Let eens even op! De slashparents gaan hun stem laten horen. En hard! Want hoevelen onder jullie willen duurzamer leven? Of duurzamer kopen? Uhu. Met de artikelenreeks ‘Beste supermarkt, ik ben meer dan mijn kassaticket’ laten we verschillende gezinnen aan het woord. Jawel, geloof ons, er is een hééél grote groep die graag een extra steentje bijdraagt aan een duurzamere supermarkt.

Dat wij al eventjes achter de schermen aan het werken zijn aan dit project met Rikolto (formerly known as Vredeseilanden) en verschillende andere partners: Fairtrade België, KVLV, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop.  Samen bundelen we onze stemmen richting supermarkten en retailers. Met een maandelijkse brief van een slashparent (lies hier de eerste brief!) vertellen we hen dat we meer zijn dan een kassaticket alleen. Toch?

Ik ben meer dan mijn kassaticket

Want wat jammer dat supermarkten op bezwaren of feedback regelmatig reageren met het antwoord ‘dat de klant het zo wil’. Want ‘dat blijkt zo uit de cijfers’. Toch is er een hele grote groep gezinnen (ja ja wij! Onderschat ons niet!) die tijdens hun wekelijkse boodschappen tegen muren lopen.

Acht artikels lang laten we een slashparent aan het woord die struggelt met goede voornemens en het effectieve resultaat. Want [Beste supermarkt], we zijn meer dan een kassaticket.

Truken van de foor voor het goede doel

Je kassaticket verklapt veel aan je supermarkt: wat er in de rekken moet liggen, hoeveel je wil betalen, wat jij belangrijk vindt. Maar is dat wel zo? Vertelt jouw kassaticket écht wat je prioriteiten zijn?

Want heb jij dat ook dat je ‘goed’ wilt doen, maar dat je het bos soms niet meer door de bomen ziet? Je vindt je weg niet door seizoensgroenten in de supermarkt, en welk fruit koop je best wanneer? Je zou eigenlijk ook minder vlees willen eten, maar met welk alternatief? Of je koopt écht liever lokaal, maar kan dat wel bij een supermarkt? Al die vragen, al die onduidelijkheid. Het is om je haren ervan uit te trekken.

Dus vragen we supermarkten duidelijkheid en hulp. Dat ze hun truken van de foor nu eens inzetten voor het goede doel. [Beste supermarkt], “manipuleer” me gerust zodat ik vooral seizoensgroenten kies. ‘Fop’ mij door een eerlijkere prijs te laten betalen voor producten. “Leid me gerust om de tuin” zodat ik duurzamer koop. Help mij de éérlijke laagste prijs te betalen.

Hallo slashparent, laat je stem horen!

Als we impact willen hebben, moeten we gezamenlijk onze stem laten horen. Dus hallo slashparent, doe mee! Dat gaat super-gemakkelijk door je naam achter te laten op www.meerdanmijkassaticket.be. Je kan via de website ook zélf een brief voor de supermarkt achterlaten, en je leest er de antwoorden van de 5 grootste retailers op onze vragen en verzuchtingen. (en ah ja, zo blijf je ook op de hoogte van onze seizoensgroenten/fruit-challenge in april. Meer daarover later!)

’t Is niet dat we de wereld ineens gaan veranderen. Maar samen een steentje verleggen, zou ook al serieus de max zijn. Wie doet mee?

Geef een reactie