’s Avonds klinkt het: “Moet ik nu al naar bed, mama?” en ’s ochtends zijn ze er niet uit te krijgen. Geef je kids eens ongelijk. Vooral de overgang van zomer- naar wintertijd (en andersom) verstoort  het slaapritme van velen. Herkenbaar? Voor wie moeite met slapen heeft, volgen hier enkele tech tips. Succes niet gegarandeerd!

moeilijke slapers in huis?

Laten we eens beginnen bij het begin. Als de kinderen gelukkig zijn, zijn moe en va dat ook en scheelt dat heel wat zorgen.

In slaap sussen

De SNOO Smart and Safe Crib (SNOO) is er voor ouders die het welzijn van hun baby willen ‘tracken’. In de wieg, wel te verstaan, want erbuiten heb je niet zoveel aan deze slimme kribbe. SNOO monitort de gemoedstoestand van het kindje en zal afhankelijk van het gedraai, gehuil of andere opmerkelijkheden reageren. Zo wiegt het zelfstandig als je kind onrustig doet en wordt je bij een fikse huilbui gealarmeerd om in actie te komen. Via de bijbehorende app kun je (slaap)patronen leren herkennen en de SNOO nog wat meer finetunen.

“Now, exhaustion is optional”, aldus de fabrikant. Een zeer gedurfde uitspraak wat mij betreft. Maar goed, voor het fikse bedrag van 1160 dollar (ketsjingg!) mag je er wel iets van verwachten natuurlijk.

Bang in het donker

Sommige kinderen zijn angstig voor het donker. Ze vinden het moeilijk om naar bed te gaan. Sterker nog: slapen wordt een moment van stress, in plaats van ontspanning. Ze voelen zich alleen en kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken.


Is een nachtlampje niet voldoende? Dan kun je overwegen om Somnox aan te schaffen. Dit tech kussen bevat allerlei hooggevoelige sensoren die in de gaten houden wat ‘the state of mind’ van dat moment is. Je kind houdt zich eraan vast en Somnox zal rustig ‘mee-ademen’ op een tempo dat rustig maakt. Een gesimuleerde veilige omgeving dus. Enne… het ingebouwde licht gaat minder fel schijnen naarmate jouw kindje in slaap valt. Hoe handig is dat?

Zorg dat ze uitgerust ontwaken

Veel kinderen zijn gevoelig voor licht, zowel datgene wat binnen als wat buiten schijnt. Zorg dus dat de lichtintensiteit geleidelijk afneemt voor je kind naar bed gaat, maar ook dat het licht langzaam feller wordt wanneer het tijd wordt om op te staan.


Je zult denken: daar bestaat toch een Wake-Up Light voor? Maar de Tick Tock Turtle is slimmer dan dat. Hij verduistert/verlicht de kamer, maar let ook op de ademhaling van jouw kind. Zo signaleert hij zo’n 30 minuten voor de wekker gaat, of je kind nog in een diepe slaap ligt, of dat het misschien al beter is om wakker te worden. Want wakker worden vanuit een REM-slaap… daar wordt iedereen ambetant van!

Leren omgaan met het offline leven

Probeer het gebruik van beeldschermen langzaam af te bouwen voor het slapengaan. Dat klinkt heel saai en dat vinden je kinderen vast ook. Maar onderzoek heeft aangetoond dat kinderen makkelijker slapen als ze minimaal een uur van tevoren niet meer naar beeldschermen kijken. Wellicht dus toch het proberen waard.

Enhoezitdametu?

En hoe zit het met jouw slaappatroon? Ga je enigszins op tijd naar bed of liever laat? En kun je rustig doorslapen of word je (meerdere keren) gestoord tijdens je nachtrust? Misschien is het je partner (dude!) wel waardoor je niet geniet van jouw slaap. Misschien helpen deze trucjes wel om je enige (slaaptijd)winst te geven?

Napflix

Deze tip staat haaks op ‘het leren omgaan met het offline leven’, maar goed, als de kinderen naar bed zijn, hoef je dat goede voorbeeld ook niet te geven natuurlijk. Napflix is precies wat je denkt dat het is: napping + Netflix. Een soort Netflix om mee in slaap te vallen dus. Wat je er ziet? Een open haard of knuffelende panda's. Het kan ook zijn dat je iemand een puzzel ziet leggen. Boring om naar te kijken, maar toch vermakelijk genoeg om je brein van piekergedachten af te helpen. Heerlijk slaapverwekkend!

Snurkende partner?

Snurkend lief in bed? Je hebt vast van alles geprobeerd om dat te verhelpen, maar mocht dat nog niet de crux zijn, dan kun je altijd nog het QuietSleep SmartMask Anti-Snoring Sleep Mask proberen. Dat zijn behoorlijk veel woorden voor een slaap gadget, I know. Maar waar het op neerkomt is dat dit slaapmasker snurk-geluiden dempt. Handig voor jou! Nu maar hopen dat dat snurk-monster zelf ook een beetje uitgerust wakker wordt.


Nieuw matras

Te warm of te koud? Een extra deken op bed of juist niet? Grote kans dat jij en je partner wel eens discussiëren over de warmte van het liefdesnest. Tja, vrouwen hebben het over het algemeen vaak kouder dan mannen. Logisch dat de warmte van het bed een veelbesproken onderwerp is binnen de slaapkamer.

Maar… what to do about it? Check onderstaande video eens! Dit bed kan jullie allebei verblijden.


Dreem hoofdband

Desperate times call for desperate measures. De Dreem moet ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt. Je plaatst deze band om je hoofd en connect ‘m met de bijbehorende app. Dreem meet jouw hersenactiviteit en speelt hier slim op in als het merkt dat jij te onrustig bent om in slaap te vallen. Lichte signalen worden naar je brein gestuurd en ook via audio maakt de hoofdband jou rustig. Helemaal handig is de functie die bijhoudt wanneer jij uit je REM-slaap komt: Dreem heeft een wek-functie die hier rekening mee houdt. Zo wordt je nooit wakker gemaakt vanuit een diepe slaap.

Good night, sleep tight!