Yep, de toon is reeds gezet, de donkere dagen komen er aan. Wat zoveel wil zeggen als gezellig onder de dekentjes met een boek of een binge watching waardige Netflix reeks, en deugddoende wandelingen in de bossen. So far so good, want samen met deze herfstige topactiviteitjes komt er bij menig mens ook herfstmoeheid kijken. Wil je deze ongemakkelijkheid keihard tegengaan? Wil je dat tekort aan vitamine D de komende seizoenen de kop in slaan? Dan heeft dokter Maison Slash alvast wat tips voor jou!

Helaas hebben wij niet alles voor het zeggen als het op zonlicht aankomt (man, wat zou de lucht er boven Belgie anders uitzien!) Dus is het soms geduldig wachten op een enkel straaltje zon tussen wat stormachtig herfstweer door. Maar dat wil niet zeggen dat je intussen besluiteloos voor je uit moet blijven staren. Nee hoor. Dat moe en lusteloos gevoel kan je vermijden door wat extra vitamientjes D. En weet je wat? Die vitamine zit niet alleen in zonlicht, maar òòk in bepaalde voeding! Welke? Ah, dat gingen we net vertellen.

Vette vis

Voorbereidend aan de slag voor je winterdip? Zet dan wat vaker vette vis op het menu en je krijgt een vette vitamine D-boost. Zoek naar zwaardvis, wilde zalm, haring, sardines en tonijn uit blik, want die bevatten naast veel vitamine D ook heel wat goede vetten en proteïnen. Je kan er in de keuken én in de lunchbox bovendien alle kanten mee uit! En vergeet hierbij ook niet te denken aan dat MSC label op de verpakking!

Paddenstoelen

Ben je vegetariër? Weet dan dat paddenstoelen één van de weinige niet dierlijke bronnen van vitamine D zijn. Hoe meer licht ze kregen bij het groeien, hoe meer vitamine D voor jou! Bon, waar is hier onze toast champignon?

Een stevig ontbijt= vitamine D-bom!

Dit is misschien nog de meest geweldige tip! Want wist je dat je ontbijt je al een heel eind op weg zet tijdens donkere dagen? Probeer zo gevarieerd mogelijk te eten (nomnomnom) en hou daarbij rekening met deze tips:

  • Snel en smakelijk een hele hoop vitamines naar binnen werken doe je met een heerlijk vers glas appelsiensap! Naast vitamine D krijg je zo ook vitamine A, B, C, foliumzuur, kalium en vezels binnen. De suikers negeren we even, ok?
  • Daarnaast hou je met een glas melk en een potje yoghurt je vitamine D-niveau op peil en krijg je ook nog eens calcium, fosfor en vitamine B2 binnen. Wat wil een mens nog meer?
  • Een eitje misschien? Zeker! Eigeel is een natuurlijke bron van vitamine D en geeft je dag een powerboost. En ook hier geldt: hoe meer zonlicht de kippen zagen, hoe meer vitamines! Hoog tijd om een kip te nemen dus!
En verder …. geduld is een mooie deugd!