Van je droom een business maken. Dat is wat #parentpreneurs doen. Zoals Tina Daem bewijst met haar kinderschoenenwinkel in Aalst. Als je niet vindt wat je zoekt, doe het dan gewoon zelf!

Een goeie kinderschoen vinden, het is me wat! Ofwel zijn ze degelijk en zo hip als fleece, ofwel wonderschoon maar zo onstabiel als de pest. Parentpreneur Tina Daem bewijst dat het ook anders kan. In haar winkel Annapops kan je - on- én offline - stevige stappers kopen die jezelf en je kroost doen blinken van trots!  



Maar eerst nog even dit: want wat betekent het woord #parentpreneur dat je in de titel leest? Het is een samentrekking van parent + entrepreneur = parentpreneur. In deze reeks belichten we nl. slashparents die hun eigen onderneming zijn gestart. Niet gewoon werkende ouders, maar moeders en vaders die de sprong hebben gewaagd om zelf iets uit de grond te stampen (en specifiek dan nog in de wereld van #parentfriendly shizzle).  


ANNAPOPS, watisda? 

Annapops is een belevingswinkel met gepersonaliseerde schoenen voor je kroost, maar ook eigenzinnige kinderkleren en zotte accessoires. Hier bedienen ze kindervoetjes vanaf maat 16, maar ook mama’s kunnen hier hun schoenencollectie uitbreiden! Bij Annapops vind je outfits voor 2- tot 14-jarigen. Maar ook oudere zonen en dochters komen hier graag piepen, dus binnenkort groeit het aanbod – letterlijk - tot 18 jaar. 


Uit het hoofd van?  

Wispelturig, gedreven en veel gevoel voor stijl: dat is Tina, een 36-jarige meisjesmama. Haar dochters Loïs en Fauve worden binnenkort 6 en 8. Zelf vindt ze het jammer dat ze haar ondernemende kantje pas op ‘latere leeftijd’ heeft ontdekt. Ze heeft een bachelor in de bouw op zak en had dus eigenlijk werfleider moeten worden. Liep dat even anders! Na enkele omzwervingen in vastgoed, de verkoop van keukens en een job bij de stad, heeft ze nu haar eigen winkel. Van echte job hopper naar parentpreneur, dus!  

Hoe het allemaal begon 

Het idee voor de winkel kwam er na de geboorte van onze oudste dochter. Het klassieke verhaal: we vonden voor haar geen degelijke, toffe kinderschoen in Aalst. Na een zoektocht die eeuwig leek te duren, belandden we uiteindelijk in Gent. Daar vond ik wel mijn goesting. Maar of ik nu echt elke keer zo ver wou rijden voor een nieuw paar?! En dus besloten mijn man en ik zelf een winkel te beginnen: waarom niet, gezellig samen, wij met z’n tweetjes?

En zo openden we een piepkleine zaak, gewoon bij ons thuis, in een straat waar eigenlijk weinig shoppers komen. Dat vroeg dus al snel om een online lancering: we moesten op het wereldwijde web van ons laten horen! Zo zag ook onze e-shop gezwind het licht. De naam Annapops? Die hebben we op vakantie in Frankrijk bedacht. We leerden er een Brits gezin kennen: die mama sprak haar dochter aan met pops en wij vonden dat een buitengewoon schattige troetelnaam. Van het een kwam het ander.  


Wat zijn de reacties? 

We verkopen mooie schoenen. En het voordeel is dat die eigenlijk zichzelf verkopen. Elke kleine klant wordt later een levend reclamebord: ze krijgen complimenten en mensen vragen waar ze die knappe stappers vonden. Zo komen ze uiteindelijk bij ons terecht. Ouders komen hier ook graag: sommigen laten hun kinderen helemaal zelf kiezen uit ons ruime aanbod. Zoveel vertrouwen hebben ze in onze smaak! En dan zijn die kleintjes content dat ze zelf mochten kiezen en gaan ook de mama’s en papa’s tevreden naar huis. Geen geruzie, pure fun!  

Wat is ANNAPOPS voor jou? 

Annapops verzamelt schoenen die tegelijk mooi en goed zijn: ambachtelijk en eerlijk gemaakt schoeisel dat lief is voor kindervoetjes. Ik wil dat iedereen zich hier welkom voelt en vind het heerlijk als klanten hun tijd nemen. Iets wat met kinderen niet altijd makkelijk is.

Voorlopig is er enkel een koffiemachine die we inzetten op rustigere momenten, maar in de toekomst willen we ook graag tafeltjes, stoelen en stapels kranten voorzien. Zodat ouders en kinderen rustig kunnen uitblazen voor, tijdens of na het neuzen in alle leuke hoekjes van de winkel.  


Wat is je ultieme droom? 

Om er een échte belevingswinkel van te maken, hebben we meer ruimte nodig. En die hebben we ook gevonden, dus onze toekomstplannen borrelen hevig! Ik zie Annapops als heerlijke ontmoetingsplek waar je lekker lang en relaxed kan blijven hangen met het hele gezin. Eerlijk? Een tweede winkel in een echte grootstad zien we ook wel zitten! Al voel ik dat een gesprek met grotere jongens hiervoor wel handig zou zijn. Een keer goed babbelen met mensen die wél weten hoe je een businessplan opstelt en met grotere budgetten kunnen omgaan! Tot nu deden we alles op gevoel en namen we geen grote risico’s, maar voor de volgende stappen kan ik wel wat hulp gebruiken.  

Ik ben een slashparent en wil ook goeie kinderschoenen.  Waar moet ik op letten? 

De ideale kinderschoen is er eentje van leder. Dat natuurlijke materiaal is die kleine zweetvoeten het beste van dienst. Vergeet niet dat kinderen veel makkelijker zweten dan volwassenen én dat hun schoenenkast meestal een pak kleiner is (waardoor ze minder vaak afwisselen). Daarnaast is een stevig hielstuk belangrijk om schokken op te vangen en enkel de neus mag plooien. Stoffen sneakers die je kan uitwringen als een dweil zijn dus een no go. Meet kindervoeten ook altijd op voor je shopt (of laat ze meten in de winkel) en voorzie een groeimarge van 1 centimeter. En dan deze laatste, maar o zo belangrijke tip: laat je kroost vaak genoeg blootsvoets lopen. Daar krijgen ze stevige voetspieren van. Hippie hop!