We zijn toe aan het laatste deel van de Lunchbox EHBO-reeks! Vier recepten en massa's info gaven we intussen op het alom heersend brooddoos-dilemma. Daarvoor riepen we de hulp in van voedingscoach en slash-parent Amélie. Zij weet van aanpakken als het op brooddozen aankomt, als voedingsconsulente, food blogger , én als mama van drie veeleisende gourmetten. Vandaag sluit ze de reeks af met een nieuw gezond én alweer gemakkelijk recept: kaaskoekjes met amandelmeel. Heb je de drie vorige gemist, kijk dan snel hier:

 Scoren zal je met deze guilt-free koekjes!

Het lekker, gezond, én spannend houden? Het is een hele uitdaging. Deze kaaskoekjes zorgen voor wat fun in de brooddoos en zitten boordevol eiwitten en vetten voor een lang voldaan gevoel. Je hebt er maar 4 ingrediënten voor nodig: amandelmeel, kaas, boter, en een ei. De meeste kinderen hebben genoeg met 2 koekjes, wat ondenkbaar is met een suikervol alternatief. Enne, ze zijn razend populair. Onlangs vroeg dochter Lou om die lekkere kaaskoekjes alsjeblieft niet meer mee te geven naar school. Blijkbaar verzamelt de halve klas dan rond haar om te smeken voor een stukje.

Wathebjenodig?

  • 250 g amandelmeel
  • 150 g geraspte Gouda (extra belegen of oud)
  • 50 g biologische volle boter
  • 1 ei
  • Optioneel: een theelepel gedroogde thijm

Hoemaakjeda?

  • Doe alles in een keukenrobot en mix tot een homogeen deeg. Maak met je handen een bol, druk plat, en leg minstens een uur in de vriezer.
  • Verwarm de oven tot 180°
  • Haal het deeg uit de vriezer en rol met een deegrol tot een schijf van ongeveer 1 cm dik.
  • Steek met een vormpje of een serveerring koekjes uit het deeg en leg ze op een met bakpapier beklede ovenplaat.
  • Bak de koekjes in 10-15 minuten lichtbruin.
  • Haal ze uit de oven en laat ze 10 minuten op de bakplaat afkoelen. Laat ze daarna verder afkoelen op een rooster.
  • Bewaar ze tot 1 week in een luchtvrije doos (al dan niet in de koelkast), en tot 6 maanden in de vriezer.

Et voila!

Twee à drie koekjes zijn ruimschoots voldoende. Verder vul ik de brooddoos met een berg trostomaatjes, paprika, wortelen, komkommer, of overschotjes bereidde groenten.

Wat moet/mag er in de brooddoos? Nog eens kort samengevat:

Kinderen groeien keihard en verbranden massa’s energie. Zo heeft een kind van 10 ongeveer evenveel caloriën nodig als een volwassen vrouw. Nog belangrijker is het aantal eiwitten en vetten dat een groeiend kind dagelijks zou moeten innemen, onder meer voor de goede ontwikkeling van spieren, hersenen, en het zenuwstelsel. Daarom raad ik altijd aan de brooddoos te vullen met een mix uit elke voedingsgroep (eiwitten, vetten, en koolhydraten). Alleen zo krijgt je kind een evenwichtige maaltijd binnen en redt hij het tot de volgende pauze!