‘Wat eten we vandaag?’ Dé vraag waar we met z’n allen de kriebels van krijgen. Want waar haal je elke keer weer die inspiratie? Om je op weg te helpen, vragen we elke maand raad aan een slashparent/foodblogger (ja, dat is een dubbele slash). De laatste in de reeks:  Evelien Van Renterghem -blogger én auteur van deze reeks- laat ons meekijken in haar weekmenu.

Evelien werd 36 jaar geleden geboren in de zelfverklaarde ‘familie eet’. Sinds een 10-tal jaar roert ze in de potten in Melle, bij Gent. Haar dagelijkse kost is voor Jan, uitgeweken kempenzoon voor wie de uitdrukking ‘de liefde van de man gaat door de maag’ werd uitgevonden. En ook haar twee dochters Julie van 5 en Olivia van 3 zijn twee foodies in spe. Evelien deelt haar kookkunsten op de blog Good food, good people, good times. Het motto van haar blog is: ‘mostly healthy, always yummie’. Ze inspireert haar volgers met gezonde, eenvoudige gerechten die vaak ook kidsproof zijn. 

Kook je elke dag?


Ja, ik kook zo goed als elke dag verse kost. Wij kunnen op het werk niet  warm eten en zelfs als dat zou kunnen, dan zouden we daarvoor passen. ’s Avonds boterhammen eten, dat gaat echt niet voor ons, dat zou echt een straf zijn. Het scheelt natuurlijk dat koken mijn hobby is.  Ik snap wel dat niet iedereen dat ziet zitten. 

Eten jullie allemaal samen ’s avonds?


Ja, we eten bijna altijd samen met de meisjes. Gelukkig werken we allebei dichtbij huis, waardoor dat ook praktisch haalbaar is. Ik plan tijdens de week eenvoudige gerechten in, die op een half uurtje op tafel staan. Of ik doe de avond voordien al wat ‘food prepping’. Op die manier lukt het om rond half 7 à 7 uur samen aan tafel te zitten. De meisjes genieten daar echt van en ik denk dat dat er ook mee te maken heeft dat ze zoveel lusten. Op vrijdagavond gaan we vaak voor een tête-à-tête, wanneer de meisjes al in bed liggen. Onze gewoonte om het weekend goed (en wat rustiger) in te zetten.

WAT IS HET LIEVELINGSGERECHT BIJ JULLIE THUIS?


Met pasta scoor ik altijd, zowel bij de meisjes als bij de papa.  Ook onze vegetarische wok, die bijna wekelijks op tafel komt, is een hit. Het is nochtans niet echt kinderkost, maar als ik die een tijdje niet gemaakt heb, vraagt Julie er zelf om. Ze mogen aan tafel zelf nog hun bordje op smaak brengen met sojasaus, sesamolie en gedroogde ajuintjes. Het feit dat ze zelf nog wat mogen ‘koken’ aan tafel maakt dit gerecht voor hen wellicht wat extra speciaal.



Heb je tips om snel iets op tafel te toveren?

Een stukje gebakken vlees met groenten, is altijd snel klaar. De groenten kuis en/of snijd ik soms al de avond voordien, wanneer de meisjes in bed liggen of ik kuis meteen een dubbele portie. Als we koolhydraten eten, dan is dat vaak pasta, tortilla wraps of gestoomde krielpatatjes (die ik niet schil). Dat staat allemaal in no time op tafel. Ik heb ook altijd chili sin carne in de diepvries. En soms maak ik op zondag al een ovenschotel klaar die ik op maandagavond in de oven kan schuiven.

Eten je kinderen mee wat de pot schaft?


Ja, zo goed als altijd. Ik vind het belangrijk dat de meisjes alles leren eten en ik heb geen zin om twee potjes te koken. Bij sommige gerechten maak ik wel een variant die kidsproof is. Als we rauwkost eten bijvoorbeeld, dan maak ik voor ons een kommetje tomaat en komkommer met dressing en voor hen zonder. Al verkiest Julie tegenwoordig ook al vaak de ‘grotemensen’ versie. Als ik pasta of wok bereid, dan maak ik die niet te pikant. En als er eens iets op het menu staat wat ze écht niet lusten (aubergine of witloof), dan doe ik een blikje erwtjes of een pot appelmoes open. Al moeten ze wel altijd één hapje proeven. 

Onthul ons jouw weekmenu!


Sinds we kinderen hebben, maak ik elke vrijdag een weekmenu. Ik werk die dag niet en dan heb ik tijd om wat in mijn kookboeken te snuisteren of om wat inspiratie op te doen bij mijn foodblogcollega’s. Ik schrijf het menu op een briefje, dat ik op de koelkast hang, en ik geef mijn boodschappen in bij Collect en Go. Dat bespaart ons tijd op zaterdag. 

Vlees haal ik tijdens de week bij de slager of pak ik uit de diepvries. Al eten we sinds ik met mijn blog begonnen ben ook steeds meer vegetarisch. In het weekend koop ik bij de bakker drie grote broden, die we in halfjes invriezen. Zo hebben we tijdens de werkweek elke dag ‘vers’ brood op tafel. Ook groenten en fruit haal ik halverwege de week soms nog eens vers. 



Woensdag: gebakken kipfilet met rauwkost enen yoghurtdressing
Donderdag: wraps met chili sin carne, ijsbergsla en hummus
Zondag:  rundsbrochettes met rauwkost en krielpatatjes in de oven

De ovenschotel die we op zaterdag eten, komt vaak terug in ons menu. In de zomer vervang ik de wittekool door bloemkool. Het is een snelle manier om bloemkool met een sausje te serveren, zonder een bechamelsaus te moeten maken. Ik maak de schotel al op zondag klaar en serveer hem op maandag met een fris groen slaatje.

De vegetarische wok en de snelle pasta zijn twee vaste waarden in ons weekmenu. De wok plan ik meestal in het begin van de week, omdat die veel verse groenten bevat en de pasta wat later in de week, omdat die enkel ingrediënten uit de voorraadkast bevat.



Op woensdag en zondag eten we een stukje vlees met rauwkost. Meestal is dat komkommer, tomaat en sla. Voor de komkommer gebruik ik de vinaigrette van mijn schoonmoeder: azijn, water en veel gedroogde dille. Yoghurtdessing maak ik in de zomer vaak: ik meng de helft mayonaise en de helft natuuryoghurt, eventueel met nog wat azijn en versie bieslook. Een gezonder alternatief voor mayonaise.

Op donderdag staat het eten supersnel op tafel. De chili sin carne komt uit de diepvries. Ik hoef hem dus enkel op te warmen en wat ijsbergsla te snijden. Soms eten we dit met hummus, soms met feta (en soms met de twee :-)).

Het bulgurslaatje van zaterdag is lekker met een gebakken worstje erbij of voor een vegetarische versie met wat verkruimelde feta.