In deze tijden is het belangrijk om af en toe eens tot rust te komen. We zitten dan wel een hele dag in ons kot, het leven stopt niet opeens. De aan-knop bij kinderen die doet het zeker en vast, maar af en toe moeten we lang zoeken naar de pauze-knop. Alles even op een rijtje zetten, daar hebben kinderen af en toe baat bij. Geef je koter eens de tablet, maar dit keer niet voor een spelletje Dora of een vlog van Enzo Knol. Nee, tijd voor wat meditatie op kinderformaat! Alle activiteiten zijn geschrapt, dus geen excuses. Tijd zat om te leren mediteren met je doorgedraaide snotneus!

Meditatie zorgt er niet alleen voor dat je rustig wordt, het boost ook nog eens de creativiteit en helpt om te kunnen focussen. In het begin is het niet altijd even gemakkelijk om te leren mediteren, maar deze stapjes kunnen je helpen. 

hoe begin ik eraan?

Zet je koter, klein of groot, even op de zetel, of een rustig hoekje ergens in huis. Of kies ervoor om samen een soort tempeltje te maken, dat kan dienen als vaste meditatieplek. Zorg er vooral voor dat je kind zich veilig voelt en dwing hem of haar zeker niet tot mediteren, dan heeft het geen enkele zin. Ga er op een speelse manier mee om. Kleermakerszit hoeft niet, we gaan nu ook niet overdrijven. Maar zorgt wel voor een rechte rug en schuif alle afleiding in de buurt even uit de weg. Dan ben je klaar om te starten!

Welke opties zijn er? 

Kies voor een boek of een luisterverhaal

Online vind je vele boeken met cd's. ‘Stilzitten als een kikker’ is er zo een populaire voor kinderen tussen de 5 en 12 jaar. Dit boek met cd, staat bomvol meditatie oefeningen. Luisterverhalen maken kinderen creatiever in hun denken, ze kunnen hierbij hun fantasie de vrije loop laten. Jeanette Sjardijn is hier in haar werkleven mee bezig als coach en zet zulke luisterverhalen gratis beschikbaar op haar website. Tegen betaling kan je er heel goede vinden op deze site

OF DOWNLOAD EEN APP

Van dat boek bestaat ook een app: stilzitten. Je stelt zelf in wanneer je wilt mediteren en ontvangt automatisch een herinnering. Je kan ervoor kiezen om je te laten leiden door een stem of enkel en alleen door een klankschaal in het begin en aan het einde. Meditation Moments heeft ook een mooie app met toegang tot Nederlandstalige kindermeditaties. 

Youtube = meditatieparadijs

Op Youtube vind je, zoals altijd, enorm veel. Op Yogaplazza kan je verschillende filmpjes vinden voor de leeftijd tussen 4 en 12 jaar. Een vrouw met aangename stem, neemt je kinderen mee in een verhaal. De kindermeditaties van Meditation Moments, met een muziekje op de achtergrond, zijn eenvoudig, rustgevend en zorgen voor een zelfzeker gevoel bij je kind.  

10 tips van meditatie-expert Chantal De Werd

  • Kies een moment dat je kind zich kan ontspannen. 'S ochtends direct na het opstaan of 's avonds voor het slapengaan zijn ideaal. 
  • Kies voor een rustig plekje in huis, zonder al te veel afleiding.
  • Praat voor je begint samen met je kind over de dingen waar hij/zij die dag dankbaar voor is. Dat zorgt voor positieve gedachten en die heb je nodig om te mediteren. Zo ontstaan er hogere trillingen in je lijf en wordt je energie in een hogere frequentie gezet. 
  • Zorg dat je koter het warm heeft, een dekentje kan hierbij helpen. 
  • Maak het gezellig en zorg dat hij/zij zich veilig voelt in de omgeving. Een lekker geurtje kan helpen, maar dat is persoonlijk. 
  • Lotushouding lukt niet? Niet erg, een rechte rug is het allerbelangrijkste voor de doorstroom van de energie. Zet je blote voeten dan ook plat op de grond, zodat ze in contact staan met de aarde.
  • En die ogen willen ook maar niet sluiten? Ook niet erg, plaats een (valse) kaars zo'n meter voor je kind en probeer hem of haar te laten concentreren op die kaars. 
  • Gebruik verhaaltjes met op de achtergrond binaurale muziek. Gewoon stilzitten en mediteren is voor een kind te moeilijk. 
  • Gebruik een koptelefoon, de muziek werkt zo beter in op de hersenhelften en zo kan er ook niet gestoord worden.
  • Drink na de meditatie een beetje water. 

9AN3APxkWaFzXzxeerk320ZGoFB3h3dx18YJFJ1G.jpeg

Wat we nog willen zeggen!

De komende weken is het van creatief zijn met puzzelen en veel nieuwe dingen uitvinden voor iedereen. Maar vooral ook van heel correct de opgelegde maatregelen op te volgen. De paasvakantie hangt er sowieso al aan, maar laat ons er vooral alles aan doen om ons van een geweldige zomer te voorzien. Dus:
  • Was je handen! Iedereen! Regelmatig! Grondig!
  • Val oma en opa lastig, maar doe het alleen online. Je kan ook taartjes eten via skype!
  • Ga wandelen, fietsen, lopen; dat wordt ook aangeraden. Maar doet dit enkel in gezinsverband! Er mag ook nog 1 iemand buiten het gezin mee, maar NIET oma of opa.
  • Je mag ook met 1 vriend of vriendin gaan wandelen. Wijn kan/mag voor deze uitzonderlijke situatie uit een drinkbus gedronken worden. Hou wel je afstand en proost in de lucht!
  • Als je op de hort bent en je komt andere mensen tegen, hou je afstand. Dat wil zeggen dat je minstens anderhalve meter uit elkaars buurt moet blijven.
  • Zorg voor jezelf, elkaar en keep on smiling!