Deelauto's bestaan er al even, maar dat is ondertussen al zo 2018 en als je in een stad woont sowieso niet het meest handige vervoersmiddel. Veel gezinnen met jonge kinderen schaffen zich meer en meer een elektrische bakfiets aan. Ecologisch, handig en leuk, maar ook...duur, dus niet weggelegd voor ieders portemonnee. In Mechelen en Leuven hebben ze de hint al begrepen, je kan sinds kort met Cargoroo een elektrische buurtbakfiets delen. Hoe tof is dat?! Slashparent Sarah vertelt het ons.

Van vervaarlijk wiebelende muilezel ...

Ik weet niet of er onder ons, slashparents, nog veel mama's of papa's zijn met een oldskool mechanische tweewieler, maar ik ben in elk geval wel een van hen. En ik beland nog regelmatig in situaties waarin ik halsbrekende toeren moet uithalen om mijn stalen ros stevig in het gareel te houden. Probeer het maar eens, met een groot 5-jarig kind achterop, een kleintje vooraan, enkele tote bags vol boodschappen aan weerskanten van het stuur en nog een boekentas of 2 op de gammele bagagedrager boven het voorwiel. Dat het broze evenwicht snel verstoord kan zijn, zelfs al door een neerhangend hoofdje van een slaperig kindje, maakt het extra uitdagend natuurlijk. Maar echt avontuurlijk, nee, zo voel ik me niet als ik muilezelsgewijs door de stad ploeter. Toch neem ik nog altijd “duuzend” keer liever de fiets dan met de auto te moeten. Als je in de stad woont, is dat een evidentie toch?

... naar the smoothest racer in town!

Toegegeven, ik ben wel eens jaloers op gezinnen met een gestroomlijnde elektrische bak- of cargofiets waar bovenop de kroost ook nog eens allerlei nodig of onnodig gerief bij kan. Tot nu! Want ik ontdekte recent een nieuwigheid in onze stad (het mooie Mechelen, ter info) en dat is: de Cargoroo buurtbakfiets. Die lijken heel erg op of zijn hetzelfde model als de Urban Arrow - voor de kenners. Ik probeerde het uit en jawel, meteen verkocht! Met mijn 2 kindertjes, een verrassings-aperopakket voor omi en opa, en extra jassen en een grote handtas, sjeesde ik gezwind naar mijn geboortedorp en terug. Wat een zaligheid, wat een verschil! Ja, je moet nog trappen en ja, je moet nog sturen (wat even oefening vraagt met zo'n bak vooraan), maar oh, wat bolde het gemakkelijk. En wat voelden mijn kleuters licht. Ook zij waren trouwens dolenthousiast. Het tweede ritje voerde ons naar de winkel en de speeltuin, het derde zal naar de bibliotheek zijn, echt welkom als je kinderen elk zo'n 15-tal boeken uitkiezen maar ze niet zelf willen (ok, kunnen) dragen. Hoera voor de deelbakfiets dus!

Hoewerktda?

Supersimpel: je downloadt de app van Cargoroo op je telefoon, je zet je locatieservices aan en je ziet meteen welke fiets op welke locatie beschikbaar is. Ook het laadpercentage van de batterij staat aangegeven. Je kan er dan eentje reserveren, waarna je 20 minuten hebt om ernaartoe te gaan en het slot te openen. En hop, “pikkel” wegduwen en wegwezen maar. Er is plaats voor 2 kindjes en een maxicosi, er is een gsm- of gps-houder, de remmen en de bel werken zoals het moet en de elektrische aandrijving zet je op in welgeteld 3 seconden. Onderweg kan je via de app de fiets ook parkeren (en vergrendelen). Als je klaar bent, breng je hem naar de locatie waar je hem ophaalde en beëindig je de huur gewoon vanop je telefoon. Klaar is Kees. Momenteel – ik heb het even opgezocht – is het oorspronkelijk Nederlandse Cargoroo bij ons wel enkel in Mechelen en Leuven beschikbaar. Maar misschien kan het netwerk wel uitgebreid worden bij een grote interesse of vraag?

(credits: Cargoroo)

Zijn er ook minpuntjes?

Helaas wel een paar heel kleintjes: de 2 locaties hier in Mechelen zijn toevallig wel heel dicht bij ons in de buurt, maar mensen die verder wonen, moeten dus al iets meer moeite doen. Ideaal zou een systeem zijn zoals met de deelsteps of -fietsen, waarbij het niet uitmaakt waar ze worden afgeleverd (maar ik besef dat er dan wel heel wat meer gebruikers zullen moeten zijn). Of: hoe meer vraag, hoe meer fietsen en dus hoe meer locaties? Voorlopig vind ik het zelf ook nog best duur: 3,50 € per uur. Zeker wanneer je tussenstops maakt, zoals de speeltuin. Hopelijk kan die prijs nog gedrukt worden in de toekomst.
Het grootste nadeel vind ik dat je de fiets enkel en alleen 20 minuten op voorhand kan reserveren, en dus bijvoorbeeld tijdens de week niet kan vastleggen voor een uitstapje of boodschappen in het weekend. Je moet dus altijd geluk hebben dat hij beschikbaar is. Tegelijk is dat volgens mij misschien net de bedoeling van een buurtbakfiets: een deelvoertuig om iedereen uit de buurt de kans te geven om even boodschappen te gaan doen en dus geen dagen aan een stuk beslag te leggen op het exemplaar in de wijk.

Vet/Njet?

Ik ben wel degelijk fan van dit initiatief en ik juich uitbreiding van het netwerk enorm toe! Natuurlijk zou ik het liefst van al een eigen elektrische bakfiets hebben, maar op dit moment is dat hier gewoon niet aan de orde wegens financiële en praktische bezwaren (verbouwingen net achter de rug/tijdelijke coronawerkloosheid/geen garage of berging als parkeerplaats/de school is vlakbij). Dus hallo ja, de Cargoroo is meer dan welkom af en toe!