Als je baby's hebt of had, je weet het: dat is een pure aanslag op je interieur. Die babyuitzet komt vaak in de meest schreeuwerige kleuren, van flashy rood over verblindend
blauw naar fel paars. Juks. Om dan nog maar te zwijgen van de ‘made in China’ om ter irritantste
muziekjes. Happy worden we daar niet van (jaja, onze kinderen wel, maar we zijn hier het magazine van ouders ook blij maken enzo hé). Gelukkig zijn er anno 2020 parentpreneurs die aan
onze noden denken en zelfs die van onze planeet. Enter Lil’ Papoe: unieke muziekmobieltjes
die baby-, ouder én interieurvriendelijk zijn. Ammehoela!
Maar eerst nog even dit: want wat betekent het woord #parentpreneur dat je in de titel leest? Het is een samentrekking van parent + entrepreneur = parentpreneur. In deze reeks belichten we namelijk slashparents die hun eigen onderneming zijn gestart. Niet gewoon werkende ouders, maar moeders en vaders die de sprong hebben gewaagd om zelf iets uit de grond te stampen (en specifiek dan nog in de wereld van #parentfriendly shizzle).

Lil' Papoe, geen bagger voor baby's!

Lil’ Papoe (vrij vertaald: kleine inwoner van Papoea-Nieuw-Guinea), is het bedrijf van Helena en Bram, parentpreneurs uit Antwerpen. Zij hebben als missie unieke, handgemaakte, betaalbare, lokale (en dus duurzame!) accessoires te maken voor de allerkleinsten. Hun ‘statement art’ is een muziekwolkje, vervaardigd uit 100% katoen, met een eigen gecomponeerd slaapliedje. Geen dertien-in-een-dozijn, geen massaproductie, maar gecomponeerd door Bram en genaaid in de zetel (iedere avond!) thuis door Helena. Of zoals Bram het zo mooi zegt: ‘Geen bagger voor baby’s’!

Uit het hoofd van?

Helena is voltijds leerkracht, geeft les aan anderstalige nieuwkomers én is bezitter van een diploma ‘Mode & Styling’. Zes jaar geleden werd zij mama van Lionel die 50% Papoea-Nieuw-Guinees is (vandaar dus de naam!) De relatie met zijn papa liep op de klippen, maar in 2019 leerde zij happily after muziekproducer Bram kennen. Deze ontmoeting zou niet enkel privé, maar ook professioneel tot een gouden combo leiden. Hun verhaal bevat namelijk een behoorlijke dosis schone toevalstreffers, zo blijkt.


Hoe het begon.


Toen Helena zwanger was van Lionel, ging ze 10 dagen over tijd. En wat doet een vrouw wanneer ze over tijd gaat? Juist ja, ze geeft zich over aan de nestdrang. Helena: ‘Ik heb toen een paar accessoires genaaid en ik kreeg meteen heel veel positieve reacties van vrienden, vooral op het wolkje. Dat inspireerde me om er meer te naaien, al bleef ik dat enkel doen voor mensen rondom mij.’ Vier jaar bleef het stil, tot Bram op haar pad kwam. Bram: ‘Ik ben dag in, dag uit met muziek bezig. In de periode dat ik Helena en Lionel leerde kennen, was ik net iets kleins en schattigs aan het componeren. Ik zag de wolkjes van Helena en ik vond meteen dat ze daar meer mee moest doen. Ik was geïnspireerd om daarmee muzikaal aan de slag te gaan.’ En vanaf dan ging het snel, zeer snel. Helena ‘We hebben beslist om te investeren en de wolkjes volledig gekeurd op de markt te brengen. In het begin waren we super onzeker, maar met de coronacrisis zagen we onze onlineverkoop stijgen. En nu zijn we ongelooflijk hard aan het groeien. Winkels komen naar ons toe en we werken op veel grotere schaal.‘ Wat zeiden we al? It was meant to be!

De reacties.

Bram: ‘Het allerleukste is om door Instagram te scrollen en plots je eigen lullaby te horen in een story van iemand die je al heel lang zelf volgt en inspireert. Maar vaste leverancier worden van een aantal grotere spelers in de sector, geeft ook een behoorlijke kick.’


Wat betekent Lil' Papoe voor jullie?


Door zelf ondernemers te worden in de duurzame niche gingen Bram en Helena meer nadenken over hun levensstijl. Helena: ‘Ik ben veel bewuster gaan leven. Ik weet nu wat de kostprijs van iets is, hoe iets geproduceerd wordt. En daardoor ga ik nu ook vaker naar een lokaal, duurzamer, maar duurder product grijpen, dan dat ik goedkopere, in het buitenland geproduceerde producten consumeer.’

Wat brengt de toekomst?

Zotjes, maar momenteel doen Helena en Bram alles nog zelf, in combinatie met hun fulltime jobs. En dat is behoorlijk heavy bij momenten. Helena: ‘Wij slapen momenteel heel weinig. Als Lionel in bed ligt trek ik naar mijn atelier. Na 22u belanden we in de zetel en naai ik nog verder terwijl we naar een serie kijken. ‘ Al is de combinatie ergens ook de sleutel tot het succes van Lil’ Papoe. Bram: ‘Elke cent die binnenkomt kunnen we opnieuw investeren, omdat we financieel niet afhankelijk zijn van de omzet die we maken.’ Maar misschien kan er naar de toekomst toe toch eens geNetflixt worden zonder naald in de hand. Bram: ‘Op termijn hopen we een stuk van de productie in andere handen te leggen en zo ook meer producten in ons gamma te kunnen steken. We willen onze fanbase blijven bedienen, en ook grotere kinderen plezieren met duurzame spulletjes.’ Hear hear!


Ok, ik wil NU babyspulletjes kopen die lief zijn voor ons, en onze planeet!

Je kan de wolkjes rechtstreeks bestellen op hun website. Ben je meer van voelen? Hier kan je een lijst met verkooppunten terugvinden. Go, go, go!