Een nieuwe maand, een nieuw boek voor in onze boekenclub! Deze keer is het de beurt aan 'Mijn schaduw is roze'. Een boek dat de strijd aangaat met onze stereotype gedachten, maar vooral de allermooiste boodschap ooit meegeeft. Volgens slashparent Liesbeth is dit boek dan ook een must in elke boekenkast. "Er zijn nog zoveel kinderboekjes met stereotiepe beelden van schattige meisjes en stoere jongens, maar zo zit de wereld niet altijd in elkaar."

Vorige maand testten we uitgebreid het te gekke 'Boek voor ontdekkingsreizigers in België'  van dingenzoekers uit, en hier zijn we alweer met een nieuwe aanwinst dat nu te koop is onze shop. 'Mijn schaduw is roze' is een vertaling van het engelstalige boek 'My shadow is pink' van Scott Stuart. Het boek gaat over een jongetje die het gevoel heeft dat zijn schaduw roze is, terwijl die van zijn papa, opa en broertjes altijd blauw is geweest. Het jongetje wil graag kleedjes dragen en zijn schaduw danst in het rond, maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Op een mooie manier gaat dit boek dus de strijd aan met de stereotype verwachtingen in de maatschappij. Dit allemaal op maat van kinderen en met de mooiste tekeningen.

Slashparent Liesbeth is mama van Hannelore (17), Otis (8), Viggo (6) en Ezra (4). De jongste spruit van de familie houdt van roze, glitter en kleedjes. Het ideale testpanel dus voor ons nieuwe boek. En ze waren meteen verkocht. "Voor onze jongens was het meteen duidelijk dat de schaduw van het hoofdpersonage net hetzelfde was als die van Ezra. En Ezra? Die was meteen verkocht door de cover met glitters en de prachtige jurk!", krijgen we van Liesbeth te horen.

(Voor)leesboek

Ten huize De Puysseleir hebben ze sinds kort dus een nieuwe topper in de boekenkast. "Ik vond het zelf eerst een beetje raar omdat er heel hard de focus werd gelegd op het anders zijn. Thuis maken we niet zoveel onderscheid tussen jongens- en meisjesdingen en niemand heeft het dus ooit raar gevonden dat Ezra kleedjes draagt en roze schoenen heeft." Ezra was dan ook meteen verkocht aan het boek, al weten we niet of dit kwam door de glitters of de herkenbaarheid. Voor Ezra en zijn broertjes was het wel meteen duidelijk dat dit boek over de jongste telg van het huis ging." Ze vonden het heel normaal dat een jongen kleedjes draagt en van roze houdt, dus stonden niet meteen stil bij de mooie boodschap van het boek. Het was voor hen wel meteen duidelijk dat dit boek niet over Otis of Viggo ging, maar echt een boekje was voor Ezra."

Otis las als oudste van de drie het boekje voor voor zijn jongere broertjes. Het boekje is dus een ideaal voorleesboek, maar ook superleuk voor jonge lezertjes! "Het is een heel mooi en fijn geschreven boekje. De korte zinnetjes zijn perfect voor beginnende lezertjes, en fijn voor de kleintjes om naar te luisteren. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de supermooie tekeningen in het boek die het dubbel zo aantrekkelijk maken. Een fijn boekje dus, die op een open en toegankelijke manier een belangrijke boodschap brengt voor kindjes: je mag zijn wie je bent."

Stoere ridder met roze sneakers

Liesbeth vind het dan ook belangrijk dat haar jongens gewoon kunnen zijn wie ze zijn. Toen Ezra voor Sinterklaas een unicornkleedje vroeg, heeft ze dan ook geen seconde getwijfeld om dit te kopen. "De jongens kregen allemaal wat ze gevraagd hadden, dus ook Ezra kreeg het kleedje. Ook zijn broertjes vonden dat meer dan normaal en waren heel blij voor Ezra toen ze het kleed zagen hangen, dat was heel mooi."

Ezra is wie hij is, en kan ook gewoon zijn wie hij is. "Natuurlijk maak je je als ouder wel eens zorgen, en hoop je vooral dat hij er zelf niet te veel last mee krijgt. Gelukkig kregen we nog nooit een slechte reactie. Maar we weten ook dat Ezra zich nooit zomaar zal laten doen. Hij houdt misschien van zachte kleedjes, roze schoenen en glitter, maar is evengoed een echte wildebras. Hij klimt zonder schrik zomaar overal op en springt er weer vanaf. Het is dus echt een stoere ridder met een kleedje aan en roze sneakers."

Een must voor elke boekenkast

Liesbeth en haar kinders zijn dus helemaal mee met de boodschap van het boek. Of je schaduw nu graag een roze ridder is of een blauwe prinses, dat is allemaal oké! "Wij hadden op zich het boekje niet nodig om de dialoog te openen want hebben hier zelf een stoere ridder in een unicornjurk rondlopen. We zijn dan ook blij dat Ezra zich volledig herkent in het boekje, en dat onze jongens dit keinormaal vinden. Nog niet iedereen is natuurlijk mee met deze boodschap. Daarom is dit boek echt wel een must in elke boekenkast! Het brengt een mooie en belangrijke moraal helemaal op kindermaat. En waar kunnen we beter beginnen dan bij onze kinderen?"

Het boek heeft er dus alvast enkele fans bijgekregen, en wij zijn ondertussen helemaal fan van Ezra's prachtige unicornjurk. De jongens waren ook meteen verliefd op de mooie tekeningen in het boek. "Ik denk dan ook dat dit een hele fijne tool is voor kleuterjuffen en -meesters om om dit onderwerp aan te gaan. Hopelijk kunnen jongens dan ook gewoon kleedjes dragen in elk kinderboek, zonder dat het verhaal errond hoeft te draaien en er zo hard de focus op wordt gelegd."

Wil je het boek graag zelf uittesten, of ben je nu al fan en kan je niet wachten om het boek in huis te halen? Je vindt het in onze shop! En om het jullie nog gemakkelijker te maken voegen we hieronder een linkske toe, alei hop