Jouw sporen zijn heel waarschijnlijk gewist van toen je in de jaren ’80 of ’90
in dat lelijk zelfgemaakt pakje naar school werd gestuurd. Want sociale media, dat bestond nog niet. Maar hallo 2019 waarin (groot)ouders en kinderen helemaal losgehen op Facebook, Instagram, Youtube en TikTok. Afspraken maken hierover is breuh. Speel in de plaats gewoon dit geniale spel!

Om jullie roedel te behoeden van een social media meltdown lanceert MediaNest deze maand een super vet spel. 'Screentje Dealtje' helpt jullie om samen met je kinderen en partner afspraken te maken over hoe je te gedragen in de virtuele wereld. Go check it out! Wil je graag al wat inspiratie over hoe andere huishoudens omgaan met sociale media? Lezen maar.

SHARENTING

Dat is een samentreksel tussen parenting + sharen. Je weet wel: je wilt de privacy van je kinderen wel beschermen, maar jouw kind is toevallig ook de mooiste en liefste van de hele wereld, en je hele online vriendenboek moet dat zien en weten. Of toch niet?

Valeska (mama van twee): "Ik post sinds een jaar nog zelden foto’s van de kinderen. Sowieso nooit in gênante situaties. Op Instagram post ik sowieso nooit gezichten van hen. Ik vind niet dat ik het recht heb hen te kijk te zetten. Maar ik volg wel accounts die hun kinderen showen op sociale media. Dat is dubbel van mezelf, dus no judgement." 

Evy (mama van drie): “Ik kies zorgvuldig welke foto’s ik deel of wat ik schrijf. Mijn man zit niet op sociale media, maar soms bespreken we wat wel en niet kan en we zitten altijd op dezelfde golflengte. Een pamperkont kan nog, maar geen naakt of badfoto’s.” 

Marie (mama van twee): “Mijn dochter van bijna 6 mag zelf beslissen of ik een foto van haar online zet of niet. Soms zegt ze expliciet dat ik iets niet mag delen, omdat ze er bijvoorbeeld gek op staat. Dan respecteer ik dat, ook al vind ik het zelf wel een mooie foto.” 

Femke (mama van drie): “Mijn man en ik hebben geen regels over wat er van de kinderen op sociale media mag komen. Ik vind dat wel knap als mensen niks delen van hun kinderen, want wie zijn wij om te beslissen wat er voor eeuwig online staat? Maar, anderzijds denk ik, fuck it, het is te laat nu. Ik let er wel op de kinderen er niet naakt op te zetten.” 

TikTok, het is de puberteit hier! 

Respect voor die tieners en tweeners (*tussen kind en tiener*). Die copen niet alleen met de eerste snorharen, beginnende menstruatie, hormonale opstoten et cetera. Ze moeten zich ook voor het eerst een weg banen door de sociale media. Met of zonder hulp van hun ouders.

Kristof: "Mijn zoon is 10 en heeft nog geen sociale media. We vinden dat te vroeg. Hij experimenteert wel met Youtube. TikTok is enkel om te kijken en niet te posten." 

Kleo: “Mijn oudste is 10 en zit op TikTok, maar wel onder mijn account zodat ik alles kan nakijken. Ze mogen ook enkel mensen toevoegen die ik ken. Tot nu loopt het goed en geeft het mogelijkheden om te bespreken waarom afspraken nodig zijn. Hopelijk neemt ze er iets van mee als ze zonder mij op sociale media zit. “ 

Ann (mama van twee): “Er zijn duidelijke regels, maar dat is echt al fout gelopen, zeker het eerste jaar dat mijn jongens op sociale media zaten. Ze mogen enkel mensen toevoegen die ze in het echte leven ook kennen, niets schrijven wat ze in het echt ook niet tegen iemand zouden zeggen. En ’s avonds geven ze hun gsm af. Op Instagram houden hun stiefbroers mee een oogje in het zeil.“ 

Frederika (mama van drie): “Wij hebben eerder onuitgesproken regels. Ze weten wel wat ik niet graag heb. Geen ruzies uitvechten online, en niet roddelen. Ik heb ook niet graag dat ze foto’s van ons interieur posten of privé-dingen van zichzelf of familieleden tonen of vertellen aan anderen.” 

Sophie (mama van vijf): “Doordat ik zelf veel post, weten ze wat wel en niet kan. Als ze een foto of een video online plaatsen, mag dat niet in hun blootje.” 

Annelies (mama van twee): “We hebben een gsm geprobeerd voor onze zoon, maar in die groepen werd er soms stevig gescholden. Niet door onze zoon, maar hij zit er natuurlijk wel in. We hebben de handel dus terug weggenomen. Hij heeft nu enkel een TikTok-account, gekoppeld aan mij, dus ik krijg alle berichten. Dat werkt prima, en hij is ook meer open naar ons op die manier.”

It takes a village...

...to raise a child, maar ook to screw it up on social media. Tegenwoordig zitten ook de grootouders, suikertantes en nonkels op het worldwideweb, en passen zij ook vaak op de kinderen.

Mama van Mias: “Wij willen niet dat elke keer als onze zoon ergens gaat spelen er die dag duizend foto’s online verschijnen. Daarom hebben we een besloten familiegroep gemaakt op Facebook.”

Liesje (mama van twee): “Ik wil niet dat familie of grootouders mij of de kinderen zomaar taggen of foto’s delen met iedereen. Liefst alles eerst even in overleg.”

BlijveN ADEMEN !

Na al deze getuigenissen nood aan een plastiek zakske om in te blazen? Wacht, wij hebben nog iets veel beter voor u. Screentje Dealtje is een tof spel van MediaNest om op een niet betweterige manier met je gezinsleden afspraken op te stellen over hoe jullie je samen op sociale media kunnen gedragen. Hup dan! Deze kant op!


Voor dit artikel werkte Maison Slash samen met MediaNest. We publiceren hier enkel merken die bij ons/jullie passen, en waarin we zelf geloven. Je zal ons nooit horen zeggen dat iets gezond is, als we daar niet zeker van zijn. Of dat iets plezant is, als dat niet zo is. We vertellen geen onzin. Beloofd. Hoe wij tegenover advertenties staan, lees je hier