‘Wat eten we vandaag?’ Dé vraag waar we met z’n allen de kriebels van krijgen. Want waar haal je elke keer weer die inspiratie? Om je op weg te helpen, vragen we elke maand raad aan een slashparent/foodblogger (ja, dat is een dubbele slash). Deze maand laat blogster Alexia Stevens ons meekijken in haar weekmenu.

Alexia is een thirtysomething (ok, bijna fortysomething) uit Kontich. Ze is getrouwd met Matthieu aka Mr. Husband. En is mama van Jérôme, een krullenbol van 11 die graag mee in de keuken staat en Valentine, een prinsesje van 8 dat het liefste rood fruit, boontjes, pizza, ijsjes en frietjes eet.

Aangezien Mr. Husband glutenallergie heeft en Alexia en dochter Valentine lactose-intolerant zijn, is koken soms een echte uitdaging in dit gezin. Alexia deelt haar gluten- en/of lactosevrije gerechten op haar blog Must Be Yummie en sinds kort ook in haar kookboek Iedereen Eet Mee.

Eten jullie allemaal samen ’s avonds?

We eten spijtig genoeg enkel op woensdag en in het weekend samen. Ik ben op maandag, dinsdag en donderdag meestal pas rond 20 uur thuis en dan hebben de kinderen al gegeten. Mijn man en ik eten dan samen wanneer ze in bed liggen. We volgen met ons twee nogal een Mediterraans ritme. Op woensdag en in het weekend maken we wel graag tijd om met het hele gezin samen te eten en te koken. Ik merk dat de kinderen makkelijker iets nieuws proeven als ze het helpen klaarmaken.

Hoe pak je het aan om te koken voor een gezin met voedselallergieën? 

In het begin was het even wennen en vooral veel uittesten en opzoeken. Vroeger kookte ik aparte potjes, maar nu eten wel allemaal hetzelfde. In mijn boek Iedereen Eet Mee wil ik laten zien dat het niet zo moeilijk is om lekkere allergievriendelijke gerechten klaar te maken en geef ik ook wat tips & tricks mee. 

Voor mij zijn twee zaken belangrijk: een goede planning en een goed gevulde diepvriezer. We proberen ook meer en meer groenten te eten en ik zet minstens twee keer per week een vegetarisch (soms zelfs vegan) gerechtje op tafel, zoals een Dahl of quinoaburgers.


Heb je tips om je kinderen meer groenten te doen eten?

Ik ‘verstop’ de groenten: in sauzen, in smoothies, in soepen en in stoofpotjes. Mijn dochter eet bijvoorbeeld heel flink witte kool, sluimererwten en aubergine fijngesneden in de wok. Maar o wee als ik dit zo op haar bord leg. Dan doet ze net alsof ik haar wil vergiftigen!

Waar haal je je inspiratie voor wat je ’s avonds op tafel tovert? 

Ik koop regelmatig nieuwe kookboeken en kookmagazines (veel te veel!). Ik kan er echt van genieten om die te doorbladeren en dan te bedenken hoe ik de recepten kan aanpassen aan onze noden en smaak.  Minstens één keer per week probeer ik iets nieuws uit. Ik volg niet graag recepten van A tot Z en ik ben al helemaal niet goed in het afwegen en afmeten van hoeveelheden. Noem het een soort van keukennonchalance?

Op reis doe ik meestal ook heel veel inspiratie op. De eerste stop op vakantie is de lokale (super)markt om te gaan kijken wat er allemaal beschikbaar is. Ooit ben ik uit Londen thuisgekomen met drie extra tassen. Ik had de Wholefoods ontdekt. haha!

Hoe regel je de boodschappen?

Ik maak in het weekend een weekplanning op en bestel de grote boodschappen online, zodat ik alles maar moet afhalen. Voor een stukje verse vis of vlees ga ik in de week naar de vishandel of beenhouwer, maar het gebeurt ook dat we voornamelijk vegetarisch eten. In het weekend ga ik ook graag naar de markt, maar dat is dan eerder om te shoppen voor het oog en de goesting dan voor mijn grote boodschappen. Ik werk als recruiter en ben veel onderweg. Asperges en aardbeien koop ik dan vaak bij de kweker zelf, echt een aanrader mocht je er eentje in de buurt hebben!

Maak je soms grote porties voor de diepvries?

Havermoutpannenkoeken, quinoakoekjes, spaghettisaus, kalfsblanquette, stoofvlees en soep kan je altijd in mijn diepvriezer vinden. Ik pers ook één keer per maand een kilo gember en vries het sap dan in in ijsblokjesvormpjes. Heel handig om wokgerechten, sauzen en limonade mee te maken. Qua groenten en fruit heb ik altijd bananenschijfjes, frambozen, mango, spinazie, erwtjes, prinsessenboontjes en edamameboontjes in mijn diepvries.

Onthul ons jouw weekmenu!

Op vrijdagavond of zaterdagochtend nestel ik me in de zetel met een tas thee en wat kookboeken of magazines. Ik hoor ook eens bij de kinderen of ze speciale ‘goestingskes’ hebben en stel dan een weekmenu op, rekening houdend met de planning van de week.

 

Maandag:    lasagne van courgette

Dinsdag:       wok met vijfkruidenpoeder (kids) en Dahl

Woensdag:  zeebaars met tomaten en granaatappelsalade

Donderdag: courgetti en pasta bolognese

Vrijdag:          naar de pizzeria

Zaterdag:      omelet met champignons en bieslook

Zondag:        groentekroketjes, gebakken patatjes en salade


De lasagne die we op maandag eten heb ik al op zondag gemaakt, zodat ik hem enkel in de oven moet schuiven. Ik gebruik courgetteplakjes i.p.v. pasta en de bechamelsaus maak ik met rijstbloem en lactosevrije melk. 

Op dinsdagavond maakt onze favoriete babysit een vegetarische wok voor de kids. Nadat ik ze met de nodige knuffels in bed heb gestopt, maak ik een Dahl voor mijn man en ik.

Op woensdagmiddag eten we soep van zoete aardappel met gebakken kikkererwten. In de namiddag heb ik tussen het rondrijden met de kinderen nog een uurtje tijd om het avondeten voor te bereiden. Ik maak de salade met tomaten en granaatappel al klaar, zodat ik ’s avonds enkel nog het stukje vis moet bakken.

Op donderdag werk ik ook weer later en eten de kids alvast pasta bolognese met saus uit de diepvries. Ik kies voor de helft courgetti en de helft (glutenvrije) pasta, zo hebben ze een extra portie groenten binnen. Onze favoriete bolognese? Veel verborgen groenten, lekker gehakt en geduld. Het recept vind je in mijn boek!

Na de hockeytraining van mijn zoon trekken we op vrijdag naar restaurant Orso in Antwerpen voor een lekkere (glutenvrije en lactosevrije) pizza.

Op zaterdag moeten we naar een feest, dus veel zullen we ’s avonds niet meer eten. Aangezien de kinderen misschien toch nog een hongertje zullen hebben, zorg ik dat ik alles in huis heb voor een snelle omelet.

Zondag is kookdag. Ik bereid al wat gerechten voor de rest van de week voor: ik rooster groenten in de oven om lunchsalades mee te maken, er staat soep op het vuur voor woensdagmiddag en het eten voor maandagavond staat al in de oven. ’s Avonds eten we groentekroketjes. Ik maak een dubbele portie, om in te vriezen.