnn

Hoe minder verleiding, hoe beter. Dus haal ik mezelf van mailinglijsten, mute instagramaccounts die me hebberig maken en haal wishlists leeg. En ik ben van plan om even weg te blijven uit de winkelstraten, al wil ik daar na een tijdje opnieuw kunnen rondlopen zonder aan koopimpulsen toe te geven.

6. Compensatiedrang

Regelmatig een uurtje door webshops scrollen, handenvol geld uitgeven aan nieuwe collecties en koopjes, mijn mailbox checken op promo’s: ik hoop op 6 maanden meer rust, meer tijd en minder uitgaven. Ik ga ook alert zijn op compensatiegedrag. Wat zou dat worden: extreem veel mediteren of een persoonlijk record taartjes eten?

7. Van inspiratie tot motivatie

Mijn overtuiging voor deze challenge groeide door podcasts, boeken, films en muziek die me aan het denken zetten. Ik heb ze klaarliggen zodat ik er snel naar kan teruggrijpen als ik de moed verlies.

8. Geen boycot

'Zeg, gaat gij de middenstand boycotten? Net nu!' Nee, dat wil ik helemaal niet. Ik doe dit om bewuster te leven en mijn gedrag beter te begrijpen. Misschien geef ik daarna weer evenveel uit, alleen zal dat met een andere instelling zijn. Ik geloof dat dit op termijn duurzaam is voor iedereen.

Op naar een 'capsule wardrobe'!

Als je, zoals ik, een uitgebreide garderobe hebt, zijn er vaak vergeten items. In plaats van te winkelen, ga ik de boel beter organiseren zodat ik precies weet wat ik heb. Zo kan ik er meer van genieten. Met een goed overzicht lukt het ook om nieuwe combinaties te zien. Cue voor de capsule wardrobe. Voor deze aanpak stel je een garderobe samen met een 30-tal stuks waarmee je outfits maakt die passen bij jouw leven. Geen tijdverlies en elke dag wat om aan te trekken. En als je het internet mag geloven, zie je er altijd piekfijn uit! De luxe van veel keuze vs. de rust van beperkte keuzes: beide visies trekken me wel aan en ik plan de komende maanden elke aanpak een tijdje te testen.

Raar maar waar: wat in de aanloop soms nog een té grote uitdaging leek, voelt nu al een beetje aan als een bevrijding. Misschien zie ik dat binnen een paar weken of maanden wel helemaal anders en doe ik een mega-haul in de winkelstraten. Ik houd jullie op de hoogte!