Iedereen die kiddo’s heeft, maakt er zich vroeg of laat schuldig aan: consumptiedrang. Al die mooie
kleertjes, verleidelijk goedkoop in de grote ketens. Enter schuldgevoel big time. Want: dat blijven
kopen, da’s niet zo vriendelijk voor onze Moeder Aarde. Hanne, Isabel en Lynn vonden dit ook en
riepen Second Kid in het leven. Hét platform waar eerste keus een tweede leven krijgt!
Maar eerst nog even dit: want wat betekent het woord #parentpreneur dat je in de titel leest? Het is een samentrekking van parent + entrepreneur = parentpreneur. In deze reeks belichten we namelijk slashparents die hun eigen onderneming zijn gestart. Niet gewoon werkende ouders, maar moeders en vaders die de sprong hebben gewaagd om zelf iets uit de grond te stampen (en specifiek dan nog in de wereld van #parentfriendly shizzle).

Second Kid, watisda?

Simpel: Second Kid is een online platform waar je kinderkleding kan kopen én verkopen. Maar niet zomaar elke t-shirt of broek: de merken die aangeboden worden moeten de strenge selectie van Hanne, Isabel en
Lynn doorstaan (of zoals Lynn het zo goed zegt: het ‘Second Kid-DNA’). Regel 1: geen fast fashion.
Duurzaamheid on top! Hanne: ‘We bieden tijdloze kleding aan, die lokaal en op een ecologische
manier geproduceerd wordt. Kleren die we écht graag gezien hebben en nu met veel liefde worden
doorverkocht, klaar voor een tweede leven.’ Maar Second Kid is méér dan alleen een website met
kinderkleren. Hanne: ‘We bieden ook expertise aan. Zo schrijven we over trends, houden we  interviews met leuke mama's en bekende kinderkledingwinkels, geven we tips en tricks mee voor jouw kindergarderobe enzoverder! We willen ouders helpen wat tabbladen te sluiten in
hun hoofd, of toch alleszins het ‘kledingtabblad.’ Okeey!
Uit het hoofd van?
Hanne, Lynn, en Isabel dus, drie kick-ass mama’s die overdag een kick-ass job hebben als producer en
redacteur bij de VRT. Zo leerden ze elkaar by day kennen en werden ze by night vriendinnen. Naast
hun jobs zijn ze ook verbonden door hun liefde voor mooie kinderkleding. Wij snappen dat dames!
Hoe het begon.

In den beginne was er een behoorlijke mindswitch. Die kwam, zoals zo vaak bij échte Parentpreneurs, bij de geboorte van de koters. Isabel: ‘We vinden het alle drie belangrijk hoe we eruit zien en we kopen graag. Dus toen de kinderen kwamen, lieten we ons eerst behoorlijk gaan in de ketens van deze wereld. Maar dat voelde na een tijdje niet meer goed. Dus gingen we op zoek naar winkels die wel duurzame én mooie kleding verkopen, maar goedkoop is dat niet.’ Hanne: ‘Het voordeel is wel dat dat tijdloze stukken zijn, die je aan goede prijs kunt doorverkopen.’

Isabel: ‘We zaten zelf met al die hopen kleren in onze kasten, die we niet zomaar tussen miljoenen andere kleren wilden aanbieden op de traditionele platforms. Al was het alleen maar al voor de emotionele waarde die vaak aan kinderkleding hangt. En we zaten al jaren met een commercieel ei dat we bij de VRT niet kunnen leggen.’ Maar dan kwam er plots -tadàà!- DE opportuniteit. In de vorm van een bestaand platform dat, net zoals de kleren van Lynn, Isabel en Hanne ook wat stof zat te vergaren. Isabel: ‘ Die persoon bleek daar niets mee te doen en voor ons betekende het dat we onze plannen eindelijk vorm konden geven.’ De dames namen de boel over en Second Kid werd geboren!

De reacties.

Eén woord: het gemak! Lynn: ‘Veel mama’s bedanken ons dat ze nu al hun favoriete merken op een presenteerblaadje krijgen.’ Bij Maison Slash doen we niet aan stereotiepen, dus vroegen we de dames of er ook papa’s zijn die kopen. Hanne: ‘Nope. 96% van ons cliënteel bestaat uit vrouwen.’ Komàààààn vaders!!!

Wat betekent Second Kid voor jullie?

De drie founders van Second Kid zijn NOG meer gaan nadenken over hun koopgedrag en de gevolgen ervan. Hanne: ‘Ik heb mij op heel veel nieuwsbrieven uitgeschreven, ben veel meer gaan nadenken over wat je nodig hebt in een kinderkleerkast en wat niet. Dat geeft zoveel rust!’


Wat brengt de toekomst?

The sky is the limit voor deze drie vriendinnen. Isabel: ‘We willen secondkid.nl uitbouwen, da’s onze allergrootste droom. We geloven dat daar echt een markt voor is. En een beurs organiseren, oh en misschien ook wel een platform met tweedehandskledij voor mama’s! Maar het moet wel combineerbaar blijven met onze andere jobs, want die doen we veel te graag.’ Euh….wanneer slapen jullie, Isabel, Hanne en Lynn?!

Ok, ik wil nu duurzame kleding kopen (of een tweede leven bieden aan mijn kleerkastinhoud!)

Of jullie zich nu willen overgeven aan een avondje shoppen-zonder- schuldgevoel of zelf de kleerkastinhoud van jullie koters willen aanbieden: alle info vind je hier!