Sowieso applaus voor alle leerkrachten, want OMG wat een schooljaar was dit?!  Maar wij pikten er toch wel eentje uit die net wat meer applaus verdient, eentje die we dan ook meteen de meest legendarische leerkracht noemen. Meester Bart it is! Wat en hoe en waarom en al de rest vertellen we je heel graag, want legendarisch is hij zeker en blijft hij nog wel even want hij wint er ook nog eens voor een heel schooljaar de leukste lees-en prentenboeken bij voor de hele school. Dat heeft Uitgeverij Pelckmans/Van Halewyck zo schoon geregeld! 

Na het behalen van een master in de handelswetenschappen ging Bart werken in de reclamesector. Dat bleek niet zo zijn ding te zijn. Gelukkig nam hij er een lerarenopleiding bij en dook hij de middelbare school in, al bleek ook dat niet te zijn waar hij naar op zoek was. "Zo van die pubers in volle bloei, nee dank u", vertelt Bart. Hij besloot om een jaar les te geven in Rwanda en nam er nog een lerarenopleiding lager onderwijs bij. Na een hobbelig parcours belandde hij op de Knikkerbaan in de konijnenklas. "Nu ben ik er zeker van, dit is wat ik wil doen tot aan mijn pensioen."

Welkom in de konijnenklas

Bart geeft les aan het derde leerjaar en beklaagt zich dat alles behalve. "In de eerste graad zit je nog met al die snottebellen en kaka-broeken en in de derde graad heb je een klas vol pubers waarvan de hormonen eruit spuwen. Geef mij dan maar die leeftijd ertussen, die nog kunnen lachen met pipi-kaka humor, maar tegelijkertijd ook een interessante discussie kunnen voeren over #blacklivesmatter bijvoorbeeld." 


Volgens ouders is Bart een strenge, maar grappige meester. Zelf vindt hij dat de perfecte combo. “Als leerkracht is het belangrijk om autoriteit te hebben, maar mopjes tussendoor zorgen voor een leuke sfeer en breken ook een beetje met dat serieuze beeld van een school. Je hebt heel veel verschillende soorten leerkrachten op een school, godzijdank, anders zou het maar een saaie boel zijn! Ik sta bekend als de chaoot onder de leerkrachten, maar zo lang het blijft bij last-minute wat papieren printen en een ontplofte bureau, valt dat mee! Ongetwijfeld ben ik ook heel geduldig, maar ik denk dat iedereen die in het onderwijs werkt, dat in zich moet hebben." 

Lesgeven via het 'konijnenholletje'

Toen de scholen dicht moesten en het onderwijs vanop afstand begon, had Bart wel wat stress. Gezonde stress. “Het was allemaal heel spannend. Zo’n beetje als wanneer je op vakantie vertrekt en je het vliegtuig moet halen. Maar met het ganse team, gestuurd door een top-directie, gingen we ervoor.” Bart besloot om met Google Drive te werken. Hij maakte het mapje ‘konijnenholletje’ aan en voegde al zijn leerlingen toe. Naast het pure schoolwerk, zorgde hij ook voor genoeg ontspanning, want als er geen juf of meester achter je staat koekeloeren, loopt dat huiswerk maken niet altijd vanzelf.”

Bart en de juf van het vierde leerjaar lanceerden de ‘Knikkerbaan Soap’. Een toffe intro op de melodie van het programma Thuis en voor de rest de acteerkunsten van hem en de juf. "Ik maakte zelf ook nog een show: ‘Bart en Knikker’. Knikker is de schoolmascotte, met hem nam ik dan elke dag een filmpje op, waarin ik een mopje vertelde. Elke dag hadden de kinderen dus ‘een mopje van de dag’. Kinderen komen voor de leuke dingen naar het konijnenhol en blijven dan voor de leerzame dingen, maak ik mezelf dan wijs."

Het virtueel museum dat Bart voor elkaar kreeg, is iets waar hij het meest trots op is. Net als wij, stonden de ouders ook met hun mond vol tanden. "De leerlingen moesten voor een taak zichzelf fotograferen en vermommen als een zelfgekozen bekend kunstwerk. De resultaten waren zo leuk, daar moest ik iets meer mee doen. Ik maakte online een virtueel museum waarin ik alle foto's van de kids virtueel tegen de muur plakte. Ik maakte dan een filmpje waarin ik de kinderen zogezegd rondleidde in het museum, met op de achtergrond een grappig Frans accent. Ik zat tijdens de coronacrisis echt wel een beetje met een schuldgevoel, omdat ik niet meer elke dag naar school kwam en de ouders misschien dachten dat ik op mijn lui achterwerk zat. Ik wilde me dus extra hard bewijzen."


Zagende ouders heeft Bart niet gehad deze periode (wij snappen waarom), maar hij kreeg er toch 44 leerlingen meer bij. "Je hebt van die ouders die een aandachtje nodig hebben, maar dat is uiteraard mega normaal als ze zich plots ook full moeten bezighouden met het schoolwerk van hun kind. Ik heb tegelijkertijd ook heel veel dankbaarheid van ouders mogen ervaren en dat is enorm leuk. Bij de museumtour heb ik zelfs complimenten gekregen van grootouders. (lacht) In mijn mail-verkeer probeer ik alles zo duidelijk mogen te houden, maar dat doe ik toch heel graag met wat flauwe mopjes tussendoor."


Terug in het klaslokaal

In real life geeft Bart heel standaard les. "Ik volg uiteraard gewoon het leerplan, maar probeer de manier waarop af te wegen van groep tot groep. Elk jaar heb je een hele andere klasgroep voor je neus, die een andere manier van aanpakken nodig heeft. Dit jaar heb ik heel veel geluk met mijn  klas, geen hevige kinders (dank u aan de juf van het tweede leerjaar) en allemaal (meestal toch) braaf! Nu hebben we coronaproof twee klasgroepen: de A-nijnen en de B-nijnen. In het begin had ik wat schrik voor vriendengroepjes die uit elkaar gingen vallen, maar het is zo mooi om te zien hoe kinderen gewoon nieuwe vriendjes maken en zich daar niet al te veel van aantrekken. De A-groep, die naar school komt op maandag en donderdag, heeft het soms een beetje moeilijker. Zij zijn die dagen niet alleen mijn 'konijnen', maar ook ineens mijn proefkonijnen. (lacht)  Bij de B-groep gaat het altijd wat vlotter. Het is allemaal een beetje zoeken, maar het komt wel goed!"

Het leukste aan lesgeven vindt Bart de voldoening die hij ervan krijgt. "Zo'n kinderen zijn een heel dankbaar publiek, je krijgt er veel voor in de plaats. Wat er soms ook uit zo'n kindermond komt, dat is lachen hoor, die zeggen gewoon wat ze denken. Zelf ben ik ook 1m96 en die kids zijn dan zo van die kleine droesjes naast mij. Dat is wel grappig, hoe die zich dan zo gemakkelijk geïntimideerd voelen, maar ze vinden het ook best wel stoer dat hun meester halfreus is. Als meester ben ik ook een beetje het licht in de duisternis voor hen. Wat een topberoep eigenlijk, dat leerkracht zijn."