Onderwijs in Vlaanderen. Er valt wat over te
zeggen. Elke ouder neemt beslissingen als het om onderwijs gaat, je beslist
naar welke school je kinderen gaan en hoe je ze tijdens hun schooljaren stimuleert. Tot
hier ben je mee? Oef! Maar waarop baseer je die beslissingen? Met andere woorden,
hoe kies jij DE SCHOOL voor jouw kind? Wij leggen bij Maison Slash maandelijks een alternatieve onderwijsmethode onder de loep. Deze maand: de Steinerschool.

Maar al te vaak kiezen ouders gewoon het dichtstbijzijnde schooltje in hun dorp of stad zonder er erg bij na te denken hoe het er daar aan toe gaat. Toch kan het ook anders. Om je een handje te helpen, leren wij je graag wat meer over alternatieve en methodescholen. Scholen die onderwijs aanbieden volgens een bijzondere pedagogische en didactische methode en vertrekken vanuit de leefwereld van het kind. De Steinerschool mag de spits afbijten.

De steinerschool, wasda?

’t Internet staat vol met definities en ellenlange omschrijvingen van dé steinerpedagogie maar daar ben je eigenlijk weinig mee zonder een bezoekje aan een steinerschool en/of een gesprek met steinerleerkrachten. Zij kunnen de filosofie nog veel beter uitleggen. 

Kaat Nelles (34) heeft vier kinderen waarvan er al
drie naar de Steinerschool Aalst gaan

"Een kind kind laten zijn"


‘Onze keuze voor de steinerschool is eerder toevallig. We bezochten enkele reguliere scholen in de buurt maar we konden ons niet direct vinden in de sfeer en de aanpak. We besloten het er dan maar op te wagen om ook die 'andere' school te bezoeken. Na een infoavond kregen we een rondleiding en we waren al snel verkocht. De supergezellige klasjes, de aandacht voor ‘kind’ mogen zijn. Of hun aanpak veel verschilt van het traditioneel onderwijs? Er zijn heel wat verschillen maar ook weer niet (lacht). In de kleuterklas ligt de klemtoon vooral op het huiselijke, spelen en veel buiten komen. Echt leren is nog niet aan de orde, het kind mag écht kind zijn. Ze leren uiteraard allerlei zaken bij, maar dat gebeurt vooral al doende, niet aan de hand van lesjes.

 

In de lagere school ligt de nadruk niet alleen op de cognitieve ontwikkeling, maar ook op creatieve en lichamelijke ontwikkeling. Kinderen bewegen veel, spelen toneel, leren handwerk. De eerste twee jaar van de lagere school hebben de leerlingen zelfs geen tafel. Ze hebben een bewegende klas met verplaatsbare bankjes waar ze met een kussen aan zitten.



Anderzijds moeten de kinderen ook gewoon leren lezen en schrijven al zijn de methodieken anders. Ze moeten uiteraard ook gehoorzamen en in de rij staan. Soms wordt er gezegd dat er op een methodeschool geen regels en gezag zijn maar dat is bij ons zeker niet het geval.


Wat ik zelf fantastisch vind aan de steinerschool is het vele buiten spelen, het vuil mogen worden, de huiselijke sfeer, het niet enkel 'zoveel mogelijk leerstof in een kind wil stoppen', de creativiteit die mag geuit worden, niet alles meteen als een probleem zien. De kinderen krijgen de tijd om te ontwikkelen op hun tempo en dat ervaar ik als zeer positief.’

The parents are allright…

Kaat: ‘Er wordt in het steineronderwijs wel wat van ouders verwacht. Enerzijds door taken op te nemen zoals de klas poetsen, helpen bij opendeurdag, klussen, mee gaan wandelen. Dat zorgt ervoor dat ouders onderling elkaar vaak treffen en elkaar goed kennen en dat maakt de sfeer extra gezellig. Op woensdagvoormiddag gaan sommige ouders zelfs niet naar huis maar blijven ze koffie drinken en babbelen in het oudercafé. Anderzijds vraagt de ouderraad ook een vrijwillige financiële bijdrage aan de mensen die het kunnen. Met dat geld worden de gebouwen onderhouden en wordt er opvang georganiseerd. Dit moet deels met giften gebeuren omdat het Steineronderwijs niet 100% gesubsidieerd is, helaas.


Goed onderwijs is voor mij ‘een kind een kind laten zijn’. Een kind voldoende uitdagen, maar niet overvragen of stress bezorgen door bijvoorbeeld geen huiswerk mee te geven. Een kind meer dan alleen cognitieve vaardigheden aanbieden en oog hebben voor de individuele noden van het kind. Dat is het helemaal.'

Volg Kaat via Instagram waar ze regelmatig een inkijkje geeft in de school van haar kinderen.

Joke Criekemans werkt als leerkracht in de
steinerschool 

"Onderwijs is niet het vullen van een vat maar het ontsteken van een vuur"


Joke: ‘In een steinerschool schrijf je niet gewoon je kind in. Je gaat als gezin een engagement aan met de school. Iets wat heel waardevol kan zijn voor beide partijen. Momenteel is het steineronderwijs weer erg hip. Toch hebben andere ouders soms ook vooroordelen omdat ze te weinig informatie hebben of verkeerde informatie gekregen hebben. Daarom is het superbelangrijk om je goed te laten informeren, naar info-avonden te gaan en bijvoorbeeld een bezoekje te brengen aan een steinerschool in de buurt.'

Zoek de verschillen

‘Of er veel verschillen zijn met het regulier lager onderwijs? Toch wel. Het leerplan en de hele invulling ervan is anders. Maar de eindtermen zijn dezelfde. Alle alternatieve scholen hebben dus geen vastliggend eigen leerplan maar vullen dat zelf in. En ja, wij krijgen ook inspectie zoals op elke andere school. Aan het einde van het hele traject heb je dezelfde leerstof meegekregen maar op een andere manier, met een heel groot pakket aan extra’s. Zo kunnen kinderen die uit een steinerschool komen overschakelen naar een reguliere middelbare school, daar ben ik het levende bewijs van (lacht). Ook na het middelbaar kan je naar de universiteit of een hogeschool, heel veel kinderen hebben dat al met succes gedaan, dus waarom twijfelen?’

Nood aan meer info over steinerscholen? Of op zoek naar eentje bij jou in de buurt? Check dan zeker even de website van de Federatie Steinerscholen. Via Waldorf 100 vind je ook heel veel informatie over de steinerpedagogie en het waarom van de scholen.