Een brooddoos die vol door elkaar gerammelde boterhammen terugkomt of dagelijks de with-lots-of-love-fruitjes ’s avonds integraal de vuilbak in kieperen, we don't like! Want damn, wat een verspilling. En ook, moet je je dan afvragen of dat kind van jou het gras, of in dit geval de brooddoos, groener heeft gezien aan de overkant van de tafel en de boterhammen van een ander afluist? Of blijft het een hele dag op zijn honger zitten? 

 

Mama Dora (35 jaar):

"Terug naar school gaan, was een hele aanpassing. Wennen aan de nieuwe klas, wennen aan de juf en wennen aan alles wat daarbij komt. Gewone dingen als boterhammen eten en voldoende water drinken, lijken plots niet meer vanzelf te gaan. Lily’s brooddoos komt bijna dagelijks onaangeroerd terug. Het fruitje om 10uur mag enkel aardbeien zijn, wat ondertussen wel heel moeilijk wordt om aan te houden. Hoe zorg ik ervoor dat Lily voldoende eet en wat variatie krijgt in haar dagelijks fruitje?"

Nie gemakkelijk! 

Eten is voor veel peuters en kleuters nog een moeilijke opdracht. Elke maaltijd ziet er steeds een beetje anders uit en smaakt ook niet geheel hetzelfde. Ook de plaats waar we die maaltijd opeten, verandert heel vaak. Bij meter is het erg rustig, zegt Lily. Ook bij mama en papa is het tafelmoment gezellig. Maar wanneer mama gehaast is of wanneer de boterhammen in een drukke klas gegeten worden, lukt het Lily niet. De boterhammen in haar brooddoos smaken plots heel anders, waardoor het allemaal een beetje eng wordt. Al die verschillende fruitjes die ze elke dag mee krijgt, kent Lily nog onvoldoende, waardoor ze het gevoel heeft dagelijks extra dapper te zijn en te proeven.

 

Oedoededa?

1. Betrek je kind bij de voorbereidingen

Een lunch is niet enkel een tafelmoment. Het start bij de keuze wat er in die brooddoos beland. Het gaat over de aankoop van die producten en het bereiden ervan.

Neem daarom jouw peuter/kleuter eens mee naar de winkel. Wat een keuze! Welke fruitjes zien er het mooist uit? Wat zou die knuffel ‘Meneer Konijn’ in zijn brooddoos willen? Enkel boterhammen of misschien ook een wortel of wat komkommer?

2. Doe het voor

Eet in het weekend eens de boterhammen uit een brooddoos en een fruitje uit een snackdoosje. Lukt het om dat doosje helemaal zelf open te krijgen?

3. Maak het plezierig

Gebruik het spel en de magische wereld van een peuter en kleuter om moeilijke eetmomenten aan te durven. Een banaan of een pruim kan misschien wel eng lijken als je het nog niet at. Kleef er twee stickeroogjes op. Hallo, Boris Banaan en Mevrouw Pruim. Zij hebben heel wat verhalen te vertellen en worden plots veel aantrekkelijker voor een jong kind.

4. Focus op wat wél al lukt en zeg dit ook luidop 

Jij bent de grootste supporter, de persoonlijke coach aan de zijlijn. Alle fruitjes opeten hoeft niet. Proeven is al heel wat. Zet het proces in de verf en geef complimentjes voor alle stappen die wel lukken. Erkenning voor het proces benadrukt immers meer wat je écht wil stimuleren: de durf en het doorzettingsvermogen om die spannende momenten aan te gaan. Jouw zoon of dochter leert zo te vertrouwen op zichzelf en weet na een tijdje dat hij het ook alleen kan!

Ohja, ook nog dit!

Geef niet te veel eten mee naar school. Een lege brooddoos is ook voor jouw kleuter een duidelijker succes.

Dring nooit voedsel op. Proeven en eten in een nieuwe omgeving heeft tijd nodig. Gemiddeld moet je een tiental keer éénzelfde product proeven, alvorens je de nieuwe smaak gewend bent. Zie je een half-gekauwd stukje pruim in dat fruitdoosje zitten ’s avonds, bedenk dan dat het heel knap is dat er werd geproefd. Ook dat is weer een stapje verder in het leerproces.

Belonen met iets zoets hoeft zeker niet. Het heeft misschien wel een positief effect op korte termijn, maar vaak werkt deze ‘magische’ oplossing niet zo lang. Bedenk bovendien dat je zo, zonder woorden, zegt dat het nieuwe voedsel niet zo lekker smaakt als de beloning. Je maakt dus de kloof tussen het zoete, dat al goed gesmaakt wordt, en het nieuwe eten groter.



Karolien Raeymaekers is slashparent van 2 kinderen en is kinderpsychologe in haar eigen praktijk

Onlangs bracht ze haar boek 'Denk als je peuter/kleuter' uit  waarin ze vanuit haar jarenlange ervaring als gedragstherapeut advies en tips geeft over eten, slapen, zindelijkheid, koppigheid, emoties, bij de dokter gaan, ...

Op haar blog ‘Kleine Boefjes geeft Karolien pasklare inspiratie voor plezante activiteiten met je kind. Maar ook vragen rond opvoeding, typische peuter- of kleuterfratsen, zijn hier welkom.